نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان انگلیسی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی ربع رشیدی

چکیده

این مطالعه با هدف بررسی وجود تفاوت معنی دار بین دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های علوم زیستی و انسانی موسسه آموزش عالی ربع رشید واقع در تبریز انجام گردیده است. طرح این مطالعه تحلیلی-توصیفی می باشد. در راستای اجرای این پژوهش، تعداد ۱۸۸ دانشجو (از هر گروه علوم زیستی و انسانی، ۹۴ نفر) شرکت کردند. شرکت کنندگان از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه اضطراب ساراسون به منظور جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS 25 مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت. میانگین میزان استرس بین دانشجویان علوم انسانی در پیش و پس آزمون به ترتیب ۱.۸۴ و ۲.۰۵ بود و میانگین اندازه گیری شده برای دانشجویان علوم زیستی در پیش آزمون 1.89 و پس آزمون 2.15 به دست آمد. نتایج نشان داد که بین دانشجویان علوم زیستی و انسانی در هر دو مرحله تفاوت معنی داری وجود دارد، اما بین گروه تجربی و آزمایشی از لحاظ جنسیت و میزان اضطراب (p < 0.05) تفاوت معنی داری وجود ندارد. علاوه بر این، نتایج آزمون‌ خی دو هیچگونه تفاوتی را بین این دو گروه از دانشجویان در پس آزمون ( p > 0.05  ) نشان نداد. در گروه های مورد مطالعه، آزمون اضطراب پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون افزایش یافته بود. همچنین بر اساس نتایج اخذ شده، آزمون اضطراب دانشجویان علوم زیستی در مرحله دوم به میزان دانشجویان انسانی بود. به طور مشابه، هیچگونه تفاوت معنی‌داری بین دانشجویان دختر و پسر در پس آزمون مشاهده نشد.  در پایان، پند هایی برای غلبه بر اضطراب امتحان ارایه میشود.  این تحقیق پیامد های آموزشی مفیدی برای دانشگاهیان و طراحان آزمون دارد.   

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Ahmed, W., Minnaert, A., Kuyper, H., & van der Werf, G. (2011). Reciprocal relationships between math self-concept and math anxiety. Learning and Individual Differences, 22, 385-389. Retrieved from http://www.journals.elsevier.com/learning-and-individualdifferences/
Akbaryboorang, M., & Aminyazdi, S. A. (2009). Test-anxiety and self-efficacy: A study on the students of Islamic Azad University, Branch of Southern Khorasan. The Horizon of Medical Sciences, 15(3), 70-76.‏
Bachman, L. F., & Palmer, A. S. (1996). Language testing in practice: Designing and developing useful language tests (Vol. 1). Oxford: Oxford University Press.‏
Darabi, M., Aivazi, A. A., Gholami-Parizad, E., Ghazanfari, Z., & Imanzad, M. (2013). Test anxiety among Ilam UMS’students, 2012. Advances in Nursing & Midwifery, 23(82), 1-7.‏
Driscoll, R., Evans, G., Ramsey, G.,& Wheeler, S. (2009). High test anxiety among nursing students. Education Resources Information Center,14(4), 350-356.
Grills-Taquechel, A. E., Fletcher, J. M., Vaughn, S. R., & Stuebing, K. K. (2012). Anxiety and reading difficulties in early elementary school: Evidence for unidirectional- or bidirectional relations? Child Psychiatry & Human Development, 43, 35–47. doi:10.1007/s10578-011-0246-1
Huberty, T. J. (2009). Test and performance anxiety. Principal Leadership, 10, 12–16. Retrieved from http://www.nasponline.org/
Jenaabadi, H., Nastiezaie, N., & Jalalzaei, S. (2016). The effect of time management training on student’s test anxiety. Journal of nursing education, 5(1), 12-22.‏
Khosravi, M., & Bigdeli, I. A. (2008). The relationship between personality factors and test anxiety among university students. ‏Journal of Behavioral Sciences, 2, 13-24.
Lim, H. (2007). Effects of attributions and task values on foreign language use anxiety. Journal of Education and Human Development, 1(2), 1-20. Retrieved from http://www.scientificjournals.org/journals2007/articles/1135.pdf
Moadeli, Z., &Ghazanfari Hesamabadi, M. A. (2005). Survey on the students’ exam anxiety in the Fatemeh (P.B.U.H.) College 0f Nursing and Midwifery, Strides in Development of Medical Education, 1(2), 65-72.
Mohammadi, M. M., & Parandin, S. (2015). Evaluation of Exam Anxiety Level among Kermanshah University of Medical Sciences Students and its Association with Demographic Characteristics in 2014, ‏The Journal of Medical Education and Development, 10(3), 227-236.
Owens, M., Stevenson, J., Hadwin, J. A., & Norgate, R. (2012). Anxiety and depression in academic performance: An exploration of the mediating factors of worry and working memory. School Psychology International, 33, 433–449. doi:10.1177/0143034311427433
Rahimian, B. E., & Sadeghi, A. (2007). Prevalence of reading disorder in primary school students. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 12(4), 396-402.‏
Robinson, B. W. (1966). A study of anxiety and academic achievement. Journal of Consulting Psychology, 30(2), 165–167. Retrieved from http://www.apa.org/pubs/journals/ccp/index.aspx.
Sarason, I. G. (1960). Empirical findings and theoretical problems in the use of anxiety scales. Psychological Bulletin, 57(5), 403.‏
Sarason, I. G. (1988). Anxiety, self-preoccupation and attention. Anxiety research, 1(1), 3-7.‏
Sieber, J. E. (1980). Defining test anxiety: Problems and approaches. Test anxiety: Theory, research, and applications, 15-40.‏
Spielberger, C. D. (1972). Anxiety as an emotional state. Anxiety-Current trends and theory, 3-20.‏
Swanson, S., & Howell, C. (1996). Test anxiety in adolescents with learning disabilities and behavior disorders. Exceptional Children, 62(5), 389-389. Retrieved from http://journals.cec.sped.org/ec/
Wren, D. G., & Benson, J. (2004). Measuring test anxiety in children: Scale development and internal construct validation. Anxiety, Stress & Coping, 17(3), 227-240.‏
Yousefi, F., Habibi, S., & Mohammadkhani, M. (2013). Test anxiety level in medical students and its relationship with sexuality. Education Strategies in Medical Sciences, 6(3), 141-145.