Document Type : Research Article

Authors

1 Assistant Professor of TEFL, Department of English, Faculty of Humanities, Yasouj University, Yasouj, Iran.

2 MA Student of TEFL, Department of English, Faculty of Humanities, Yasouj University, Yasouj, Iran.

Abstract

Abstract

The main objective of the current English for Academic Purposes (EAP) programs in Iran is to fill the gap between the students’ general English competence and their ability to read discipline-specific texts. This study aims to investigate the target and present reading comprehension needs of EAP undergraduate students of Persian literature in Yasouj state university through a mixed method approach. A total of 30 undergraduate students who have passed ESP courses and 10 postgraduate students along with two content and two EAP instructors participated in the study which was designed on a mixed method approach using interviews and questionnaires. The results indicated that ‘skimming texts’, ‘using bilingual general dictionaries’, ‘scanning texts’, ‘knowledge of Persian literature terminologies’, ‘guessing meanings of words’, and ‘understanding main ideas’ were perceived as either ‘important’ or ‘very important’ to students’ success by all the participants. Moreover, the results suggested that General English Proficiency (GEP) level of the students, was generally low. The undergraduates held that they need more general English than highly specific academic English. Implications of this study can be used for improving EAP reading courses for Persian literature students.



Keywords: Persian literature, Reading comprehension, ESP, need analysis, mixed method approach

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

بررسی نیازهای درک مطلب زبان تخصصی دانشجویان ادبیات فارسی دانشگاه یاسوج

Abstract [Persian]

هدف اصلی مطالعه حاضر که در راستای برنامه های آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه در ایران است پر کردن شکاف بین دانش درک عمومی زبان دانش آموزان و توانایی آنها در خواندن متنهای تخصصی ومنظم است. هدف این مطالعه، بررسی نیازهای حاضر و آینده مهارت خواندنِ (درک مطلب) دانشجویان زبان فارسی دانشگاه یاسوج با روش ترکیبی (کمی و کیفی) در دروس زبان تخصصی است. این مطالعه که در آن ۳۰ دانشجوی لیسانس– که دروس زبان تخصصی را پاس کرده بودند –به همراه ۱۰ دانشجوی فارغ التحصیل ودو مدرس زبان تخصصی همرشته ای ودو مدرس زبان تخصص رشته زبان انگلیسی شرکت کردند، برپایه روش ترکیبی با استفاده از ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه بود. نتایج حاکی ازآن بود که مرور اجمالی کلمتن، استفاده ازدیکشنری های دوزبانه، بررسی عنوانها و زیرعنوانها، دانش کلمات تخصصی ادبیات انگلیسی، حدس معنای کلمات، وگرفتن ایده اصلی متن به عنوان مهارتهای مهم یا خیلی مهم به حساب می آیند. بهعلاوه، نتایج نشان داد که سطح زبان عمومی دانشجویان به طور کلی پایین است. دانشجویان لیسانس بر این باور بودند که آنه ابیشتر به دانش عمومی زبان نیازمندند تا دانش زبان تخصصی. دستاوردهای این مطالعه میتواند برای بهبود وضعیت درسهای درک مطلب زبان تخصصی رشته زبان وادبیات فارسی به کار گرفته شوند.       

Keywords [Persian]

  • ادبیات فارسی
  • درک مطلب
  • انگلیسی برای اهداف ویژه
  • بررسی نیازها
  • و روش تحقیق ترکیبی
Atai, M. R. (2000). ESP revisited: a reappraisal study of discipline-based EAP programs in Iran. Unpublished Ph. D. Dissertation. Isfahan University: Isfahan.
Atai, M. R., (2002). EAP curriculum planning in Iran: an incoherent educational experience. Special Issue of the Journal of Faculty of Letters and Humanities, Teacher Training University, 9(3), pp.17-34.
Atai, M. R., & Nazari, O. (2011). Exploring reading comprehension needs of Iranian EAP students of health information management (HIM): A triangulated approach. System, 39(1), 30-43.
Atai, M. R., & Shoja, L. (2011). A triangulated study of academic language needs of Iranian students of computer engineering: Are the courses on track? RELC Journal, 42(3), 305-323.
Atai, M. R., & Tahririan, M. H. (2003). Assessment of the ESP status in the current Iranian higher education system. LSP 2000, communication, culture and knowledge, University of Surrey, Guilford, UK.
Bachman, L. F., & Palmer, A. S. (1996). Language testing in practice: Designing and developing useful language tests (Vol. 1). Oxford: Oxford University Press.
Boakye, N. A. N. Y., & Mai, M. M. (2016). A Needs Analysis for a Discipline-Specific Reading Intervention. English Language Teaching, 9(3), 235-247.
Brown, J. D. (1995). The elements of language curriculum: A systematic approach to program development. ERIC. Grabe, W. (1991). Current developments in second language reading research. TESOL Quarterly, 25(3), 375-406.
Holme, R., & Chalauisaeng, B. (2006). The learner as needs analyst: The use of participatory appraisal in the EAP reading classroom. English for Specific Purposes, 25(4), 403-419.
Hutchinson, T., & Waters, A. (1987). English for specific purposes. Cambridge: Cambridge University Press.
Jordan, R. R. (1997). English for academic purposes: A guide and resource book for teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
Kazar, S. G., & Mede, E. (2015). The Perceptions Of ESP Students’ Target Needs: A Case Study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 2526-2530. 
Kumaravadivelu, B. (2006). Understanding language teaching: From method to postmethod. New York: Routledge. 
Long, M. H. (2005). Second language needs analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
Mazdayasna, G., & Tahririan, M. H. (2008). Developing a profile of the ESP needs of Iranian students: The case of students of nursing and midwifery. Journal of English for Academic purposes, 7(4), 277-289.
Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies. New York: Newbury House Publishers.
Tomlinson, B. (2016). The importance of materials development for language learning, Issues in Materials Development (pp. 1-9). Springer.