نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس گروه زبانشناسی و مطالعات عمومی، دانشگاه انرژی و مابع طبیعی، سونیانی، غنا

2 مدرس گروه زبانشناسی و مطالعات عمومی، دانشگاه انرژی و منابع طبیعی، سونیانی، غنا

چکیده

مطالعۀ حاضر به تحلیل محتوایی مضامین بکار رفته در سرودهای سه دانشگاه قدیمی و سه دانشگاه جدید از میان دانشگاه­های دولتی کشور غنا و نقش عوامل زبانی و ادبی در انتقال این مضامین پرداخته است. به کمک نمونه­ گیری هدفدار، دانشگاه غنا، دانشگاه کیپ کوست، و دانشگاه علوم تربیتی وینه­با به عنوان نمونۀ دانشگاه­های قدیمی و دانشگاه انرژی و منابع طبیعی، دانشگاه سلامت و علوم وابسته، و دانشگاه معادن و فنآوری به نمایندگی از دانشگاه­های جوانتر انتخاب شدند. نتایج نشان داد که سه مفهوم «خودستایی»، «دانش»، و «دین» اصلی ترین مضامین بکار رفته در سرودهای هر شش دانشگاه هستند. به لحاظ زبانشناختی، مفاهیم مذکور از طریق انتخاب آگاهانۀ عناصر واژگانی شامل اسامی، افعال، صفات، و قیود قابل دریافت است. از حیث ادبی نیز، مضامین بکار رفته به کمک آرایه ­های ادبی همچون استعاره، مبالغه، حشو، و تشخص انتقال یافته است. در نحوۀ ارائۀ مضمون خودستایی، بین دو گروه دانشگاهی تفاوت اساسی وجود دارد. در حالیکه دانشگاه­های قدیمی با قاطعیّت و صلابت به نمایش خودستایی می­ پردازند، دانشگاه­های جوانتر به شیوۀ غیرمستقیم و با قاطعیّت کمتر عمل می­کنند که می­تواند ناشی از تکریم آگاهانۀ دانشگاه­های قدیمی ­تر باشد..

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Amenorvi, C. R., & Grumah, G. Y. (2019). A thematic analysis of the national anthems of English West Africa. The Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances, 7(1), 141-151. http://dx.doi.org/10.22049/jalda.2019.26509.1130
Cerulo, K. A. (1993). Symbols and the world system: National anthems and flags. Social Forum, 8(2), 243-271. https://doi.org/10.1007/bf01115492
Cuddon, J. A. (2012). A dictionary of literary terms and literary theory. John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781118325988 
Cusack, I. (2005). African national anthems: ‘Beat the drums, the red lion has roared.’ Journal of African Cultural Studies17(2), 235-251. https://doi.org/10.1080/13696850500448337 
De Souza, A. A. (2006). The construal of interpersonal meanings in the discourse of national anthems: An appraisal analysis. 33rd International Systemic Functional Congress, 2006, 531-550. https://doi.org/10.1163/9780080461588_023 
Dupriez, B. (2016). A dictionary of literary devices: Gradus, A-Z. University of Toronto Press. https://doi.org/10.3138/9781442670303
Geisler, M. (Ed.) (2005). National symbols, fractured identities: Contesting the national narrative. Middlebury College Press. https://books.google.com.gh/books?id=CLVaSxt-sV0C&printsec=frontcover
Митрофанова, А.   (2015). [Review of the book Anthem quality. National songs: A theoretical survey, by Christopher (Kit) Kelen]. Ab Imperio 2015(2), 490-496. https://doi:10.1353/imp.2015.0052
Neustadt, R. (2011). Reading Spanish American national anthems: “Sonograms” of national identity. Music and Politics5(1), 1-19. https://doi.org/10.3998/mp.9460447.0005.102 
Onal F. G. (2017). Study on the words and musical patterns of the national anthems of the middle eastern countries. Ulakbilge: Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (9), 153-177. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-05-09-08 
Sondermann, K. (2013). Reading politically: National anthems as textual icons. In T. Carver & M. Hyvärinen (Eds.), Interpreting the political: New methodologies (pp. 128–42). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203435342-13 
Voros, V., Osvath, P., Vincze, O., Pusztay, K., Fekete, S., & Rihmer, Z. (2016). Word use and content analysis of the first verses of six national anthems: A transcultural aspect of suicidal behavior. Psychiatria Danubina, 28(1), 82-85. https://doi.org/10.1016/s0924-9338(12)75614-6