Document Type : Research Article

Authors

1 Lecturer, Department of Languages and General Studies, University of Energy and Natural Resources, Sunyani, Ghana https://orcid.org/0000-0003-1756-5043

2 Lecturer, Department of Languages and General Studies University of Energy and Natural Resources

Abstract

This study investigates the major themes that permeate the anthems of the three oldest and the three youngest public universities in Ghana and how the themes are conveyed linguistically and literarily. The University of Ghana, University of Cape Coast, and University of Education, Winneba are purposively sampled as representatives of the oldest public universities in Ghana. Representatives of the youngest universities sampled are University of Energy and Natural Resources, University of Health and Allied Sciences, and University of Mines. Findings reveal self-importance, knowledge, and religion as the major themes in the anthems of all six universities. These themes are projected linguistically by conscious content lexical items, namely, nouns, verbs, adjectives, and adverbs. Literarily, these themes are cast in such literary devices as metaphor, hyperbole, pleonasm, and personification.  There is a major difference between the presentation of the theme of self-importance between the two groups of universities in that generally, the oldest universities are more definite and categorical in projecting their self-importance while the youngest universities are rather indirect and less categorical in their presentation of the theme of self-importance. This may be as a result of conscious respect for the oldest universities.

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

تحلیل مضامین سرودهای دانشگاه‌های دولتی غنا: مطالعۀ موردی شش دانشگاه

Authors [Persian]

  • کازموس رای آمنوروی 1
  • ریچارد بافر اوکیه ره 2

1 مدرس گروه زبانشناسی و مطالعات عمومی، دانشگاه انرژی و مابع طبیعی، سونیانی، غنا

2 مدرس گروه زبانشناسی و مطالعات عمومی، دانشگاه انرژی و منابع طبیعی، سونیانی، غنا

Abstract [Persian]

مطالعۀ حاضر به تحلیل محتوایی مضامین بکار رفته در سرودهای سه دانشگاه قدیمی و سه دانشگاه جدید از میان دانشگاه­های دولتی کشور غنا و نقش عوامل زبانی و ادبی در انتقال این مضامین پرداخته است. به کمک نمونه­ گیری هدفدار، دانشگاه غنا، دانشگاه کیپ کوست، و دانشگاه علوم تربیتی وینه­با به عنوان نمونۀ دانشگاه­های قدیمی و دانشگاه انرژی و منابع طبیعی، دانشگاه سلامت و علوم وابسته، و دانشگاه معادن و فنآوری به نمایندگی از دانشگاه­های جوانتر انتخاب شدند. نتایج نشان داد که سه مفهوم «خودستایی»، «دانش»، و «دین» اصلی ترین مضامین بکار رفته در سرودهای هر شش دانشگاه هستند. به لحاظ زبانشناختی، مفاهیم مذکور از طریق انتخاب آگاهانۀ عناصر واژگانی شامل اسامی، افعال، صفات، و قیود قابل دریافت است. از حیث ادبی نیز، مضامین بکار رفته به کمک آرایه ­های ادبی همچون استعاره، مبالغه، حشو، و تشخص انتقال یافته است. در نحوۀ ارائۀ مضمون خودستایی، بین دو گروه دانشگاهی تفاوت اساسی وجود دارد. در حالیکه دانشگاه­های قدیمی با قاطعیّت و صلابت به نمایش خودستایی می­ پردازند، دانشگاه­های جوانتر به شیوۀ غیرمستقیم و با قاطعیّت کمتر عمل می­کنند که می­تواند ناشی از تکریم آگاهانۀ دانشگاه­های قدیمی ­تر باشد..

Keywords [Persian]

  • سرود دانشگاهی
  • زبان ادبی
  • زبانشناسی
  • ادبیات
  • تحلیل مضامین
Amenorvi, C. R., & Grumah, G. Y. (2019). A thematic analysis of the national anthems of English West Africa. The Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances, 7(1), 141-151. http://dx.doi.org/10.22049/jalda.2019.26509.1130
Cerulo, K. A. (1993). Symbols and the world system: National anthems and flags. Social Forum, 8(2), 243-271. https://doi.org/10.1007/bf01115492
Cuddon, J. A. (2012). A dictionary of literary terms and literary theory. John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781118325988 
Cusack, I. (2005). African national anthems: ‘Beat the drums, the red lion has roared.’ Journal of African Cultural Studies17(2), 235-251. https://doi.org/10.1080/13696850500448337 
De Souza, A. A. (2006). The construal of interpersonal meanings in the discourse of national anthems: An appraisal analysis. 33rd International Systemic Functional Congress, 2006, 531-550. https://doi.org/10.1163/9780080461588_023 
Dupriez, B. (2016). A dictionary of literary devices: Gradus, A-Z. University of Toronto Press. https://doi.org/10.3138/9781442670303
Geisler, M. (Ed.) (2005). National symbols, fractured identities: Contesting the national narrative. Middlebury College Press. https://books.google.com.gh/books?id=CLVaSxt-sV0C&printsec=frontcover
Митрофанова, А.   (2015). [Review of the book Anthem quality. National songs: A theoretical survey, by Christopher (Kit) Kelen]. Ab Imperio 2015(2), 490-496. https://doi:10.1353/imp.2015.0052
Neustadt, R. (2011). Reading Spanish American national anthems: “Sonograms” of national identity. Music and Politics5(1), 1-19. https://doi.org/10.3998/mp.9460447.0005.102 
Onal F. G. (2017). Study on the words and musical patterns of the national anthems of the middle eastern countries. Ulakbilge: Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (9), 153-177. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-05-09-08 
Sondermann, K. (2013). Reading politically: National anthems as textual icons. In T. Carver & M. Hyvärinen (Eds.), Interpreting the political: New methodologies (pp. 128–42). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203435342-13 
Voros, V., Osvath, P., Vincze, O., Pusztay, K., Fekete, S., & Rihmer, Z. (2016). Word use and content analysis of the first verses of six national anthems: A transcultural aspect of suicidal behavior. Psychiatria Danubina, 28(1), 82-85. https://doi.org/10.1016/s0924-9338(12)75614-6