نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار زبانشناسی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب

2 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب

چکیده

تبلیغات های چاپی نه تنها مستقیما در پی متقاعد کردن خریداران هستند بلکه بصورت غیر مستقیم نقش اساسی در تغییر نگرش جامعه ایجاد میکنند. حوزه مورد بررسی در تحقیق حاضر، مطالعه کمتر انجام شده ایست که به نقش زنان در تبلیغات مجلاتی می پردازد که خوانندگان آن را غالبا خود زنان تشکیل میدهند. این مطالعه از دیدگاه گفتمان انتقادی به بررسی دقیق تبلیغات چاپ شده در مجلات خانواده و سلامت پرداخته است. تمرکز اصلی بر روی بکارگیری زنان در تبلیغات و استراتژی های بکار رفته توسط شرکت های تبلیغاتی برای کنترل و تأثیر بر مشتریان است. این تحلیل بر اساس چهارچوب سه بعدی فارکلو صورت گرفته است و نشان میدهد که چگونه ایدئولوژی صورت زنان از طریق تبلیغات در مجلات محلی مربوط به زنان بازسازی می شود. یافته ها نشان میدهد که شرکت های تبلیغاتی از روش های مختلفی جهت سود بردن از زنان استفاده می کنند. این شرکت ها با تلاش جهت نشان دادن یک زندگی ایده آل، در تلاش برای ایجاد این باور در میان خوانندگان هستند که آنچه برایش تبلیغات صورت میگیرد در واقع مورد نیاز زندگی است. این مطالعه آشکار نمود که چگونه طرز نگاه به مقولات زیبایی و سلامت در مجلات مربوطه از طریق ایجاد باور به اینکه هر آنچه تبلیغ میشود زندگی را بهتر میکند، دستکاری و (باز)سازی میشود. زبان تبلیغات برای کنترل اذهان بکار میرود. افرادی که مسئول چنین تبلیغاتی هستند از زبان بعنوان ابزاری جهت کنترل کردن دیگران استفاده میکنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Bernstein, D. (1974). Creative advertising. London: Longman.
Cook, G. (2001), The Discourse of Advertising. London: Routledge
Courtney, T., & Lockeretz, S. W. (1971). A woman’s place: Analysis of roles portrayed by women magazine advertisements. Journal and Marketing Research, 8, 92-95.
Delin, A. (2000). The language of everyday life. London: Sage.
Fairclough, N. (1989). Feminism and Linguistic Theory. New York: Palgrave Publishers.
Fairclough, N. (1989). Language and Power. London: Longman.
Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press.
Fairclough, N. (1995), Media discourse. London: Edward Arnold.
Fairclough, N. (1995b). Critical discourse analysis: The critical study of language. London: Longman.
Fairclough, N. (2001). Language and Power. United Kingdom: Longman.
Fairclough, N., & Graham, P. (2002). ‘Marx as critical discourse analyst: the genesis of a critical method and its relevance to the critique of global capital’, Estudios de Sociolinguistica, 3(1), 185–229.
Fairclough, N. (2003). Analysing discourse: Textual analysis for social research. London: Routledge.
Fairclough, N. (2010). Critical discourse analysis: The critical study of language (Second edition). London: Longman.
Filekova, M. (2011). Promotion of cultural values and stereotypes in advertising oriented towards women. Unpublished Thesis.
Fill, C. (2002). Marketing communications: Contexts, strategies and applications. Harlow: Financial Times.
Habiba, C. (2008), Gender and the language of advertising: A sociolinguistic analysis of women’s representation in British and Moroccan Magazine Advertisements.Unpublished Thesis, http://hdl.handlenet/ 1822/ 7921
Halliday, M. A. K. (1994). An introduction to functional grammar. London: Edward Arnold.
Jana, L. (2006). The language of advertising with concentration on the linguistic means and the analysis of advertising. Unpublished Thesis.
Jhally, S. (1995). Image-based culture. Advertising and popular culture. In G. Dines, & J. M. Humez (Eds.), Gender, race and class in media. A text-reader (pp. 77-88). Thousands Oaks: Sage Publications.
Johnson, F. L. (2008). Imaging in advertising: Verbal and visual codes of commerce. London and New York: Routledge.
Kress, G., & van Leeuwen, T. (2006). Reading images: The grammar of visual design (Second edition). London and New York: Routledge.
Lyons, J. (1997). Semantics. Cambridge: Cambridge University Press.
Ravikumar, T. (2012). A study on impact of visual media advertisements on women consumers buying behavior in Chennai city, International Journal of Multidisciplinary Research, 2(2), 2-27.
Riji, H. M. (2006). Beauty or health? A personal view. Malaysian Family Physician, 1(1), 42-44.
Wodak, R. (1996). Orders of discourse. New York: Addison Wesley Longman.
Wodak, R. (1999). The discursive construction of national identity. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Zuraidah, D., & Lau, K. L. (2010). Fear factors in Malaysian slimming Advertisements. Paper presented at the 4th Global Conference: Fear, Horror and Terror Conference, Oxford, U.K.
Payame Yaghoot Medical health Journal, fourth year, No 35-39