eng
Azarbaijan Shahid Madani University
Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances
2820-8986
2821-0204
2017-09-01
5
2
1
5
10.22049/jalda.2018.26357.1092
13801
سرمقاله
Editorial Volume 5, Issue 2
سرمقاله جلد پنجم، شماره دوم
Bahram Behin
bahram.behin@gmail.com
1
Associate Professor of TESOL, Department of English Language and Literature, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
Our Journal's tendency towards the real world in applied linguistics and literary studies should have significant epistemological and methodological consequences in researching the fields. The interest in the real world makes the problems we may have in our everyday lives our 'points of departure' in research. According to my experience of research in our universities throughout their history, researchers in both applied linguistics and literary studies have attributed great significance to ‘learning’ theories giant scholars have formulated and their main job has been to put the theories to use in the Iranian context for the purpose of teaching English language and literature. The assumption that researchers should confine themselves to theories, frameworks, methodologies and the use of instruments that are of positivistic nature is a dominant characteristic in the Iran context. The paradigm shift, as I understand it, is required firstly as a turning away from linguistics as a science and the unlearning of linguistic theories because no linguistic theory is comprehensive enough to provide us with a real world description of language; new ways of analyzing and understanding language are needed. According to this view, applied linguistics should not be confined to ‘language teaching.’ Its function should be ‘language teaching in the context of the real world,’ although, according to Rajagopalan (2004, p. 415), “There is still a long way to go and many stubborn resistances … to be overcome.”
http://jalda.azaruniv.ac.ir/article_13801_a7d714871abfced5356d2923900bfe68.pdf
Editorial
Giants
Unlearning
Paradigm shift
Applied Linguistics
Real world
eng
Azarbaijan Shahid Madani University
Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances
2820-8986
2821-0204
2017-09-01
5
2
7
14
10.22049/jalda.2018.26208.1060
13799
مقاله پژوهشی
An Investigation of Interactional Metadiscourse in Discussion and Conclusion Sections of Social and Natural Science Master Theses
بررسی تعاملات فراکلامی در قسمت بحث و نتیجه گیری پایان نامه های کارشناسی ارشد علوم انسانی و علوم فنی
Farzad Salahshoor
farzad.salahshoor@gmail.com
1
Parya Afsari
paryaafsari@gmail.com
2
Assistant Professor of Applied Linguistics, Department of English Language and Literature, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
MA Student of TEFL, Department of English Language and Literature, Azarbaijan Shahid Madani University,Tabriz, Iran.
This study is a corpus-based study of interactional metadiscourse in natural and social science master theses. For this purpose, 30 natural and social science master theses in six disciplines were randomly selected out of the library of five universities. Five master theses were selected in each discipline, in a period of six years (2010-2016).This study analyzed only the discussion and conclusion sections of master theses. To investigate interactional metadiscourse, Hyland’s (2005) classification was used. The results of this study demonstrated that the percentile proportion of total interactional metadiscourse markers in social science master theses was more than natural science master theses. Among the analyzed resources, hedges was the most frequent role in both corpora while attitude markers in social science and self-mention in natural science was the least favored role. The results of the present study suggested that being aware of interactional metadiscourse markers can shed light on the way of writing of academic texts because these markers help writers to negotiate with their readers and make the text more comprehensible and coherent. The results of the present study might offer pedagogical implication of this aspect of metadiscourse for postgraduate students.
این تحقیق به بررسی نشانگر های فراکلامی تعاملی در پایان نامه های علوم انسانی و علوم فنی می پردازد.بدین منظور 30 پایان نامه ی علوم انسانی و علوم فنی در 6 رشته به طور تصادفی از کتابخانه ی 5 دانشگاه انتخاب شدند.5 پایان نامه در هر رشته در بازه ی زمانی 6 سال انتخاب شدند.این تحقیق فقط به بررسی بخش های مباحثه و نتیجه گیری این پایان نامه ها پرداخت.به منظور بررسی نشانگرهای فراکلامی تعاملی مدل هایلند مورد استفاده قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که درصد کلی نشانگرهای فراکلامی تعاملی در پایان نامه های علوم انسانی بیشتر از علوم فنی میباشد. در بین عناصر تحلیل شده در هر دو رشته، کلام محتاطانه(Hedge) بیشترین فراوانی را داشت، در حالیکه اشاره به خود(Self-mention) در علوم انسانی و نشانگر نگرش(Attitude marker) در علوم فنی کمترین فراوانی را به خود اختصاص دادند.نتایج این تحقیق حاکی از این مطلب است که آگاهی از نشانگرهای فراکلامی تعاملی میتواند کمک بسزایی به نگارش متون دانشگاهی بکند به این خاطر که این نشانگر ها به نویسنده کمک میکنند تا با خواننده تعامل برقرار کند و متن قابل فهم تر و منسجم تری ارایه دهد.نتایج این تحقیق کاربردهای آموزشی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارایه میدهد.
