Document Type : Research Article
Authors
1 Associate Professor of Applied Linguistics, Department of Linguistics and Foreign Languages, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 PhD Candidate in of Applied Linguistics, Department of Linguistics and Foreign Languages, Payame Noor University, Tehran, Iran.
Abstract
Good language learners slot in a repertoire of strategies and when language tests are at stake, test-taking strategies and test-wiseness pave pay to a prolific outcome. Among such tests, TOEFL iBT seems to be a prerequisite to academic success and a nightmare many Iranian students struggle with. Therefore, the aim of the present study was to raise awareness about the type of questions in iBT, brush up the necessary skills integratively and help them employ strategies that can facilitate optimal results during the preparation course and as they were taking the test. Furthermore, we intended to investigate if the level of proficiency alone was sufficient or strategies played a more important role. Therefore, 34 iBT candidates (18 intermediate and 16 advanced) sat an iBT test and later took part in special strategy training courses. They were interviewed on the effectiveness of the strategies during the course and after they sat the second exam. As the results revealed, there was a significant difference between the two sets of exam results and being test-wise and the strategies of goal setting, covering, interleaving and considering the context along with spaced practice and compensation strategies helped the candidates perform better without further language classes.
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
استراتژیهای زبان آموزی و آزمون آگاهی زبان آموزان سطح متوسط و پیشرفته در آزمون تافل اینترنتی
Abstract [Persian]
زبان آموزان خوب از یک سری استراتژیها استفاده میکنند و زمانیکه آزمون های زبانی مد نظر میباشند این استراتژیها همراه با نوعی آزمون آگاهی میتواند نتایج بهتری برایشان داشته باشد. ازمیان چنین آزمونهایی، آزمون تافل اینترنتی کابوسی برای زبان آموزان ایرانی میباشد، چرا که برای ادامه تحصیل نیازمند نتایجی مطلوب میباشند. بنابراین در این تحقیق بر آن شدیم تا نوعی آگاهی درباره نوع سوالات تافل اینترنتی به وجود آوریم تا همراه با یادگیری همبسته مهارتها و استفاده از استراتژیهای مناسب راه را برای بدست آوردن نتایج مطلوب هموار کنیم. علاوه بر این بر آن شدیم تا دریابیم که آیا سطح دانش زبان به تنهایی کفایت می نمود یا استراتژیها نقش مهمتری ایفاد می کرد. بنابراین 34 داوطلب آزمون تافل اینترنتی(18 نفر سطح متوسط و16 نفر سطح پیشرفته) یکباردر امتحان آزمایشی شرکت کردند و سپس در یک دوره یادگیری استراتژیهای مربوط به بخشهای مختلف تافل حضور یافتند بدون اینکه آموزشی درباره خود زبان انگلیسی داشته باشند. سپس هرکدام مصاحبه شدند تا درباره استراتژیهای مورد استفاده خود توضیح بدهند و بعد از اتمام دوره در امتحان آزمایشی دیگری شرکت کردند. نتایج بدست آمده حاکی از مفید بودن آموزش استراتژی است که وابسته به سطح زبانی نمیباشد. از میان استراتژیهای دوازده گانه، هدف گذاری، روشهای پوششی، در نظر گرفتن متن، همراه با تمارین دوره ای و روشهای جبرانی از بهترین استراتژیهای مورد استفاده بودند.
Keywords [Persian]
- تافل اینترنتی
- آزمون آگاهی
- استراتژیهای زبان آموزی
- تمرین دوره ای
- و استراتژیهای ترکیبی