@article { author = {Zarifi, Abdolvahed and Asadpour, Elahe}, title = {Exploring Reading Comprehension Needs of Yasouj EAP Students of Persian Literature}, journal = {Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances}, volume = {5}, number = {1}, pages = {89-98}, year = {2017}, publisher = {Azarbaijan Shahid Madani University}, issn = {2820-8986}, eissn = {2821-0204}, doi = {10.22049/jalda.2018.26244.1065}, abstract = {Abstract The main objective of the current English for Academic Purposes (EAP) programs in Iran is to fill the gap between the students’ general English competence and their ability to read discipline-specific texts. This study aims to investigate the target and present reading comprehension needs of EAP undergraduate students of Persian literature in Yasouj state university through a mixed method approach. A total of 30 undergraduate students who have passed ESP courses and 10 postgraduate students along with two content and two EAP instructors participated in the study which was designed on a mixed method approach using interviews and questionnaires. The results indicated that ‘skimming texts’, ‘using bilingual general dictionaries’, ‘scanning texts’, ‘knowledge of Persian literature terminologies’, ‘guessing meanings of words’, and ‘understanding main ideas’ were perceived as either ‘important’ or ‘very important’ to students’ success by all the participants. Moreover, the results suggested that General English Proficiency (GEP) level of the students, was generally low. The undergraduates held that they need more general English than highly specific academic English. Implications of this study can be used for improving EAP reading courses for Persian literature students. Keywords: Persian literature, Reading comprehension, ESP, need analysis, mixed method approach}, keywords = {Keywords: Persian literature,Reading comprehension,ESP,need analysis,mixed method approach}, title_fa = {بررسی نیازهای درک مطلب زبان تخصصی دانشجویان ادبیات فارسی دانشگاه یاسوج}, abstract_fa = {هدف اصلی مطالعه حاضر که در راستای برنامه های آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه در ایران است پر کردن شکاف بین دانش درک عمومی زبان دانش آموزان و توانایی آنها در خواندن متنهای تخصصی ومنظم است. هدف این مطالعه، بررسی نیازهای حاضر و آینده مهارت خواندنِ (درک مطلب) دانشجویان زبان فارسی دانشگاه یاسوج با روش ترکیبی (کمی و کیفی) در دروس زبان تخصصی است. این مطالعه که در آن ۳۰ دانشجوی لیسانس– که دروس زبان تخصصی را پاس کرده بودند –به همراه ۱۰ دانشجوی فارغ التحصیل ودو مدرس زبان تخصصی همرشته ای ودو مدرس زبان تخصص رشته زبان انگلیسی شرکت کردند، برپایه روش ترکیبی با استفاده از ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه بود. نتایج حاکی ازآن بود که مرور اجمالی کلمتن، استفاده ازدیکشنری های دوزبانه، بررسی عنوانها و زیرعنوانها، دانش کلمات تخصصی ادبیات انگلیسی، حدس معنای کلمات، وگرفتن ایده اصلی متن به عنوان مهارتهای مهم یا خیلی مهم به حساب می آیند. بهعلاوه، نتایج نشان داد که سطح زبان عمومی دانشجویان به طور کلی پایین است. دانشجویان لیسانس بر این باور بودند که آنه ابیشتر به دانش عمومی زبان نیازمندند تا دانش زبان تخصصی. دستاوردهای این مطالعه میتواند برای بهبود وضعیت درسهای درک مطلب زبان تخصصی رشته زبان وادبیات فارسی به کار گرفته شوند.       }, keywords_fa = {ادبیات فارسی,درک مطلب,انگلیسی برای اهداف ویژه,بررسی نیازها,و روش تحقیق ترکیبی}, url = {http://jalda.azaruniv.ac.ir/article_13789.html}, eprint = {http://jalda.azaruniv.ac.ir/article_13789_783ed2e8f7cd16cb0b9915c4c9d7b0be.pdf} }