Document Type : Research Article

Authors

1 PhD in Persian Language and Literature, University of Tehran

2 PhD student in Persian language and literature, Allameh Tabatabai University

Abstract

In every mythological story, a quest for immortality and eternality depicts man’s inner fervor for unity with gods and the supreme power. Man seeks full immersion in life and longs for immortality at the same time. In other words, he wants to live both in time and in eternity. The desire for eternity in man shows his ceaseless struggle with time, and even more so an intense fight with death to conquer eternal life.Thisarticle studies religious and mythological figures who have either been immortal or sought to be so. Jesus Christ, Idris (Enoch), Khidr, and Elias (Elijah) from religious schools of thought;Peshotanu, Giv, Tous, Kay Khosrow, Garshasp, and Zahhak from Persian myths; and Utnapishtim in Mesopotamia are immortals. Some mythological figures such as Gilgamesh and Alexander also sought deathlessness, yet failed to find it.Most mythological and even religious schools of thought have dealt with immortality. Anyone who has set out to find eternality has returned empty-handed, losing their life during the quest: Gilgamesh and Alexander sought immortality and the structures of their journey and quest are similar in many ways. However, they both failed. Those who received immortality from God, on the other hand, remain eternal, as immortality belongs to the realm of God’s grace, not man’s struggle.

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

نامیرایی در ادیان بزرگ و اسطوره های ایران، بین النهرین، سومر و یونان

Authors [Persian]

  • دکترسیامک سعادتی 1
  • گلسا خیراندیش 2

1 دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی

Abstract [Persian]

در تمام داستان‌های اساطیری، تلاش برای یافتن بی‌مرگی و جاودانگی، نشان‌دهندۀ التهاب درونی انسان برای یگانگی با خدایان و قدرت برتر است. انسان از یکسو خواستار غوطه‌ور شدن تمام و کمال در زندگی است و از سوی دیگر خواستار نامیرایی است؛ به‌عبارت‌دیگر وی می‌خواهد هم در زمان و هم در ابدیت زندگی کند. میل به ابدیت در انسان، مبارزۀ بی‌وقفۀ او را با زمان منعکس می‌کند و حتی بیش از آن، نشانگر مبارزه‌ای شدید است با مرگ برای فتح زندگی ابدی.در این نوشتار، شخصیت‌های دینی و اسطوره‌ای که نامیرا هستند و یا در پی آن بوده‌اند، بررسی‌ خواهد شد. در اندیشۀ دینی و مذهبی: مسیح(ع)، ادریس نبی (اخنوخ)، خضر نبی و الیاس نبی (ایلیا)؛ در اساطیر ایران: پشوتن، گئونی (گیو)، توس، کیخسرو، گرشاسپ، و ضحاک؛ و در بین‌النهرین: اوت ناپیشتیم نامیرا هستند. برخی شخصیت‌های اسطوره‌ای نیز در پی بی‌مرگی بوده‌اند؛ ازجمله گیل‌گمش و اسکندر که نتوانستند به نامیرایی برسند. عمدۀ اندیشه‌های اسطوره‌ای و حتی دینی، به نامیرایی پرداخته‌اند. هر که خود به دنبال جاودانگی رفته، دست خالی برگشته و جان خویش را نیز در آن مسیر نهاده است؛ گیل گمش و اسکندر، به دنبال نامیرایی بودند و ساختار سفر و جستجوی آنان از جهات بسیاری شبیه هم است؛ اما بدان نرسیدند؛ اما کسانی که نامیرایی را از جانب خدا دریافت کرده اند، جاودانه اند؛ چرا که نامیرایی متعلق به عنایت خداست نه تلاش آدمی. 

Keywords [Persian]