http://jalda.azaruniv.ac.ir/article_13799_67b853322b415968eaddb9f777d3a7d9.pdf
Interactional markers
Master thesis
Metadiscourse
Natural science
Social science
نشانگر های تعاملی
فراکلام
پایان نامه
علوم فنی
و علوم انسانی
eng
Azarbaijan Shahid Madani University
Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances
2820-8986
2821-0204
2017-09-01
5
2
15
46
10.22049/jalda.2018.26344.1093
13808
مقاله پژوهشی
Structuring Racist Ideologies in Stephen Crane’s “A Dark Brown Dog”: A Critical Discourse Analysis
مطالعۀ ساخت جهان بینی های نژادپرستانه در "سگ قهوه ای تیره" اثر استفان کرِین بر مبنای تحلیل گفتمان انتقادی
Taher Ben Khalifa
taherbenkhlifa@yahoo.fr
1
Associate Professor of English Linguistics, Department of English, Faculty of Letters and Humanities, University of Sfax, Sfax, Tunisia.
This paper deals with the study of how racist ideologies are constructed in Crane’s “A Dark Brown Dog” using the CDA framework. Benefitting from the approaching between literature and linguistics, it focuses on the linguistic examination of the (re)construction of whiteness and blackness based on the assumption that racism is: a social, a discursive, and an ideological construct. This tri-dimensional construct is treated within a theoretical triangulation ranging from cognition, society, and discourse. Based on the view of discourse as a process of coding and decoding of meaning, the text of this story is explored at various levels of language use: a) contextual analysis focuses on the study of how the depiction of the setting and the characters serves to draw the scene of racial inequality; b) textual analysis deals with the way narration contributes to the (re)production of racism; and c) identity analysis is devoted to the study of how racial identity evolves across generations. The results showed that: first, the representation of the characters highlights the binary structure of the southern American society marked by the inferiority of the blacks and the superiority of the whites. Second, the way actions and events are narrated reflects the unequal distribution of power between blacks and whites. The existing asymmetry of power is traced in the duality of punishment and obedience. Third, the racist ideologies and race relations evolve across generations depending on: the amalgamations happening at the family level, the evolution of society, and the evolution of its legislations.
هدف این مقاله مطالعه چگونگی شکلگیری جهانبینیهای نژادپرستانه در داستان "سگ قهوهای تیره" اثر استِفان کرِین است که در آن با بهره جستن از ارتباط نزدیک بین زبان و ادبیات، به مطالعه زبانشناختی بازسازی مفاهیم سیاه بودن و سفید بودن بر مبنای این فرض که نژادپرستی برساختهای اجتماعی، برهانی، و فکری است، پرداخته شده است. چنین مفهوم سه بعدی را میتوان در قالب یک سهوجهی مشتمل بر نظام شناختی، جامعه، و گفتماندر نظر گرفت. با عنایت به تعریف گفتمان به عنوان فرآیندرمزگذاری و رمزگشایی معنا، متن این داستان در سطوح مختلفی از کاربرد زبان قابل استیفاد است که سه مورد را در برمیگیرد: 1- تحلیل بافتی که به مطالعه چگونگی کارکرد زمانجا و شخصیتهای داستان در هدایت صحنهِ نابرابری نژادی میپردازد؛ 2- تحلیل متنی که معطوف به نقش روایت در بازتولید نژادپرستی است؛و 3- تحلیل هویت که هدف از آن مطالعه نحوه شکلگیری هویت نژادی در امتداد نسلهاست. نتایج نشان میدهد که اولاً،بازنمایی شخصیتها حاکی از ساختار دوگانی جامعهِ آمریکای جنوبی بر مبنای دونپایگی سیاهان و ارجمندی سفیدهاست. این ویژگیهای اجتماعی حاصل کنکاش در بافت اجتماعی است. دوماً، نحوهِ روایت کنشها و رویدادهای داستان نشاندهندهِ توزیع نابرابر قدرت در بین سیاهان و سفیدهاست. نوعی عدم توازن قدرت در دوگانهِ تنبیه و اطاعت قابل مشاهده است. این وضعیت به واسطهِ نظام دوگانی جهانبینیها یعنی برتری سفید و دونپایگی سیاه دوام مییابد. سوماً، اثبات میگردد که جهانبینیهای نژادپرستانه و روابط نژادی با توجه به همآمیزی در سطح خانواده، تکامل جامعه، و قوانین آن، در گذر از نسلی به نسل دیگر ظهور و بروز می یابد.
