Document Type : Research Article

Authors

1 University of Tabriz

2 English Department, Literature faculty, Tabriz university, Tabriz, Iran

Abstract

As an important focus of modern language education, intercultural language learning reflects greater awareness of the inseparability of language and culture and the need for providing the learners with materials concerning teaching intercultural communication to enhance learners’ intercultural competence in an increasingly multicultural world. Proper development of a learners’ understanding of another culture’s perspective and worldview is an essential of effective communication. Regarding the significance of issues, the present study is an attempt to consider the trend of addressing culture in Iranian ETL textbooks at the high school level of education before and after the Islamic Revolution. The research findings indicated that the cultural contents are neglected in the ELT textbooks used both pre- and post-Islamic revolution. Therefore, due to overlooking learners’ cultural communicative needs intentionally or unintentionally, Iranian ELT textbooks are insufficient materials for teaching communicative language and in overall teaching culture-general skills such as intercultural competence and understanding. It is noteworthy that this study recommends constructive changes in textbooks to make them more communicative and more consistent with the students’ needs and expectations.

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

توانش میان فرهنگی: اصل فراموش شده در کتابهای درسی زبان انگلیسی ایرانیان

Authors [Persian]

  • ثریا مظفرزاده 1
  • دکتر پرویز آژیده 2

1 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تبریز

2 استاد گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه تبریز

Abstract [Persian]

یادگیری زبان میان فرهنگی - کانون توجه آموزش زبان مدرن - منعکس کننده ی آگاهی عمیق تر از تفکیک ناپذیری زبان و فرهنگ بوده و نیاز به فراهم سازی مواد مرتبط با آموزش ارتباط بین فرهنگها به منظور تقویت توانش میان فرهنگی زبان آموزان در این دنیای چندفرهنگی را نشان می دهد. رشد مناسب درک زبان آموزان از دیدگاهها و جهان بینی فرهنگ دیگر عنصر اصلی در برقراری ارتباط مؤثر است. با توجه با اهمیت موضوع، پژوهش حاضر تلاش دارد تا روند پرداخته شده به مسئله ی فرهنگ درکتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی سال چهارم دبیرستان در دوره های قبل و بعد انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار دهد. یافته های مطالعه ی حاضر نشان داد که محتویات فرهنگی در کتاب های درسی آموزش زبان انگلیسی تدریس شده در هر دو دوره ی قبل و بعد از انقلاب اسلامی نادیده گرفته شده است. لذا به علت عدم توجه - عمد یا غیر عمدی - به نیازهای ارتباط فرهنگی زبان آموزان، کتاب های درسی آموزش زبان انگلیسی سال چهارم دبیرستان برای آموزش زبان با شیوه ی ارتباطی و در کل آموزش مهارت های عمومی فرهنگی مانند درک و توانش میان فرهنگی کافی نیستند. شایان توجه است که تحقیق حاضر پیشنهاد دارد تغییرات سازنده در کتاب های درسی سال چهارم بمنظور هرچه بیشتر ارتباطی کردن کتب و سازگاری بیشتر آنها با نیازها و انتظارات دانش آموزان اعمال شود.

Keywords [Persian]

  • توانش میان فرهنگی
  • فرهنگ
  • کتاب های درسی دبیرستان
  • آموزش زبان انگلیسی در ایران
Aliakbari, M.  (2004). The place of culture in the Iranian ELT textbooks in high school level. The linguistic Journal, 4, 1-14
Bennett, M. J. (1993). Towards ethnorelativism: A developmental model of intercultural sensitivity. In R. M. Paige (Ed.), Education for the intercultural experience (2nd ed., pp. 21–71). Yarmouth, ME: Intercultural Press.
Bennett, J.M.,& Bennett, M. J. (2003).Developing intercultural sensitivity. Landis, D., Bennett, J., Bennett, M. (red.): Handbook of Intercultural Training, 147-165.
Bennett, J., Bennett, M., & Allen, W. (2003). Developing intercultural competence in the language classroom. In culture as the core the core: Perspective in second language learning. USA: Information Age Publishing.
Brown, H. D. (2007). Principles of language learning and teaching. New York, NY: Pearson Education.
Byram, M.  (1997). Teaching and assessing intercultural communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters Ltd.
Byram, M.,& Zarate, G.  (1997). Socio-cultural competence in language learning and teaching. Strasbourg: Council of Europe.
Byram, M., Gribkova, B., & Starkey, H. (2002). Developing the intercultural dimension in language teaching. A practical introduction for teachers. Brussels: Council of Europe.
Deardroff, D. (2006). The identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internalization at institutions of higher education in the United States. Unpublished PhD dissertation. North California State University.
Dervin, F. (2006). Quality in intercultural education: The development of proteophilic competence. EU-Bildung 2010, Regionalveranstaltung fur Wein, Nieder osterreich und Burgenland. BM: BWK, Stadtschulrat fur Wein, 75-87
Dervin, F. (2010). Assessing intercultural competence in language learning and teaching: A critical review of current efforts. New approaches to assessment in higher education, 5, 155-172
Foroozandeh, E. (2011).History of High School English Course Books in Iran: 1318-1389 (19392010). Roshd Foreign Language Teaching journal, 26(1), 57-69.
Ho, S. (2009). Addressing Culture in EFL Classrooms: The Challenge of Shifting from a Traditional to an Intercultural Stance.Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 6(1), 63–76.
Kramsch, C. (1993). Context and culture in language teaching. Oxford: Oxford University Press.
Kramsch, C. (1998). Language and culture. Oxford: Oxford University Press.
Kuang, J. F. (2007). Developing students’ cultural awareness through foreign language teaching. Sino-US English Teaching, 4(12), 74-81.
Moore, Z. (2006). Technology and teaching culture: What Spanish teachers do. Foreign Language Annals, 39(4), 579-594.
Savignon, S. J., & Sysoyev, P. V. (2005). Cultures and comparisons: Strategies for learners. Foreign Language Annals, 38(3), 357-365.
Schulz, R. A. (2007). The challenge of assessing cultural understanding in the context of foreign language instruction. Foreign Language Annals, 40(1), 9-26.
Sharif, M.,& Yarmohammadi, L. (2013). Culture, national identity, and globalization between the lines of reading comprehension texts in Iran. Linguistic and Translation, 56, 13452-13455
Siddiqie, S. A. (2011). Intercultural exposure through English language teaching: An analysis of an English language textbook in Bangladesh. Journal of Pan-pacific Association of Applied Linguistics, 15(2), 109-127.