  • نامیرایی
  • اساطیر
  • سفر
  • جاودانگی
  • ابدیت
Afifi, R. (1978). Garshaspjahanpahlevan. Mashhad: University of ferdowsi.
Afifi, R. (1995). Asatirvafarhang-e Iran.Tehran: Toos.
Afsaney-e Gilgamesh (2003). Tehran: Akhtaraan.
Attar.(2005). Divan,TagiTafazzoli.Tehran: ElmivaFarhangi.
Bahar, M. (1996).Pazooheshidarasaatir-e Iran.Tehran: Aagah.
Bahraani,S. H. (1996). Alborhan fi tafsir-ilquran.Tehran: Bonyadbe’sat.
Deylami,H. (1957). Ershaad-ulqoloob.Qom: Nasser.
Doostkhaah, J. (1991). Avesta.Tehran: Morvaarid.
Eliade, M. (1963).Myth and reality,Translated from the French: by Willard R.NewYork& Evanston: Trask. HARPER & ROW, PUBLISHERS.
Ferdowsi, (2011).Shahnameh,Saeidhamidian.Tehran: Gatreh.
Hamavi, Y. (1995). Mojam-ulboldaan,Daar-o saader.
Ibn-o asaaker, A. (1995).Aaarikh-o madinat-ildemashg.Beyroot: Daar-ulfikrliltebaa’at-e vaalnashr.
Ibn-o jozi,A. (1993).Almontazam fi taarikh-ilmolookvaalomam.Beyroot: Dar-ulkotob-ilelmiat.
Ibn-o khaldoon,A. (2000).Taarikh-e Ibn-e khaldoon.Beyroot: Dar-ulfikr.
Ibn-o habib.(1942). Almohabbar,Dakan.
Khazaaeli, M. (1992).Alaam-ulquran. Tehran:Amirkabir.
Majlesi, M.B. (1984). Behar-ulanvaar.Beyroot: Moassesat-ulvafa.
Makaarem-e Shiraazi, N. (1995).Tafsir-e nomooneh.Tehran: Dar-ulkotob-ilelmiat.
Malinowski, B. (1955). Myth in Primitive Psychology. New York.
Pazdoo, B. (1959). Zaratusht-nama.Tehran: Tahoori.
Poordavood, I. (1998). Yashtha. Tehran: Asaatir.
Poordavood, I. (2008). Yasnaa.Tehran: Asatir.
Poornaamdaariaan,T. (1990).Daastaan-e payaambaraandarkolliat-e shams.Tehran:Moassesatmotaaleaatvatahgigat-e farhangi.
Rastegar-e Fasayi, M. (2009).Peykargardanidarasatir.Tehran: Pazooheshgah-eoloom-e ensani.
Rumi, (2004).Masnavimanavi, Tofighsobhani. Tehran: Vezaarat-e Ershaad-e Eslami.
Safa,Z. (1954). Hamaasehsorayidar Iran.Tehran: Amirkabir.
Saffari, M., &Hakima.F. (2015).Idrisazmanzar-e ibn-e arabi.Motaaleaat-e Erfani, 22, pp.119-146.
Sanāʾī. (2009).Divan, Mohammad TagiModarresRazavi. Tehran:Sanāʾī.
Sattari, J. (1991). Danesh-e asaatir. Tehran: Toos.
Sattari, J. (1997).Ostoorehdarjahan-e emrooz.Tehran: Markaz.
Seddigh,H. (1999). Fath-ulbayaan fi tafsir-ilquran.Beyroot: Dar-ulKotob-ilElmiat.
Shaharestaani, M. (1982).Almilalvaalnihal. Beyroot: Dar-ulMarifat.
Siooti, J. (1984). Aldorr-ulmansoor fi tafsir-ilma’soor.Qom: Library of Ayat-ullahMar’ashi.
Tabari,M. (1988).Taarikh-ulomamvaalmolook.Beyroot: Dar-ulKotob-ilElmiat.
Tabari, M. (1997).Jame-ulbayaan fi tafsir-ilquran.Beyroot: Dar-ulMarifat.
Tabarsi,F. (1993).Majma-ulbayan fi tafsir-ilquran.Tehran: NaserKhosrow.
Tabaatabaayi,M.H. (1997) Almizan fi tafsir-ilquran.Qom: JamiaModarresinHoze-yeElmiah.
The Holy Bible NLT. (1996). Wheaton Ill: Tyndale House Publishers Inc.
The Holy Quran. (2013). Translated by Nasser Makaarem-e Shiraazi. Tehran: Abedzadeh.
Yaarshaater, E. (1989). Taarikh-e melli-e Iran.Tehran: Amirkabir.
Yahaghi,M.J. (2015). Farhang-e asatirvadaastaanvarehadaradabiat-e farsi.Tehran:Farhang-e Moaaser.
Zobeydi, M. (1994).Taaj-ularoos min javaher-ilqamoos.Beyroot: Dar-ulfikr.