http://jalda.azaruniv.ac.ir/article_13808_75c0e50e2acad784341182ffc3a05b5a.pdf
Literary discourse
racism
Ideologies
whiteness
blackness
and slavery
گفتمان ادبی
نژادپرستی
جهان بینی ها
سفید پوستی
سیاه پوستی
وبرده داری
eng
Azarbaijan Shahid Madani University
Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances
2820-8986
2821-0204
2017-09-01
5
2
47
60
10.22049/jalda.2018.26241.1064
13802
مقاله پژوهشی
The impact of gender on using reading sub skills in Iranian EFL learners reading comprehension
تاثیر جنسیت بر ریز مهارتهای خواندن در میان زبان آموزان ایرانی
Kamran Janfeshan
dr.kjanfeshan@gmail.com
1
Mohammad Mahdi Pourarian
m.m.pourarian93@gmail.com
2
Assistant Professor of TEFL, Department of English Language Teaching, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
M.A. Student in TEFL, Department of English Language Teaching, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
The present study was an attempt to investigate the impact of gender on using reading subskills and reading comprehension skill of Iranian EFL learners. To this end, four subskills involved in the reading comprehension process were selected. Then some reading passages whose comprehension questions were believed to measure the intended subskill were chosen. Eighty-eight EFL adult upper-intermediate learners forming two groups of forty-four males and females participated in the present study. At first, they were homogenized through a Nelson test and then made to sit for a reading comprehension test. The comparison of the means of the two groups in the subskills clearly showed that, in two of the subskills, i.e. making a logical inference and understanding the mood, tone, or impression of a reading passage, males and females differed significantly with males outperforming the females in the first subskill and females outperforming the males in the second one. However, no significant differences were found in the other two sub-skills, i.e. getting the main idea of a reading passage and guessing the meaning from context.
مطالعه حال حاضر بر آن است تا تاثیر جنسیت را بر توانایی درک مطلب زبان آموزان ایرانی مورد بررسی دقیق قرار دهد. برای این منظور، چهار مهارت موردنظر در فرایند درک مطلب انتخاب شدند. سپس، تعدادی متن انتخاب گردید تا زبان آموزان به سوالات درک مطلب آن پاسخ دهند و بدین طریق مهارتهای موردنظر، مورد ارزیابی قرار گیرند. دانش آموزان شرکت کننده در این مطالعه، متشکل از 88 زبان آموز سطح متوسط به بالا در رده سنی بزرگسال بودند که در 2 گروه 44 نفری مختلط قرار گرفتند، به نحوی که ابتدا بر طبق آزمون نلسون مرتب سازی انجام شده و سپس آماده آزمون درک مطلب شدند. مقایسه شاخص میانه دو گروه در مهارت های موردنظر به واضح گویای این است که در دو مورد از مهارتها، یعنی ایجاد یک رابط منطقی و درک حالت، تَن صدا، یا تاثیر متن قرائت، تفاوتهای قابل توجهی از نظر عملکردی بین زنان و مردان وجود دارند، به طوریکه در مهارت اول، مردان عملکرد بهتری نسبت به زنان داشته و در مورد مهارت دوم، زنان عملکرد بهتری نسبت به مردان داشتهاند. در مورد دو مهارت دیگر، یعنی درک ایده اصلی متن قرائت و حدس زدن معنی از روی محتوا، تفاوتهای قابل توجهی وجود نداشته است.
