نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلییسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

2 استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهیید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

3 استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

چکیده

«نمیتوانم از خواندنش دست بکشم» متداول ترین گفته خوانندگان داستان­های کارآگاهی است که با خواندن داستان­های جنایی کنترل خود را از دست می­دهند. ساختار بسیار واضح این ژانر مدام تکرار می­شود: جنایتی به وقوع می­پیوندد و کارآگاهی جستجو و تحقیق برای دستگیری جنایتکار را آغاز می کند. چطور داستانی پر از معما و حوادث ناواضح چنین جالب است؟ مهم تر از آن، چرا خواننده از خواندن کتابی پُر از اعمال بد و غیرانسانی جنایتکار دست برنمی­دارد؟ عنصر مهمی که این ژانر را به عنوان ادبیات محبوب عام مطرح می­نماید چیست؟ در این مقاله قصد داریم با تمرکز بر مفهموم «حدس و گمان» آمبِرتو اِکو به عنوان یکی از اصلی­ترین خصوصیات شهرت داستان کارآگاهی به سوالات فوق پاسخ دهیم. برای دستیابی به هدف مذکور، از مقاله «داستان­ها برای سرگرمی هستند: تئوری تاثیرِ ساختاری داستان­ها» نوشته ویلیام اِف برووِر و اِدوارد ای وِسِل[1] بهره گرفته­ایم تا با بررسی سه عامل تحلیل­گر – شگفتی، شَک، و کنجکاوی – که باعث جذابیت داستان می­شوند از ادعای «دانش» پرده برداریم.
 
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Albuquerque, A. C., Pozzer C. T., & Ciaarlini A. E. M. (2011). The usage of the structural-affect theory of stories for narrative generation. SBC - Proceedings of SB Games, 1-10. https://doi.org/10.1109/SBGAMES.2011.38

    Bergman, K. (2009). Crime fiction as popular science. The case of Asa Nilsonne. NORLIT 2009: Codex and Code, Aesthetics, Language and Politics in an Age of Digital Media, 17(42), 193-207. http://www.ep.liu.se/ecp/042/017/

    Biederman, I., & Vessel, E. A. (2006). Perceptual pleasure and the brain. American Scientist, 94(3), 247-253. http://www.jstor.org/stable/27858773

    1. F. (1996). The nature of narrative suspense and the problem of rereading. In P. Voreder (Ed.), Suspense: Conceptualization, theoretical analyses, and empirical explorations (pp. 213-251). Routledge.

    Brewer, W. F., & Lichtenstein, E. H. (1982). Stories are to entertain: A structural-affect theory of stories. Center for the Study of Reading: Technical Reports 265, 1-23. https://doi.org/10.1016/0378-2166(82)90021-2

    Burke, E. (1823). A philosophical enquiry into the origins of our ideas of the sublime and beautiful. Pall-Mall Press.

    Carroll, N. (1996). The paradox of suspense. In P. Voreder (Ed.), Suspense: Conceptualization, theoretical analyses, and empirical explorations (pp. 147-188). Routledge.

    Cornwell, P. (1990). Postmortem. Scribner.

    Deleuze, G. (1994). Difference and repetition. (P. Patton, Trans.). Continuum.

    Dutta-Flanders, R. (2017). The language of suspense in crime fiction: A linguistic stylistic approach. Palgrave Macmillan. 

    Eco, U. (1983). Postscript to the name of the rose (W. Weaver. Trans.; 1st ed.). Harcourt Brace Jovanovich.

    Feole, G. L., & Lasseter, D. (2005). The complete Patricia Cornwell companion. Berkley Publishing Group.

    Graesser A. C., & Klettke, B. (2001). Agency, plot, and a structural affect theory of literary story comprehension. In D. Schram & G. Steen (Eds.), The psychology and sociology of literature: In honor of Elrud Ibsch (pp. 57-69). John Benjamins Publishing Company.

    Hoffman, J. (2013). Philosophies of crime fiction. (C. Kelly, N. Majid, & J. R. Abreu, Trans.) In S. Mair (Ed.), No Exit Press.

    Julian, R. D., Kelty, S. F., Roux, C., Woodman, P., Robertson, J., Davey, A., Hayes, R., Margot, P., Ross, A., Sibly, H., & White, R. (2011). What is the value of forensic science? An overview of the effectiveness of the forensic science in the Australian criminal justice system project. Australian Journal of Forensic Sciences, 43(4), 217-229. http://dx.doi.org/10.1080/00450618.2011.610820

    Kaye, B. H. (1995). Science and the detective: Selected readings in forensic science. VCH.

    Mikos, L. (1996). The experience of suspense: Between fear and pleasure. In P. Voreder (Ed.), Suspense: Conceptualization, theoretical analyses, and empirical explorations (pp. 84-108). Routledge.

    Phillips, B. (2016). Crime fiction: A global phenomenon. Journal of Literature and Librarianship, 5(1), 5-15. https://doi.org/10.22492/ijl.5.1.01

    Reyes-Torres, A. (2011). A pedagogical approach to detective fiction. International Education Studies, 4(5), 33-38. http://dx.doi.org/10.5539/ies.v4n5p33 

    Sayers, D. L. (1936). Aristotle on detective fiction. English, 1(1), 23-35. https://doi.org/10.1093/english/1.1.23

    Sternberg, M. (1992). Telling in time (II): Chronology, teleology, narrativity. Poetics Today, 13(3), 463-541. http://www.jstor.org/stable/1772872.

    Sternberg, M. (2003). Universals of narrative and their cognitive fortunes (II).  Poetics Today, 24(3), 517-638. https://www.muse.jhu.edu/article/51535.

    Tan, E. (1996). Suspense, predicative inference, and emotion in film viewing. In P. Voreder (Ed.), Suspense: Conceptualization, theoretical analyses, and empirical explorations (pp. 290-352). Routledge.

    Turnbull, S. (1993). Bodies of knowledge, pleasure and anxiety in the detective fiction of Patricia Cornwell. Australian Journal of Law and Society, 9, 19-42. https://search.informit.org/doi/10.3316/IELAPA.81114268184

    Zizek, S. (1991). Looking away: An introduction to Jacque Lacan through popular culture. Mitt Press.