نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه ارومیه

2 دانشگاه ارومیه

چکیده

امروزه، تحصیل در آموزش عالی به ویژه در برنامه های دکترا به همان اندازه که به نظر می رسد عارضه ندارد. با توجه به تداخل پیچیده متغیرهای متعدد مؤثر بر تجربه شخص در چنین برنامه هایی، نیاز به بررسی بیشتر روشهایی که زندگی دانشجویان دکتری تحت تأثیر این عوامل و چگونگی پیدایش مسیر انتقال آنها قرار دارد، ضروری است. پژوهش حاضر به بررسی عناصر تشکیل دهنده زندگی دانشجویان دکتری و نحوه تعامل آنها با یکدیگر پرداخته است. این مطالعه مقطعی با استفاده از یک چارچوب الگوی اکولوژیکی، بررسی کرده است که چگونه زندگی و دانش آموزان تحصیلات تکمیلی در مراحل مختلف برنامه تحت تأثیر قرار گرفته اند. برای این منظور، ده نفر از دانشجویان دکترا یا فارغ التحصیلان آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی، که مراحل اولیه، میانی، و پایان برنامه را نشان می دهد، مصاحبه شدند تا از نظر کیفی دیدگاه هایی که نسبت به این برنامه دارند، استخدام شوند. یافته های حاصل از تحلیل محتوای نسخه های مصاحبه نشان داد که عوامل متعددی در ادراک دانش آموزان از برنامه وجود دارد. قابل توجه ترین مضامین استخراج شده، نارضایتی از رویه های دانشگاهی، رضایت از اساتید دانشگاه، و چالش های مربوط به زندگی خصوصی دانشجویان را در بر می گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Anderson, V. (2014). ‘World-travelling’: A framework for re-thinking teaching and learning in internationalized higher education. Higher Education, 68(5), 637–652.
Gayle, V.,  & Lowe, J. (2007). Exploring the work/life study balance: the experience of higher education students in the Scottish Further Education College. Journal of Further and Higher Education, 31(3), 225-238.
Hansen, W. G., &Herrman, J. K. (2016). Does external funding push doctoral supervisors to be more directive? A large-scale Danish study. Higher Education, 1-120. doi:10.1007/s10734-016-0052-6.
Hartley, M., Gopaul, B., Savintayeva, A., &Apergenova, R. (2015).Learning autonomy: Higher education reform in Kazakhstan.Higher Education, 72(3), 277-289.
Jiani, A. M. (2016). Why and how international students choose Mainland China as a higher education study abroad destination. Higher Education, 1-17.
Landis, J. R., & Koch, G.G. (1977).The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics33(1), 159–174.
Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge, England: Cambridge University Press.
McDermott, R. (1999). Learning across teams: How to build communities of practice in team-based organizations. Knowledge Management Review, 8, 32-36.
O’Donnell, V.,&Tobbell, J. (2007). The transition of adult students to higher education: Legitimate peripheral participation in a community of practice? Adult Education Quarterly, 57(4), 312-328. 
O’Donnell, V., Tobbell, J., Lawthom, R., &Zammit, M. (2009). Transition to postgraduate study: Practice, participation and the widening participation agenda. Active Learning in Higher Education, 10(1), 26-40.
Reed‚ E. S. (1996). Encountering the world: Toward an ecological psychology. New York: Oxford University Press.
Roska, J., Trolian, L. T., Blaich, C., & Wise, K. (2016). Facilitating academic performance in college: Understanding the role of clear and organized instruction. Higher Education, 1-18.  Doi: 10.1007/s10734-016-0048-2.
Seeto, W. T., Homewood, J., Thogersen, J., Trawoger, J. C., Manathunga, C., Reid, A., & Holbrook, A. (2014). Doctoral supervision in a cross-cultural context: Issues affecting supervisors and candidates. Higher Education Research & Development, 33(3), 610- 626.
Shank, M. D., Walker, M., & Hayes, T. (1995). Understanding professional service expectations: Do we know what our students expect in a quality education? Journal of Professional Services Marketing, 13(1), 71-83.
Son, B. J., & Park, S. S. (2015). Academic experiences of international PhD students in Australian higher education: From an EAP program to a PhD program. International Journal of Pedagogies and Learning, 9(1), 26-37.
Tobbell, J., O’Donnell, V., &Zammit, M. (2010). Exploring transition to postgraduate study: Shifting identities in interaction with communities, practice and participation. British Educational Research Journal, 36(2), 261-278.
Tobbell, J.,& O’Donnell, V. (2013). Transition to postgraduate study: Postgraduate ecological systems and identity. Cambridge Journal of Education, 43(1), 123-138. 
Turner, G. (2015).The research student journey.Higher Education Academy.Retrieved from https://www.heacademy.ac.uk/sites/default/files/pres_2015.pdf.
Van Lier, L. (2002). An ecological-semiotic perspective on language and linguistics. In C. Kramsch (Ed.), Language acquisition and language socialization: Ecological perspectives(pp. 140-164). London/New York: Continuum.
Van Lier, L., (2004). The ecology and semiotics of language learning: A sociocultural perspective. Norwell: Kluwer Academic Publishers.
Wenger, E. (1998). Communities of practice. Cambridge, England: Cambridge University Press.
West, A. (2012). Formative evaluation of the transition to postgraduate study for Counselling and Psychotherapy training: Students’ perceptions of assignments and academic writing. Counselling and Psychotherapy Research, 12(2), 128-135.