http://jalda.azaruniv.ac.ir/article_13802_3b96dcd3683cb5b78a708b9f75029c63.pdf
Individual differences
Gender
Reading Sub-skills
Iranian EFL Learners
Study skills
تفاوتهای فردی
جنسیت
مهارتهای خواندن
eng
Azarbaijan Shahid Madani University
Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances
2820-8986
2821-0204
2017-09-01
5
2
61
80
10.22049/jalda.2018.26150.1048
13798
مقاله پژوهشی
Hybridity of Scientific Discourses: an Intertextual Perspective and Implications for ESP Pedagogy
گفتمان های علمی دورگه: دیدگاه های بینامتنی و پیآمدهای آن ها در آموزش انگلیسی برای اهداف خاص
Davud Kuhi
davudkuhi@yahoo.com
1
Assistant Professor of TEFL, Department of English, Islamic Azad University, Maragheh Branch, Maragheh, Iran.
In light of a large number of admirable attempts which look at scientific discourse from social, dialogic and interpersonal points of view, the propositions which consider scientific discourse as an interactive endeavor are now well-established. By the force of our social constructivist gyrations, we have developed glimpses of a social, cultural and historical dimension in which the discourse of science operates. These glimpses indicate us how much the discourse of science is part of complex webs of human’s social interaction. Recognizing this social, cultural and historical nature, the present paper attempts to highlight the heterogeneity and hybridity of scientific discourse and indicate a number of ways scientific discourse is influenced by non-scientific discourses. Recognition of this hybridity helps the author develop a preliminary framework based on the concept of vertical intertextuality and reveal how modern scientific discourses borrow generic, stylistic and rhetorical conventions of non-scientific discourses. The paper is concluded with some of the implications of the developed perspective for ESP pedagogy and suggesting a number of genre-related, style-related and register-related pedagogic tasks.
http://jalda.azaruniv.ac.ir/article_13798_1793d56c76a91639d4dbd0c57d06309d.pdf
Hybridity
Scientific Discourse
Intertextuality
ESP Pedagogy
Genre
انگلیسی برای اهداف خاص
تحلیل گفتمان علمی
دیدگاه بینامتنی
دورگه ای
eng
Azarbaijan Shahid Madani University
Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances
2820-8986
2821-0204
2017-09-01
5
2
81
90
10.22049/jalda.2018.26251.1066
13809
مقاله پژوهشی
The effect of implicit input enhancement on learning grammatical collocations
تاثیر تقویت ضمنی درونداد بر یادگیری همایند های گرامری
Zahra Mohamadian
z.mohamadian72@yahoo.com
1
Shiva Sabbagh Shabestari
h.pouralifard@gmail.com
2
M.A. Student of TEFL, Department of Foreign Languages, Faculty of Humanities, Mohaghegh Ardebili University, Ardebil, Iran.
M.A. Student of TEFL, Department of Foreign Languages, Mohaghegh Ardebili University, Ardebil, Iran.
Collocation is known as one of the most problematic areas in learning a second language and it seems that if one has tendency to improve his or her communication ability in another language, the elaboration of collocation using competence is among the most important issues. This study investigated the role of implicit input enhancement in teaching grammatical collocations for Iranian EFL learners. Two groups of Iranian intermediate EFL high school students in a language institute in Ardebil participated in this study. One group was assigned as control group and the other as experimental that received treatment sessions. A Twenty-item multiple choice pre-test was administrated at first for both control and experimental groups. 10 session of treatment through bolding the target grammatical collocations in the reading passages were provided for experimental group. Post-test was administrated for both control and experimental groups after treatment sessions. The scores of post-test were analyzed using t-test. The results of t-test showed that there is no significant difference between two groups. The findings demonstrated that enhancing the collocational input is not significantly beneficial for EFL learners.
