Document Type : Research Article
Authors
1 Lecturer, Department of Languages and General Studies, University of Energy and Natural Resources, Sunyani, Ghana https://orcid.org/0000-0003-1756-5043
2 Lecturer, Department of Languages and General Studies University of Energy and Natural Resources
Abstract
This study investigates the major themes that permeate the anthems of the three oldest and the three youngest public universities in Ghana and how the themes are conveyed linguistically and literarily. The University of Ghana, University of Cape Coast, and University of Education, Winneba are purposively sampled as representatives of the oldest public universities in Ghana. Representatives of the youngest universities sampled are University of Energy and Natural Resources, University of Health and Allied Sciences, and University of Mines. Findings reveal self-importance, knowledge, and religion as the major themes in the anthems of all six universities. These themes are projected linguistically by conscious content lexical items, namely, nouns, verbs, adjectives, and adverbs. Literarily, these themes are cast in such literary devices as metaphor, hyperbole, pleonasm, and personification. There is a major difference between the presentation of the theme of self-importance between the two groups of universities in that generally, the oldest universities are more definite and categorical in projecting their self-importance while the youngest universities are rather indirect and less categorical in their presentation of the theme of self-importance. This may be as a result of conscious respect for the oldest universities.
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
تحلیل مضامین سرودهای دانشگاههای دولتی غنا: مطالعۀ موردی شش دانشگاه
Authors [Persian]
- کازموس رای آمنوروی 1
- ریچارد بافر اوکیه ره 2
1 مدرس گروه زبانشناسی و مطالعات عمومی، دانشگاه انرژی و مابع طبیعی، سونیانی، غنا
2 مدرس گروه زبانشناسی و مطالعات عمومی، دانشگاه انرژی و منابع طبیعی، سونیانی، غنا
Abstract [Persian]
مطالعۀ حاضر به تحلیل محتوایی مضامین بکار رفته در سرودهای سه دانشگاه قدیمی و سه دانشگاه جدید از میان دانشگاههای دولتی کشور غنا و نقش عوامل زبانی و ادبی در انتقال این مضامین پرداخته است. به کمک نمونه گیری هدفدار، دانشگاه غنا، دانشگاه کیپ کوست، و دانشگاه علوم تربیتی وینهبا به عنوان نمونۀ دانشگاههای قدیمی و دانشگاه انرژی و منابع طبیعی، دانشگاه سلامت و علوم وابسته، و دانشگاه معادن و فنآوری به نمایندگی از دانشگاههای جوانتر انتخاب شدند. نتایج نشان داد که سه مفهوم «خودستایی»، «دانش»، و «دین» اصلی ترین مضامین بکار رفته در سرودهای هر شش دانشگاه هستند. به لحاظ زبانشناختی، مفاهیم مذکور از طریق انتخاب آگاهانۀ عناصر واژگانی شامل اسامی، افعال، صفات، و قیود قابل دریافت است. از حیث ادبی نیز، مضامین بکار رفته به کمک آرایه های ادبی همچون استعاره، مبالغه، حشو، و تشخص انتقال یافته است. در نحوۀ ارائۀ مضمون خودستایی، بین دو گروه دانشگاهی تفاوت اساسی وجود دارد. در حالیکه دانشگاههای قدیمی با قاطعیّت و صلابت به نمایش خودستایی می پردازند، دانشگاههای جوانتر به شیوۀ غیرمستقیم و با قاطعیّت کمتر عمل میکنند که میتواند ناشی از تکریم آگاهانۀ دانشگاههای قدیمی تر باشد..
Keywords [Persian]
- سرود دانشگاهی
- زبان ادبی
- زبانشناسی
- ادبیات
- تحلیل مضامین