Document Type : Research Article
Authors
1 PhD Candidate of TEFL, Department of English, Faculty of Languages and Foreign Literature, Payam Noor University, Tehran, Iran.
2 Professor of English literature, Department of Economy, Language and Social Studies, Østfold University College, Halden, Norway.
Abstract
Abstract
The last thirty five years have created a challenging situation for Iran and its people: on the one hand, the discriminatory British and American policies towards the country have given rise to considerable bitterness; on the other, we continue to teach both British and American English. If Iranian people wish to play a more active role internationally, it is time to review our English language teaching policy, practices and pedagogy. This paper focuses on one particularly effective approach, namely English as a Lingua Franca (ELF). It addresses six important principles of ELF and their potential in relation to the present cultural and teaching situation in Iran, focusing on the position of the native speaker and the importance of mutual intelligibility, intercultural competence, the importance of training local multilinguals, the value of lingua franca contexts as learning environments, the difference between spoken and written English, and the adaptation to the Iranian context of assessment procedures. Our paper ends with a brief discussion of the implications for pedagogical practice of the use of the Internet, including the use of blogs in the ELF classroom.
Keywords: ELF, ELF principles, Elf in Iranian context, the Internet
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
اصول رویکرد" ای ال اف" یا "انگلیسی به عنوان زبان دوم مشترک برای افراد غیر انگلیسی زبان" و کاربردهای آنها برای فعالیتهای آموزشی در محیط ایران
Abstract [Persian]
هم معلمانمان و هم سیستم آموزش زبان انگلیسی را با روشهای نوین فکری و آموزشی همگام سازیم. مقاله ی حاضر بر مفهوم "انگلیسی به عنوان زبان دوم مشترک برای غیر انگلیسی زبانها" یا "ای ال اف" متمرکز می باشد. این رویکرد یک رویکرد جدید بوده که در سال 2008 از فنلاند نشات گرفته وتاکنون به بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی گسترش پیدا کرده است. نسل جوان امروزی به طور روز افزون و بدون توجه به کشور اصلی خود، علاقمند به گسترش ارتباطات اجتماعی و فرهنگی با دیگر بخشهای جهان میباشد. بنابراین رویکرد "انگلیسی به عنوان زبان دوم مشترک برای غیر انگلیسی زبانها" یا همان"ای ال اف" شایسته ی موقعیتی مهمتر و چشمگیرتر در سیستم آموزشی ایران می باشد. این مقاله 6 اصل مهم ای ال اف را مورد بررسی قرار می دهد. این اصول 6 گانه بر اساس مقاله ی اندرو کیرکپاتریک ( تدریس انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی در سال 2014) نگاشته شده است. این مقاله به چگونگی ارتباط این اصول و پتانسیل آنها با وضعیت فعلی آموزشی و فرهنگی درایران میپردازد. این مقاله همچنین به بحث در مورد جایگاه افرادی که انگلیسی زبان مادریشان می باشد و لزوم و اهمیت فهم متقابل آنها با دیگرانی که انگلیسی زبان مادریشان نیست؛ توانایی ارتباطات بین فرهنگی؛ اهمیت آموزش چند زبانه های بومی هر منطقه؛ اهمیت و ارزش محیطهایی که ای ال اف در آنها به عنوان یک مکان مهم برای یادگیری زبان انگلیسیصحبت میشود؛و به تفاوت بین انگلیسی نوشتاری و گفتاری میپردازد. این مقاله،در آخرین اصل، به چگونگی مطابقت دادن سی و پنج سال گذشته شرایط چالش برانگیزی را برای ایران و ایرانیان ایجاد کرده است. از یکطرف سیاستهای تبعیض آمیز آمریکا و انگلیس در مورد ایران باعث تلخی های قابل توجهی شده است و از طرف دیگر ما هنوز مجبوریم انگلیسی آمریکایی و انگلیسی بریتانیایی را به دانشجویان خود تدریس کنیم. اگر ایرانیان آرزو دارند نقش فعالتری را در عرصه ی بین المللی بازی کنند، وقت آن رسیده است که سیاستهای تدریس زبان انگلیسی و نحوه ی آموزش آنرادوباره مورد بررسی قرار داده و در مورد آنها تجدید نظر کنند. رویکردهای متفاوت و جدیدی مانند "تدریس انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی"، "انگلیسیهای جهانی" ، و "انگلیسی به عنوان زبان دوم مشترک برای غیر انگلیسی زبانها" به وجود آمده اندکه در سالهای اخیر برتری مفهومهایی مانند " انگلیسی ملکه" ، "انگلیسی فصیح"، یا "انگلیسی آمریکایی" را به چالش کشیده اند. با اتخاذ هر کدام ازسه رویکرد ذکر شده ی فوق،ما میتوانیم سیستم ارزشیابی زبان هر کشور بر اساس ای ال اف می پردازد. قسمت پایانی مقاله به لزوم به کار گیری اینترنت در آموزش زبان از جمله استفاده از وبلاگها در کلاسهای آموزش زبان به صورت ای ال اف می پردازد.
Keywords [Persian]
- ای ال اف
- اصول ای ال اف
- ای ال اف در محیط ایران
- و اینترنت