یادگیری«همایند ها»به عنوان یکی از حوزه های مشکل ساز در آموزش زبان دوم به شمار می رود و اگر فردی متمایل به تقویت توانایی هایش در یک زبان خارجی باشد، دقت در استفاده از همایند یکی از مسائل مهم می باشد. این تحقیق نقش تقویت ضمنیدرونداد در همایند های های گرامری بر زبان آموزان ایرانی را مورد مطالعه قرار داده است. دو گروه زبان آموز دبیرستانی سطح متوسط در یک موسسه آموزش زبان خارجی در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند. یکی از گروه ها به عنوان گروه کنترل و دیگری به عنوان گروه آزمایشی. ابتدا یک پیش آزمون چهار گزینه ای برای هر دو گروه در نظر گرفته شد. سپس ده جلسه تدریس به گروه آزمایش با برجسته کردن همایند های گرامری در متن ها صورت گرفت. در وهله ی آخر «پس آزمون»بر روی هر دو گروه انجام شد و نتایج آن به وسیله ی تی تست، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت قابل توجهی میان دو گروه وجود ندارد. یافته ها حاکی از آن است که تقویت ضمنی همایند ها مزیت چندانی برای زبان آموزان ندارد.
http://jalda.azaruniv.ac.ir/article_13809_7b2fb1f98e4023d48f304d5016517c7d.pdf
Input enhancement
Grammatical collocations
Implicit
Explicit
EFL learners
communication
تقویت درونداد
همایند های گرامری
ضمنی
آشکار
زبان آموز
و مکاتبه
eng
Azarbaijan Shahid Madani University
Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances
2820-8986
2821-0204
2017-09-01
5
2
91
100
10.22049/jalda.2018.26252.1067
13807
مقاله پژوهشی
Learner Strategies and Test-wiseness of the Intermediate and Advanced Iranian TOEFL ibt Test Takers
استراتژیهای زبان آموزی و آزمون آگاهی زبان آموزان سطح متوسط و پیشرفته در آزمون تافل اینترنتی
Amirreza Nemat Tabrizi
arnemati@yahoo.com
1
Fateme Zununi Vahed
fateme.zununi@gmail.com
2
Associate Professor of Applied Linguistics, Department of Linguistics and Foreign Languages, Payame Noor University, Tehran, Iran.
PhD Candidate in of Applied Linguistics, Department of Linguistics and Foreign Languages, Payame Noor University, Tehran, Iran.
Good language learners slot in a repertoire of strategies and when language tests are at stake, test-taking strategies and test-wiseness pave pay to a prolific outcome. Among such tests, TOEFL iBT seems to be a prerequisite to academic success and a nightmare many Iranian students struggle with. Therefore, the aim of the present study was to raise awareness about the type of questions in iBT, brush up the necessary skills integratively and help them employ strategies that can facilitate optimal results during the preparation course and as they were taking the test. Furthermore, we intended to investigate if the level of proficiency alone was sufficient or strategies played a more important role. Therefore, 34 iBT candidates (18 intermediate and 16 advanced) sat an iBT test and later took part in special strategy training courses. They were interviewed on the effectiveness of the strategies during the course and after they sat the second exam. As the results revealed, there was a significant difference between the two sets of exam results and being test-wise and the strategies of goal setting, covering, interleaving and considering the context along with spaced practice and compensation strategies helped the candidates perform better without further language classes.
زبان آموزان خوب از یک سری استراتژیها استفاده میکنند و زمانیکه آزمون های زبانی مد نظر میباشند این استراتژیها همراه با نوعی آزمون آگاهی میتواند نتایج بهتری برایشان داشته باشد. ازمیان چنین آزمونهایی، آزمون تافل اینترنتی کابوسی برای زبان آموزان ایرانی میباشد، چرا که برای ادامه تحصیل نیازمند نتایجی مطلوب میباشند. بنابراین در این تحقیق بر آن شدیم تا نوعی آگاهی درباره نوع سوالات تافل اینترنتی به وجود آوریم تا همراه با یادگیری همبسته مهارتها و استفاده از استراتژیهای مناسب راه را برای بدست آوردن نتایج مطلوب هموار کنیم. علاوه بر این بر آن شدیم تا دریابیم که آیا سطح دانش زبان به تنهایی کفایت می نمود یا استراتژیها نقش مهمتری ایفاد می کرد. بنابراین 34 داوطلب آزمون تافل اینترنتی(18 نفر سطح متوسط و16 نفر سطح پیشرفته) یکباردر امتحان آزمایشی شرکت کردند و سپس در یک دوره یادگیری استراتژیهای مربوط به بخشهای مختلف تافل حضور یافتند بدون اینکه آموزشی درباره خود زبان انگلیسی داشته باشند. سپس هرکدام مصاحبه شدند تا درباره استراتژیهای مورد استفاده خود توضیح بدهند و بعد از اتمام دوره در امتحان آزمایشی دیگری شرکت کردند. نتایج بدست آمده حاکی از مفید بودن آموزش استراتژی است که وابسته به سطح زبانی نمیباشد. از میان استراتژیهای دوازده گانه، هدف گذاری، روشهای پوششی، در نظر گرفتن متن، همراه با تمارین دوره ای و روشهای جبرانی از بهترین استراتژیهای مورد استفاده بودند.
