نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تبریز

2 استاد گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه تبریز

چکیده

یادگیری زبان میان فرهنگی - کانون توجه آموزش زبان مدرن - منعکس کننده ی آگاهی عمیق تر از تفکیک ناپذیری زبان و فرهنگ بوده و نیاز به فراهم سازی مواد مرتبط با آموزش ارتباط بین فرهنگها به منظور تقویت توانش میان فرهنگی زبان آموزان در این دنیای چندفرهنگی را نشان می دهد. رشد مناسب درک زبان آموزان از دیدگاهها و جهان بینی فرهنگ دیگر عنصر اصلی در برقراری ارتباط مؤثر است. با توجه با اهمیت موضوع، پژوهش حاضر تلاش دارد تا روند پرداخته شده به مسئله ی فرهنگ درکتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی سال چهارم دبیرستان در دوره های قبل و بعد انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار دهد. یافته های مطالعه ی حاضر نشان داد که محتویات فرهنگی در کتاب های درسی آموزش زبان انگلیسی تدریس شده در هر دو دوره ی قبل و بعد از انقلاب اسلامی نادیده گرفته شده است. لذا به علت عدم توجه - عمد یا غیر عمدی - به نیازهای ارتباط فرهنگی زبان آموزان، کتاب های درسی آموزش زبان انگلیسی سال چهارم دبیرستان برای آموزش زبان با شیوه ی ارتباطی و در کل آموزش مهارت های عمومی فرهنگی مانند درک و توانش میان فرهنگی کافی نیستند. شایان توجه است که تحقیق حاضر پیشنهاد دارد تغییرات سازنده در کتاب های درسی سال چهارم بمنظور هرچه بیشتر ارتباطی کردن کتب و سازگاری بیشتر آنها با نیازها و انتظارات دانش آموزان اعمال شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Aliakbari, M.  (2004). The place of culture in the Iranian ELT textbooks in high school level. The linguistic Journal, 4, 1-14
Bennett, M. J. (1993). Towards ethnorelativism: A developmental model of intercultural sensitivity. In R. M. Paige (Ed.), Education for the intercultural experience (2nd ed., pp. 21–71). Yarmouth, ME: Intercultural Press.
Bennett, J.M.,& Bennett, M. J. (2003).Developing intercultural sensitivity. Landis, D., Bennett, J., Bennett, M. (red.): Handbook of Intercultural Training, 147-165.
Bennett, J., Bennett, M., & Allen, W. (2003). Developing intercultural competence in the language classroom. In culture as the core the core: Perspective in second language learning. USA: Information Age Publishing.
Brown, H. D. (2007). Principles of language learning and teaching. New York, NY: Pearson Education.
Byram, M.  (1997). Teaching and assessing intercultural communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters Ltd.
Byram, M.,& Zarate, G.  (1997). Socio-cultural competence in language learning and teaching. Strasbourg: Council of Europe.
Byram, M., Gribkova, B., & Starkey, H. (2002). Developing the intercultural dimension in language teaching. A practical introduction for teachers. Brussels: Council of Europe.
Deardroff, D. (2006). The identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internalization at institutions of higher education in the United States. Unpublished PhD dissertation. North California State University.
Dervin, F. (2006). Quality in intercultural education: The development of proteophilic competence. EU-Bildung 2010, Regionalveranstaltung fur Wein, Nieder osterreich und Burgenland. BM: BWK, Stadtschulrat fur Wein, 75-87
Dervin, F. (2010). Assessing intercultural competence in language learning and teaching: A critical review of current efforts. New approaches to assessment in higher education, 5, 155-172
Foroozandeh, E. (2011).History of High School English Course Books in Iran: 1318-1389 (19392010). Roshd Foreign Language Teaching journal, 26(1), 57-69.
Ho, S. (2009). Addressing Culture in EFL Classrooms: The Challenge of Shifting from a Traditional to an Intercultural Stance.Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 6(1), 63–76.
Kramsch, C. (1993). Context and culture in language teaching. Oxford: Oxford University Press.
Kramsch, C. (1998). Language and culture. Oxford: Oxford University Press.
Kuang, J. F. (2007). Developing students’ cultural awareness through foreign language teaching. Sino-US English Teaching, 4(12), 74-81.
Moore, Z. (2006). Technology and teaching culture: What Spanish teachers do. Foreign Language Annals, 39(4), 579-594.
Savignon, S. J., & Sysoyev, P. V. (2005). Cultures and comparisons: Strategies for learners. Foreign Language Annals, 38(3), 357-365.
Schulz, R. A. (2007). The challenge of assessing cultural understanding in the context of foreign language instruction. Foreign Language Annals, 40(1), 9-26.
Sharif, M.,& Yarmohammadi, L. (2013). Culture, national identity, and globalization between the lines of reading comprehension texts in Iran. Linguistic and Translation, 56, 13452-13455
Siddiqie, S. A. (2011). Intercultural exposure through English language teaching: An analysis of an English language textbook in Bangladesh. Journal of Pan-pacific Association of Applied Linguistics, 15(2), 109-127.