نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار زبانشناسی کاربردی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شادگان، شادگان، ایران

2 استادیار زبانشناسی کاربردی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور، ایران

چکیده

چکیده مقالات علمی-پژوهشی به عنوان ابزاری مهم جهت مدیریت اطلاعات و کمک به خواننده جهت تصمیم­گیری مطالعه مقاله است. در این مطالعه برآنیم تا تعداد و نقش گفتمانی انواع فاعل گرامری استفاده شده در چکیده مقالات علمی-پژوهشی از چهار رشته دانشگاهی را بررسی کنیم. به همین منظور، 300 چکیده مقالات علمی-پژوهشی به طور تصادفی (75 چکیده از هر رشته) از مجلات معتبر و از چهار رشته تحصیلی زبان شناسی کاربردی، اقتصاد، کشاورزی، و فیزیک کاربردی انتخاب شدند. چکیده­های انتخابی بر اساس مدل گاسدن (1993) که شامل 16 نوع فاعل گرامری می­باشد، تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که تنها شش نوع فاعل گرامری در چکیده­های تحلیل شده به کار رفتند که در رشته­های مختلف هم به تعداد متفاوتی استفاده شدند. نتایج همچنان نشان دادند که نقش گفتمانی انجام شده توسط انواع فاعل گرامری در این مطالعه تا حد زیادی در رشته­های مختلف یکسان بودند. در نتیجه، انتخاب و نقش گفتمانی فاعل گرامری تحت تاثیر قواعد و نحوه نگارش چکیده مقالات علمی-پژوهشی قرار می­گیرند. نتایج همچنان می­توانند در افزایش دانش نویسندگان چکیده­های مقالات علمی-پژوهشی در زمینه استفاده از انواع فاعل گرامری و نقش گفتمانی آنها در رشته­­های مختلف کمک کنند. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Afros, E., & Schryer, C. F. (2009). Promotional (meta)discourse in research articles in language and literacy studies. English for Specific Purposes, 28, 58-6.  https://doi.org/10.1016/j.esp.2008.09.001
Becher,  T. (1989). Academic tribes and territories: Intellectual enquiry and the cultures of disciplines. Open University Press.
Becher, T. (1994). The significance of disciplinary differences. Studies in Higher education, 19 (2), 151-161. https:// doi/abs/10.1080/03075079412331382007‏
Davies, F. (1988). Designing a writing syllabus in English for academic purposes. In P. C. Robinson (Ed.), Academic writing: Process and product (ELT Documents 129, pp. 130-142). Modern English Publications.
Davies, F. (1996). Marked theme as a heuristic for analyzing text-type, text and genre. In J. Pigue & D. J. Viera (Eds.), Applied linguistics: Theory and practice in ESP (pp. 45 – 79). Valencia University Press.
Ebrahimi, S. F. (2014). Thematicity in English academic research articles across disciplines in hard and soft sciences [Unpublished doctoral dissertation]. Universiti Putra Malaysia, Kuala Lumpur, Malaysia.
Ebrahimi, S. F. (2016). Theme types and patterns in research article abstracts: A cross disciplinary study. International Journal of English Language & Translation Studies, 4 (3), 104-115. Retrieved from www.eltsjournal.org
Ebrahimi, S. F. (2017). “the overall aim of this work is ....”: Functional  analysis of grammatical subject in  research article introductions across  four disciplines. Discourse and Interaction, 10 (1), 5-30.doi: 10.5817/DI2017-1-5
Ebrahimi, S. F., & Chan, S. H. (2014). Research article abstracts in applied linguistics and economics: Functional analysis of the grammatical subject. Australian Journal of Linguistics, 35 (4), 381-397. https://doi/abs/10.1080/07268602.2015.1070660
Ebrahimi, S. F., Chan, S. H., & Ain, A. N. (2014). Discourse functions of grammatical subject in results and discussion sections of research article across four disciplines. Journal of Writing Research, 6 (2), 125-140. https:// doi=10.1.1.674.6511
