Document Type : Research Articles

Authors

1 M.A in English Language and Literature, Golestan University, Gorgan, Iran

2 Assistant Professor of English Literature, Department of English Language and Literature, Faculty of Humanities and Social Sciences, Golestan University, Gorgan, Iran, https://orcid.org/0000-0002-6162-7312

3 Assistant Professor of English Literature, Department of English Language and Literature, Faculty of Humanities and Social Sciences, Golestan University, Gorgan, Iran, https://orcid.org/0000-0002-6380-4845

Abstract

The endeavor to establish reconciliation between the opposing demands of two cultural communities lies at the heart of some literary works associated with postcolonial literature. This theme, which is also central to the novels of Bharati Mukherjee, especially The Tree Bride, forms the plot of the novel and serves as an axis around which the characters are developed. The present article adopts the theories of Homi. K. Bhabha to expound upon the gap that distances the oriental and the occidental cultures from one another and renders fragmented the identity of the postcolonial individual. Bhabha’s notions of the uncanny and the hybrid identity are two central concepts that can serve as keys to explaining the postcolonial encounter. They can significantly contribute to the discussion of the novel as they can prepare the ground for the investigation of how anti-colonial resistance becomes possible through the third space that is created through hybridity and the uncanny. In The Tree Bride, the protagonist finds herself between two cultures that attempt to draw her into their own orbits. The protagonist’s mimicry of the target culture is an ironic one, since it consists of acceptance and rejection at the same time. In other words, while Tara Chatterjee mimics the norms and criteria of the target culture toward which she strives, she is influenced by her ancestral culture. The paper argues that such uncanny condition can be detrimental to the individual and plunge her into a deep identity crisis. 

Keywords

Main Subjects

Article Title [فارسی]

دوگانگی، تقلید، و نامأنوس : شخصیت پسااستعماری در رمان «درخت عروس» نوشته بهاراتی موکرجی

Authors [فارسی]

  • معصومه بایی 1
  • دکتر بهزاد پورقریب 2
  • دکتر عبدالباقی رضایی تالار پشتی 3

1 کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه گلستان، گاستان، ایران

2 استادیار ادبیات انگلیسیی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعیی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران

3 استادیار ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانیی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران

Abstract [فارسی]

تلاش برای ایجاد سازش بین خواسته­های دو جامعه فرهنگی متضاد در بسیاری از آثار ادبی به ویژه در ادبیات پسااستعماری دیده میشود؛  از جمله در رمان­های بهاراتی موکرجی و اثر «درخت عروس» این تلاش چشمگیرانه خودنمایی کرده و محوریت اصلی آن در شخصیت­های داستان  قرار گرفته است و در پلان رمان نیز به صورت مشهود دیده می­شود. حال  این مقاله به بررسی نظریه­های هومی بابا در زمینه شکاف و فاصله بین فرهنگ­های شرقی و غربی می­پردازد و یافته­های پژوهش نشان داده که جامعه این چنینی منجر به از­هم­گسیختگی هویت افراد پسااستعماری می­گردد و اصطلاح دوگانگی و تقلید دو مفهوم مهم و برجسته­ای هستند که به عنوان واژگان کلیدی در آثار  پسااستعماری هومی بابا جای گرفته اند، بدین شکل که در رمان «درخت عروس»، قهرمان داستان خود را بین دو فرهنگ در تضادی می­یابد که  هر دو فرهنگ سعی بر آن دارند که او را به قلمرو خود بکشانند و در امتداد این موضوع از آنجا که تقلید قهرمان داستان از فرهنگ مبدع ) دیگری) پذیرش و رد همزمان را با خود همراه دارد یک امر کنایه آمیز دیده می­شود با این توصیف که تارا چاترجی قهرمان داستان در حالی که سعی بر تقلید از هنجارها و معیارهای فرهنگ مبدع دارد، اما تحت تأثیر فرهنگ اجدادی و نیاکان خود نیز قرارگرفته است؛ از دستاورد مقاله حاضر اینگونه استدلال می­شود که چنین شرایط نامناسبی می­تواند برای فرد فضای روانی و اجتماعی نامطلوبی را بسازد و او را در یک بحران هویتی عمیق قرار دهد.

