نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 دانشیار زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

3 استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

چکیده

ادبیات در قرن بیست و یکم دگرگونی قابل توجهی را در طبع نویسندگان و خوانندگان و نیز روش‌های بیان دیدگاه‌ها شاهد بوده است و این مساله به طور آشکار در ادبیات فرامدرن، یا فرانوگرا، که نخستین بار توسط رابین وَن دِن اَکِر و تیموتیوس وِرمولِن معرفی شد مشهود است. فرامدرنیسم نسخة تعدیل‌یافتة مکاتب پیشین به ویژه مدرنیسم و پسامدرنیسم است که با نیازها و طبع مخاطب قرن بیست و یکم و مسائل مربوطه متناسب‌سازی شده‌ است. بر این اساس، اصطلاحات خاصی همچون «واقعیت نامتناهی» و «فراداستان انعطاف‌پذیر تاریخی»، که به ترتیب به معنی تعدیل مفهوم «واقعیت» یا «حقیقت» در مکاتب فلسفی و ادبی پیشین و ساختار تعدیل‌شده‌ای از «فراداستان تاریخ‌نگارانه» می­باشند، بیانگر این مساله هستند که از طرفی حقیقت و واقعیت یا امر واقع بینهایت بوده و از طرف دیگر گذشته و آینده به طور ارتجاعی به زمان حال مربوط هستند. از این دیدگاه، داستان بلند «دیداری از طرف جوخه‌ی اوباش» (2010) از جِنیفر ایگان با دارا بودن چندین ویژگی فرامدرن به عنوان نمونه‌ای بارز از این نوع از ادبیات، محصول ذهن نویسنده در تبلور «فراداستان انعطاف‌پذیر تاریخی» و مساله «واقعیت نامتناهی» در کنار دیگر ویژگی‌های این مکتب است. مطالعة حاضر با رویکردی بین‌رشته‌ای و تحلیلی تلاش دارد داستان مذکور را با توجه به اصول فرامدرنیسم بررسی نموده و مخاطبان قرن بیست و یکم را با نمونه‌ای از این دست آثار و نحوه خوانش و تفسیر آنها آشنا سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Adamec, C. (2008). Impulse control disorders (psychological disorders). Chelsea House publishers.
Cowart, D. (2015). Thirteen ways of looking: Jennifer Egan's A visit from the goon squad. Critique Studies in Contemporary Fiction, 56(3), 241-254. http://doi.org/10.1080/00111619.2014.905448
Dunn, M., & Morris, A. R. (1995). The composite novel: The short story cycle in transition. Twayne Publishers.
Egan, J. (2010). A visit from the goon squad. Alfred A. Knopf E-books. http://libgen.rs/book/index.php?md5=D7AD14A71EC999A9D7C7DF602E842E58
Hegel, G. W. F. (1975). Aesthetics: Lectures on fine art (T. M. Knox, Trans.). Clarendon Press. (Original work published 1815). http://doi.org/10.1093/actrade/9780198244981.book.1
Helmy, N. M. (2017). Toward mosaic wholeness: Jennifer Egan’s A visit from the goon squad as a composite novel. CDELT Occasional Papers in the Development of English Education, 63(2), 33-54. http://doi.org/10.21608/OPDE.2017.88011  
Hutcheon, L. (2002). The politics of postmodernism. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203426050
Lacan, J. (1978). The deconstruction of the drive. In J. A. Miller (Ed.), The four fundamental concepts of psychoanalysis (pp. 161-173). W. W. Norton & Company. https://doi.org/10.4324/9780429481826
Lucy, N. (2016). A dictionary of postmodernism. Wiley-Blackwell.
Malabou, C. (2005). The future of Hegel: Plasticity, temporality and dialectics (L. During, Trans.). Routledge. https://doi.org/10.1111/j.1527-2001.2000.tb00362.x
Moling, M. (2016). “No future:” Time, punk rock, and Jennifer Egan’s A visit from the goon squad. Arizona Quarterly: A Journal of American Literature, Culture, and Theory, 72(1), 51-77.  http://doi.org/10.1353/arq.2016.0000
Plaksin, K. (2019). "Pure language": Authenticity, punk ideology, and belonging in A visit from the goon squad [Master’s thesis, Montclair State University]. https://digitalcommons.montclair.edu/etd/267
Scherr, A., & Nünning, A. (2019). ‘Reality hunger,’ documentarism, and fragmentation in twenty-first-century anglophone novels. In S. Baumbach. & B. Neumann (Eds.), New approaches to the twenty-first century anglophone novel (pp.79-95). Palgrave Macmillan. http://doi.org/10.1007/978-3-030-32598-5
Shields, D. (2010). Reality hunger: A manifesto. Knopf.
Strong, M. J. (2018). Found time: Kairos in A visit from the goon squad. Critique: Studies in Contemporary Fiction, 59(4), 471-480. https://doi.org/10.1080/00111619.2018.1427544  
Toth, J. (2017). Toni Morrison’s Beloved and the rise of historioplastic metafiction. In T. Vermeulen, R. Akker, & A. Gibbons (Eds.), Metamodernism historicity, affect, and depth after postmodernism (pp. 73-91). Rowman & Littlefield International Ltd. http://libgen.rs/book/index.php?md5=BB8A61F523588091D1191BDF88CB37EF  
Toth, J. (2019). The ends of metafiction, or, the romantic time of Egan’s Goon squad. In D. Rudrum, R. Askin, & F. Beckman (Eds.), New directions in philosophy and literature (pp. 55-70). Edinburgh University Press. https://doi.org/10.1515/9781474449168
Vermeulen, T. & Akker, R. (2010). Notes on metamodernism. Journal of Aesthetics & Culture, 2(1), Article 5677. https://doi.org/10.3402/jac.v2i0.5677
Vermeulen, T., Gibbons, A., & Akker, R. (Eds.) (2017). Metamodernism historicity, affect, and depth after postmodernism. Rowman & Littlefield International Ltd.
Waugh, P. (1984). Metafiction: The theory and practice of self-conscious fiction. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203131404
Williams, R. (2001). Film and the dramatic tradition. In J. Higgins (Ed.), The Raymond Williams reader (pp. 25-41). Blackwell Publishers.