Forey, G. (2004). Workplace texts: Do they mean the same for teachers and business people? English for Specific Purposes, 23, 447-469. https://doi.org/10.1016/j.esp.2004.01.003
Fries, P. H. (2002). The flow of information in a written text. In P. Fries, M. Cummings, D. Lockwood, & W. Spruiell (Eds.), Relations and functions within and around language (pp. 117–155). Continuum.
Gosden, H. (1992). Discourse functions of marked theme in scientific research articles .Journal of English for Specific Purposes, 11, 207-224.  https://doi.org/10.1016/S0889-4906(05)80010-9
Gosden, H. (1993). Discourse functions of subject in scientific research articles. Applied Linguistics, 14 (1), 56-75. https://doi.org/10.1093/applin/14.1.56
Halliday, M. A. k. (1994). An introduction to functional grammar (Vol. 2nd). Edward Arnold .
Hyland, K. (2007). Genre pedagogy: Language, literacy and L2 writing instruction. Journal of Second Language Writing, 16, 148–164. https://doi.org/10.1016/j.jslw.2007.07.005
Hyland, K. (2009). Writing in the disciplines: Research evidence for specificity. Taiwan International ESP Journal, 1 (1), 5-22.  http://dx.doi.org/10.6706%2fTIESPJ.2009.1.1.1
Jalilifar, A. R. (2010). The status of theme in applied linguistics articles. The Asian ESP Journal, 6 (2), 7-39. https://www.asian-esp-journal.com/october-2010/
Kanoksilapatham, B. (2007). Writing scientific research articles in Thai and English: Similarities and Differences. Silpakorn University International Journal, 7, 172-203.
Khedri, M., & Jalilifar, A. R. (2011). Thematic development in English and translated academic texts. In A. R. J. E. Abdollahzadah (Ed.), Academic research genre in Asian context (pp. 335-364). Shahid Chamran University Press .
Lores, R. (2004). On RA abstracts: From rhetorical structure to thematic organization. Journal of English for Specific Purposes, 23, 280-302. https://doi.org/10.1016/j.esp.2003.06.001
MacDonald, S. P. (1992). A method for analyzing sentence-level differences in disciplinary knowledge making. Written Communication, 9 (4), 533-569. https://doi.org/10.1177%2F0741088392009004004
Martin, J. R., & Rose, D .(2003) .Working with discourse: Meaning beyond the clause. Continuum .
Martinez, I. A. (2003). Aspects of theme in the method and discussion sections of biology journal articles in English. Journal of English for Academic Purpose, 2, 103-123. https://doi.org/10.1016/S1475-1585(03)00003-1
Matthiessen, C. M. I. M., & Halliday, M. (1997). Systemic functional grammar: Current approaches to syntax. Benjamins & Whurr.
North, S. (2003). Emergent disciplinary in an interdisciplinary course: Theme use in undergraduate essays in the history of science. Unpublished Doctoral dissertation, Open University.
North, S. (2005). Disciplinary variation in the use of theme in undergraduate essays. Journal of Applied Linguistics, 26 (3), 1-18. https://doi.org/10.1093/applin/ami023
Peacock, M. (2011). The structure of the method section in research articles across eight disciplines. The Asian ESP Journal, 7 (2), 99-124. https://scholars.cityu.edu.hk/en/publications/publication(5a833362-bb37-4f08-8927-536da662a0bb).html
Swales, J. M. (1990). Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge University Press.
Vande Kopple, W. J. (1994). Some characterstics and functions of grammatical subject in scientific discourse. Written Communication, 11 (4) 534-564. https://doi.org/10.1177%2F0741088394011004004
Wang, L. (2007). Theme and rheme in the thematic organization of text: Implication for teaching academic writing. Asian EFL Journal, 9 (1), 1-11 .