نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات انگلیسی، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استاد زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

با افزایش تبادلات بین رشته­ای امکان رد و بدل شدن ایده­ها و مفاهیم بین رشته­های علوم انسانی و علوم طبیعی مهیا شده است. همواره از جان بارت بعنوان یکی از معروفترین نویسندگان که هم در آثار ادبی و مقالات غیر ادبی خود از مفاهیم بروز سایر رشته­ها وام گرفته است و در نتیجه باعث جانی دوباره دادن بر پیکر ادبیات شده است یاد می­شود. علیرغم اینکه نگارش رمان «گمشده در شهربازی» اثر جان بارت و فراگیر شدن اصول فیزیک کوانتومی در محافل علمی و اجتماعی در بازه زمانی یکسانی بوقوع پیوستند، تاثیر مفاهیم فیزیک مدرن که تصویری دقیق تر درباره حقیقت نمایان می­سازد در این اثر مورد غفلت قرار گرفته و اکثر پژوهشگران مصرند تا این اثر را در چارچوب پساساختارگرایی، که مدت­هاست فرسوده شده است، مطالعه کنند. این مطالعه برآنست تا با استفاده از مفاهیمی که اساس تفسیر کپنهاگی و تفسیر دنیاهای موازی مکانیک کوانتومی بر آن­ها بنا شده است، چشم اندازی جدید را در داستان­های حول شخصیت آمبروز ارائه داده و این اثر جذاب را از آماج تفاسیر کسل کننده فراداستانی حفظ کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Barth, J. S. (1981). Lost in the funhouse: Fiction for print, tape, live voice. Bantam Books.
Baulch, D. M. (2003). Time, narrative, and the multiverse: Post-Newtonian narrative in Borges's the garden of the forking paths and Blake's Vala or the four zoas. The Comparatist, 27, 56-78.  www.jstor.org/stable/44367186
Bell, J. S. (1992). Six possible worlds of quantum mechanics. Foundations of Physics, 22(10), 1201-1215. https://doi.org/10.1007/BF01889711
Booker, M. K. (1990). Joyce, Planck, Einstein, and Heisenberg: A relativistic quantum mechanical discussion of Ulysses. James Joyce Quarterly, 27(3), 577–586. www.jstor.org/stable/25485062
Coale, S. C. (2011). Quantum flux and narrative flow: Don DeLillo’s entanglements with quantum theory. Papers on Language and Literature, 74(3), 261-294. https://search.proquest.com/docview/1011088122?accountid=45153
Coulthard, A. R. (1994). Barth's lost in the funhouse. The Explicator, 52(3), 180. https://www.proquest.com/scholarly-journals/barths-lost-funhouse/docview/216771890/se-2?accountid=45153
Davis, R. C. (1985). The case for a post-structuralist mimesis: John Barth and imitation. The American Journal of Semiotics, 3(3), 49-72. https://search.proquest.com/docview/213746945?accountid=45153
de Broglie, L. (1924). Recherches sur la théorie des quanta. Annales de Physique, 10(3), 22-128.
Dillard, A. (1983). Living by fiction. Harper Colophon.
Doležel, L. (1998). Heterocosmica: Fiction and possible worlds. The Johns Hopkins University Press.
Edwards, B. (1985). Deconstructing the artist and the art: Barth and Calvino at play in the funhouse of language. Canadian Review of Comparative Literature, 12(2), 264–86. https://journals.library.ualberta.ca/crcl/index.php/crcl/article/view/2649
Fletcher, J. (2019). Myths of the underworld in contemporary culture: The backward gaze. Oxford University Press.
Front, S. (2015). Shapes of time in British twenty-first century quantum fiction. Cambridge Scholars.
Greene, B. (1999). The elegant universe: Superstrings, hidden dimensions, and the quest for the ultimate theory. Random House.
Greene, B. (2004). The fabric of the cosmos: Space, time, and the texture of reality. Alfred A. Knopf.
Hauser, A. (1962). The social history of art: Renaissance, mannerism and baroque. Routledge.
Hinden, M. (1973). Lost in the funhouse: Barth’s use of the recent past. Twentieth Century Literature, 19(2), 107–118. www.jstor.org/stable/440892
Johnson, C. D. (2020). On Borges’s B/baroque. Comparative Literature,72(4), 377-405. https://doi.org/10.1215/00104124-8537731
Katsumori, M. (2011). Niels Bohr's complementarity: Its structure, history, and intersections with hermeneutics and deconstruction. Springer.
Kinch, S. S. (2011). Quantum mechanics and modern fiction (Order No. 3037511). [Doctoral dissertation, the University of Texas at Austin, Ann Arbor]. ProQuest Dissertations & Theses Global. https://search.proquest.com/docview/304728312?accountid=45153
Lawrence, D. H. (1995). The spirit of place: Studies in classic American literature. Atlantic Publishers and Distributers.
Martin, W. T. (1997). Self-knowledge and self-conception: The therapy of autobiography in John Barth's Lost in the funhouse. Studies in Short Fiction, 34(2), 151-157. https://search.proquest.com/docview/195690422?accountid=45153
Merrell, F. (2006). Jorge Luis Borges and early quantum labyrinths. In J. Hoeg, & K. S. Larsen (Eds.), Science, literature, and film in the Hispanic world (pp. 49-73). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230601963_4
Morrell, D. (1976). John Barth: An introduction. The Pennsylvania State University Press.
Nas, L. (1999). “Scheherazade,c’est moi”: Narrativist mimesis and the principle of metaphoric means in John Barth. Journal of Literary Studies, 15(1-2), 132–145. https://doi.org/10.1080/02564719908530221
Plotnitsky, A. (2017). Philosophical skepticism and narrative incredulity: Postmodern theory and postmodern American fiction. In P. Geyh (Ed.), The Cambridge companion to postmodern American fiction (pp. 63-80). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781316216514.006
Reilly, C. (2000). An interview with John Barth. Contemporary Literature, 41(4), 589–617. www.jstor.org/stable/1209004
Ryan, M. L. (2006). From parallel universes to possible worlds: Ontological pluralism in physics, narratology, and narrative. Poetics Today, 27(4), 633-674. https://search.proquest.com/docview/204269671?accountid=45153
Shankar, R. (2016). Quantum mechanics: The main experiment. Fundamentals of physics II: Electromagnetism, optics, and quantum mechanics. Yale University Press.
Slaughter, C. N. (1989). Who gets lost in the funhouse. Arizona Quarterly: A Journal of American Literature, Culture, and Theory, 44(4), 80-97. doi:10.1353/arq.1989.0017