Keywords [فارسی]

  • «درخت عروس»
  • بهاراتی موکرجی
  • دوگانگی
  • تقلید
  • نامأنوس
Ashcroft, B., Griffiths, G., & Tiffin, H. (Eds.) (2007). The Postcolonial studies reader. Routledge. https://doi.org/10.4324/978023777855
Babu, T. R., & Kumar, A. P. (2013). Feminist perspectives in Bharati Mukherjee’s novels. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 2 (3), 40-42. www.ijhssi.org Volume 2 Issue 3 ǁ March. 2013ǁ PP.40-42
Bhabha, H. K. (1995). Sign taken for wonders. In B. Ashcroft, G. Griffths, & H. Tiffin (Eds.), The post-colonial studies reader (pp. 29-35). Routledge. https://doi.org/10.1080/0950236X.2020.1839952
Carb, A. B. (1988). An interview with Bharati Mukherjee. The Massachusetts Review, 29 (4), 645–654. DOI: 10.25115/riem.v0i1.365
Carchidi, V. (1995). Orbiting: Bharati Mukherjee’s kaleidoscope vision. MELUS, 20 (4), 91-101. https://doi.org/10.2307/467892
Chrisman, L. (2003). Postcolonial contraventions: Cultural readings of race, imperialism and transnationalism. Manchester University Press. DOI: 10.7228/manchester/9780719058271.001.0001
Connell, M., Grearson, J., & Grimes, T. (1990). An interview with Bharati Mukherjee. The Iowa Review, 20 (3), 7–32. https://www.jstor.org/stable/20153024
Desai, S. & Barnstone, T. (1998). A usable past: An interview with Bharati Mukherjee. Mānoa, 10 (2), 130-147. https://doi.org/10.2307/4229687
Drake, J. (1999). Looting American culture: Bharati Mukherjee’s immigrant narratives. Contemporary Literature, 40 (1), 60-84. https://doi.org/10.2307/1208819
Gamal, A. (2013). Postcolonial recycling of the oriental Vampire in Habiby’s Saraya, the Ghoul’s daughter and Mukherjee’s Jasmine. Arab Studies Quarterly, 35 (1), 4-19. DOI:10.13169/arabstudquar.35.1.0004
Gopal, S. (2015). Some brief reflections on technology, cinema, and the postcolonial uncanny. Pacific Coast Philology, 50 (2), 198–208.  https://doi.org/10.5325/pacicoasphil.50.2.0198
Innes, C. L. (2007). The Cambridge introduction to postcolonial literatures in English. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511611339
Jazeel, T. (2012). Postcolonial spaces and identities. Geography, 97 (2), 60–67. https://doi.org/10.1080/00167487.2012.12094340
Johnson, E. L. (2010). Provincializing Europe: The postcolonial urban uncanny in V. S. Naipaul's A bend in the river. Journal of Narrative Theory, 40 (2), 209-230. URL: https://www.jstor.org/stable/41427228
Kain, G. (1993). Suspended between two worlds: Bharati Mukherjee’s Jasmine and the fusion of Hindu and American myth. Journal of South Asian Literature, 28 (2), 151–158. https://www.jstor.org/stable/40873337
Lavigilante, N. (2014). Globalization and change in India: The rise of an Indian dream in Miss New India: An interview with Bharati Mukherjee. MELUS, 39 (3), 178-194. https://doi.org/10.1093/melus/mlu023
Mukherjee, B. (2004). The tree bride. Hyperion.
Mukherjee, S. (2018). A home away from home: A study in the fiction of Bharati Mukherjee, Chitra Banerjee Divakaruni and Jhumpa Lahiri. Laxmi Book Publication.
Nayar, P. K. (2010). The postcolonial uncanny: The politics of dispossession in Amitav Ghosh’s the hungry tide. College Literature, 37 (4), 88–119. DOI: 10.1353/lit.2010.0011
Nayar, P. K.  (2015). The postcolonial studies dictionary. John Wiley & Sons.
Poddar, P., Patke, R. S., & Jensen, L. (Eds.). (2008). A historical companion to postcolonial literatures: Continental Europe and its Empires. Edinburgh University Press. https://www.jstor.org/stable/10.3366
Sharma, A. & Gupta, T. (2014). A father and fathering by Bharati Mukherjee: A comparative study. Global Journal of Arts Humanities and Social Science, 2 (10), 1-15. https://www.eajournals.org/wp-content/uploads/A-Father-and-Fathering-by-Bharati-Mukherjee-A-comparative-study1.pdf
Srivastava, S. (2018). Transformation of self in the works of Bharati Mukherjee. International Journal of Research and Scientific Innovation, 5 (5), 54-60. http://www.rsisinternational.org/journals/ijrsi/digital-library/volume-5-issue-5/54-60.pdf