نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه گلستان، گاستان، ایران

2 استادیار ادبیات انگلیسیی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعیی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران

3 استادیار ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانیی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران

چکیده

تلاش برای ایجاد سازش بین خواسته­های دو جامعه فرهنگی متضاد در بسیاری از آثار ادبی به ویژه در ادبیات پسااستعماری دیده میشود؛  از جمله در رمان­های بهاراتی موکرجی و اثر «درخت عروس» این تلاش چشمگیرانه خودنمایی کرده و محوریت اصلی آن در شخصیت­های داستان  قرار گرفته است و در پلان رمان نیز به صورت مشهود دیده می­شود. حال  این مقاله به بررسی نظریه­های هومی بابا در زمینه شکاف و فاصله بین فرهنگ­های شرقی و غربی می­پردازد و یافته­های پژوهش نشان داده که جامعه این چنینی منجر به از­هم­گسیختگی هویت افراد پسااستعماری می­گردد و اصطلاح دوگانگی و تقلید دو مفهوم مهم و برجسته­ای هستند که به عنوان واژگان کلیدی در آثار  پسااستعماری هومی بابا جای گرفته اند، بدین شکل که در رمان «درخت عروس»، قهرمان داستان خود را بین دو فرهنگ در تضادی می­یابد که  هر دو فرهنگ سعی بر آن دارند که او را به قلمرو خود بکشانند و در امتداد این موضوع از آنجا که تقلید قهرمان داستان از فرهنگ مبدع ) دیگری) پذیرش و رد همزمان را با خود همراه دارد یک امر کنایه آمیز دیده می­شود با این توصیف که تارا چاترجی قهرمان داستان در حالی که سعی بر تقلید از هنجارها و معیارهای فرهنگ مبدع دارد، اما تحت تأثیر فرهنگ اجدادی و نیاکان خود نیز قرارگرفته است؛ از دستاورد مقاله حاضر اینگونه استدلال می­شود که چنین شرایط نامناسبی می­تواند برای فرد فضای روانی و اجتماعی نامطلوبی را بسازد و او را در یک بحران هویتی عمیق قرار دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Ashcroft, B., Griffiths, G., & Tiffin, H. (Eds.) (2007). The Postcolonial studies reader. Routledge. https://doi.org/10.4324/978023777855
Babu, T. R., & Kumar, A. P. (2013). Feminist perspectives in Bharati Mukherjee’s novels. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 2 (3), 40-42. www.ijhssi.org Volume 2 Issue 3 ǁ March. 2013ǁ PP.40-42
Bhabha, H. K. (1995). Sign taken for wonders. In B. Ashcroft, G. Griffths, & H. Tiffin (Eds.), The post-colonial studies reader (pp. 29-35). Routledge. https://doi.org/10.1080/0950236X.2020.1839952
Carb, A. B. (1988). An interview with Bharati Mukherjee. The Massachusetts Review, 29 (4), 645–654. DOI: 10.25115/riem.v0i1.365
Carchidi, V. (1995). Orbiting: Bharati Mukherjee’s kaleidoscope vision. MELUS, 20 (4), 91-101. https://doi.org/10.2307/467892
Chrisman, L. (2003). Postcolonial contraventions: Cultural readings of race, imperialism and transnationalism. Manchester University Press. DOI: 10.7228/manchester/9780719058271.001.0001
Connell, M., Grearson, J., & Grimes, T. (1990). An interview with Bharati Mukherjee. The Iowa Review, 20 (3), 7–32. https://www.jstor.org/stable/20153024
Desai, S. & Barnstone, T. (1998). A usable past: An interview with Bharati Mukherjee. Mānoa, 10 (2), 130-147. https://doi.org/10.2307/4229687
Drake, J. (1999). Looting American culture: Bharati Mukherjee’s immigrant narratives. Contemporary Literature, 40 (1), 60-84. https://doi.org/10.2307/1208819
Gamal, A. (2013). Postcolonial recycling of the oriental Vampire in Habiby’s Saraya, the Ghoul’s daughter and Mukherjee’s Jasmine. Arab Studies Quarterly, 35 (1), 4-19. DOI:10.13169/arabstudquar.35.1.0004
Gopal, S. (2015). Some brief reflections on technology, cinema, and the postcolonial uncanny. Pacific Coast Philology, 50 (2), 198–208.  https://doi.org/10.5325/pacicoasphil.50.2.0198
Innes, C. L. (2007). The Cambridge introduction to postcolonial literatures in English. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511611339
Jazeel, T. (2012). Postcolonial spaces and identities. Geography, 97 (2), 60–67. https://doi.org/10.1080/00167487.2012.12094340
Johnson, E. L. (2010). Provincializing Europe: The postcolonial urban uncanny in V. S. Naipaul's A bend in the river. Journal of Narrative Theory, 40 (2), 209-230. URL: https://www.jstor.org/stable/41427228
Kain, G. (1993). Suspended between two worlds: Bharati Mukherjee’s Jasmine and the fusion of Hindu and American myth. Journal of South Asian Literature, 28 (2), 151–158. https://www.jstor.org/stable/40873337
Lavigilante, N. (2014). Globalization and change in India: The rise of an Indian dream in Miss New India: An interview with Bharati Mukherjee. MELUS, 39 (3), 178-194. https://doi.org/10.1093/melus/mlu023
Mukherjee, B. (2004). The tree bride. Hyperion.
Mukherjee, S. (2018). A home away from home: A study in the fiction of Bharati Mukherjee, Chitra Banerjee Divakaruni and Jhumpa Lahiri. Laxmi Book Publication.
Nayar, P. K. (2010). The postcolonial uncanny: The politics of dispossession in Amitav Ghosh’s the hungry tide. College Literature, 37 (4), 88–119. DOI: 10.1353/lit.2010.0011
Nayar, P. K.  (2015). The postcolonial studies dictionary. John Wiley & Sons.
Poddar, P., Patke, R. S., & Jensen, L. (Eds.). (2008). A historical companion to postcolonial literatures: Continental Europe and its Empires. Edinburgh University Press. https://www.jstor.org/stable/10.3366
Sharma, A. & Gupta, T. (2014). A father and fathering by Bharati Mukherjee: A comparative study. Global Journal of Arts Humanities and Social Science, 2 (10), 1-15. https://www.eajournals.org/wp-content/uploads/A-Father-and-Fathering-by-Bharati-Mukherjee-A-comparative-study1.pdf
Srivastava, S. (2018). Transformation of self in the works of Bharati Mukherjee. International Journal of Research and Scientific Innovation, 5 (5), 54-60. http://www.rsisinternational.org/journals/ijrsi/digital-library/volume-5-issue-5/54-60.pdf