http://jalda.azaruniv.ac.ir/article_13807_fe66988266bdb3355a84af6d66b87f62.pdf
Test-wiseness
Learner strategies
Spaced practice
Interleaving
TOEFL iBT
تافل اینترنتی
آزمون آگاهی
استراتژیهای زبان آموزی
تمرین دوره ای
و استراتژیهای ترکیبی
eng
Azarbaijan Shahid Madani University
Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances
2820-8986
2821-0204
2017-09-01
5
2
101
111
10.22049/jalda.2018.26246.1068
13800
مقاله پژوهشی
The Impact of Mnemosyne Computer Software on Iranian EFL Learners’ Vocabulary Learning
تأثیر نرم افزار فلش کارت بر فراگیری واژگان انگلیسی دانشجویان ایرانی
Saeed Taki
saeed_taki@yahoo.com
1
Sanaz Jafari
sanazjafari6@gmail.com
2
Assistant Professor of TEFL, English Department, Shahreza Branch, Islamic Azad University, Shahreza, Iran.
PhD Candidate of TEFL, English Department, Shahreza Branch, Islamic Azad University, Shahreza, Iran.
The Mnemosyne computer software is a flash-card aid, which optimizes learners’ learning process. The current study was conducted to evaluate the extent to which Mnemosyne can assist college-level Iranian EFL learners to improve their vocabulary learning by utilizing spaced repetition. For this purpose, 60 intermediate-level EFL learners were chosen based on their performance on a proficiency test. Then, they were divided into two equal-sized experimental and control groups, each consisting of 30 participants. The participants of the experimental group were asked to use Mnemosyne on their own computers, their cell phones or other devices. They had opportunity to use numerous numbers of free flashcards on various subjects and users could build their own on different topics. The control group received instructions through conventional teaching methodology. The posttest was given to the participants of both groups in order to check the students’ vocabulary learning. The results of independent sample t-test between the posttest scores of the two groups showed a significant difference between the scores of the experimental group and those of the control group. The results demonstrated that Mnemosyne significantly improved students’ performance in vocabulary learning.
نرم افزارکامپیوتری Mnemosyne نوعی فلش کارت است که فرایند یادگیری فراگیران را بهینه میکند. مطالعه حاضربه منظور بررسی میزان استفاده از Mnemosyne برای کمک به زبان آموزانEFL انگلیسی به عنوان زبان خارجی در سطح کالج برای بهبود یادگیری واژگان با استفاده از تکرار فاصله دار انجام شد. برای این منظور، 60 نفرازدانش آموزان سطح متوسط براساس عملکرد آنها در آزمون مهارت انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل (هرگروه شامل 30 نفر) تقسیم شدند. از شرکت کنندگان گروه آزمایش خواسته شد ازMnemosyne در رایانه ها، تلفنهای همراه، یا سایر دستگاههای خوداستفاده کنند. آنها فرصت استفاده ازتعداد زیادی از فلشکارت های رایگان درموضوعات مختلف داشتند وکاربران میتوانستند براساس موضوعات مختلف فلشکارت خود را بسازند. گروه کنترل دستورالعملها را از طریق روش آموزش متداول دریافت کرد. پس آزمون برای شرکت کنندگان هردوگروه به منظور بررسی یادگیری واژگان ارائه شد. نتایج آزمون مستقلt روی نمرات پسآزمون دوگروه اختلاف معنیداری رابین نمرات گروه آزمایش وگروه کنترل نشان داد. Mnemosyneدر این مطالعه باعث بهبود قابل توجه عملکرد دانش آموزان در یادگیری واژگان گردید.
http://jalda.azaruniv.ac.ir/article_13800_ec9ea1966c1509ff376da750de7f17dc.pdf
Computer-Assisted Language Learning (CALL)
EFL Learner
Flash-card
Mnemosyne Software
and Vocabulary Learning
زبان آموزی به کمک رایانه
فراگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی
فلش کارت
نرم افزارفلش کارت
یادگیری واژگان
eng
Azarbaijan Shahid Madani University
Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances
2820-8986
2821-0204
2017-09-01
5
2
113
115
10.22049/jalda.2018.26377.1097
13806
مرور کتاب
Book Review: 'Ecolinguistics: Language and ecology'
معرفی کتاب: بوم زبان شناسی: زبان و محیط زیست
Ghader Razmjou
razmjoughader@gmail.com
1
Lecturer of Universal Linguistics, Department of English Language and Literature, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
Ecolinguistics: language and ecology delivers an overall view and a critical approach on ecolinguistic studies. This book is an excellent resource to students, researchers, linguists and those working in the area of discourse analysis as well as ecology. The book claims presenting a news course for ecolinguistics including a framework for understanding the theory of ecolinguistics, exploration of consumerism, and discourse analysis of texts of different types. In reviewing this book, the principal criteria included content, organization, theories and reference sources. Arran Stibbe, the author of the book, is a Reader in ecological Linguistics at the University of Gloucestershire where he teaches ecolinguisstics, discourse analysis, ethics and language and communication for leadership. His research and teaching examines how language encodes the stories we live by, and shapes how we see ourselves and our relationship with other animals and the earth. This involves linguistic analysis of a wide range of discourses, from advertising which encourages people to buy unnecessary and ecologically damaging products, to the inspirational language of nature writing.
http://jalda.azaruniv.ac.ir/article_13806_e4f2e44488eeacb36779b388be30e303.pdf
ecology
Language
Stibbe
critical approach
Book Review
eng
Azarbaijan Shahid Madani University
Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances
2820-8986
2821-0204
2017-09-01
5
2
117
120
10.22049/jalda.2018.26371.1096
13805
مصاحبه
JALDA's Interview with Peter Mühlhäusler
مصاحبه با پیتر موهلهوسلر
Bahram Behin
bahram.behin@gmail.com
1
Associate Professor of TESOL, Department of English Language and Literature, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
Peter Mühlhäusler is the Foundation Professor of Linguistics at the University of Adelaide, and Supernumerary Fellow of Linacre College, Oxford. He has taught at the Technical University of Berlin and in the University of Oxford. He is an active researcher in several areas of linguistics, including ecolinguistics, language planning, and language policy and language contact in the Australian-Pacific area. His current research focuses on the Pitkern-Norf'k language of Norfolk Island and Aboriginal languages of the West Coast of South Australia. His recent book publications are Pidgin and Creole Linguistics, Language of Environment-Environment of Language, Early Forms of Aboriginal English in South Australia (with Foster and Monaghan), and Herrmann Koeler's Adelaide-Observations on Language and Culture of South Australia. He continues to publish on theoretical and applied ecolinguistics. JALDA's Editor in Chief, Dr. Bahram Behin has sat, in an online chat, with professor Mühlhäusler on the issue of ecolinguistics and its relevence to the studies of language and language teaching.
http://jalda.azaruniv.ac.ir/article_13805_9104ba0852c8dadb442b78e4519ce84c.pdf
Peter Mühlhäusler
Interview
Ecolinguistics
Aboriginal languages
JALDA
eng
Azarbaijan Shahid Madani University
Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances
2820-8986
2821-0204
2017-09-01
5
2
121
127
14298
چکیده های فارسی
Abstracts in Persian, Volume 5, Issue 2
چکیده مقالات جلد پنجم، شماره دوم به زبان فارسی
http://jalda.azaruniv.ac.ir/article_14298_79723cfbf1835391bc66b3c8db4cf338.pdf