نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشکدۀ چندرسانه ای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران

2 کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

یکی از ضروریات یادگیری زبان­های خارجی، درک مطلب به خصوص برای زبان آموزان بزرگسال است. همچنین،  افزایش علاقه­مندی زبان­آموزان به خواندن با در نظر گرفتن زمان صرف شده برای یادگیری دانش­های مختلف خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی درک مطلب به عنوان یک عامل کمک کننده در زمانی که زبان آموزان درگیر درک و خواندن هستند انجام پذیرفته است. کار تجربی حاضر با هدف توصیف تأثیر علاقه به خواندن و روش خواندن هدایت شده بر درک مطلب زبان آموزان انجام شد. این مطالعه در استان بوشهر در کشور ایران برگزار شد. در این پژوهش 8 مدرس و 140 زبان آموز زبان انگلیسی صنعت نفت و گاز حضور داشتند. زبان­آموزان از طریق آزمون قرارگیری سریع در کلاس­ها قرار گرفتند. طرح تحقیق به روش ترکیبی بود. روش تحقیق کمی و کیفی اعمال شده است. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزار و آزمون تی مستقل استفاده شد. بهبود نمرات پس­آزمون گروه مورد مطالعه، اثربخشی روش خواندن هدایت شده را در مقایسه با روش صریح مشخص کرد. مصاحبه بدون ساختار تجربیات، اکتشافات و احساسات مربیان و زبان­آموزان را در استفاده از روش خواندن هدایت شده بیان کرد. این یافته‌ها می­تواند به مربیان زبان انگلیسی در انتخاب روشی که درک مطلب زبان­آموزان بزرگسال را تسهیل بخشند کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Alfassi, M. (2004). Reading to learn: Effects of combined strategy instruction on high school students. The Journal of Educational Research, 97, 171-185. https://doi.org/10.3200/JOER.97.4.171-185    
Baker, W., & Boonkit, K. (2004). Learning strategies in reading and writing: EAP contexts. RELC Journal, 35(3), 299-325. https://doi.org/10.1177%2F0033688205052143  
Baker, L. L. (2014). What it takes to succeed: The importance of social support for academically successful middle school English learners. Youth & Society49(5), 658–678. https://doi.org/10.1177/0044118X14553581    
Bandura, A. (1994). Encyclopedia of human behavior (Vol. 4). Academic Press.
Burns, B. (2001). Guided reading: A how-to for all grades. Corwin Press.
Chamot, A. U., & El-Dinary, P. B. (1999). Children’s learning strategies in language immersion classrooms. The Modern Language Journal, 83 (3), 319–338. https://doi.org/10.1111/0026-7902.00025
DeVos, S. A. (2012). Effects of guided reading on first-grade students' reading abilities. Retrieved from http://search.proquest.com/docview/894118855?accountid=28109
Ferguson, J., & Wilson, J. (2009). Guided reading: It’s for primary teachers. Yearbook of College Reading Association, 30 (1), 293–306.
Ford, M. P., & Opitz, M. F. (2011). Looking back to move forward with guided reading. Reading Horizons: A Journal of Literacy and Language Arts, 50 (4). Retrieved from https://scholarworks.wmich.edu/ reading_horizons/vol50/iss4/3   
Fountas, I. C. & Pinnell, G. S. (2012). Guided reading: The romance and the reality. The Reading Teacher, 66(4), 268–84. https://doi.org/10.1002/TRTR.01123
Hornsby, D. (2000). A closer look at guided reading. Eleanor Curtain Publishing.
Hasbun, H. (2006). The role of vocabulary acquisition in students' attitudes towards reading. Revista Communication. 15(1), 37-45.
Iaquinta, A. (2006). Guided reading: A research-based response to the challenges of early reading instruction. Early Childhood Education Journal, 33(6), 413–18. http://dx.doi.org/10.1007/s10643-006-0074-2
Lee, J., Schallert, D. L., & Kim, E. (2015). Effects of extensive reading and translation activities on grammar knowledge and attitudes for EFL adolescents. System. 52, 38-50. https://doi.org/10.1016/j.system.2015.04.016
Lu, Z., & Liu, M. (2015). An investigation of Chinese university EFL learner’s foreign language reading anxiety, reading strategy use and reading comprehension performance. Studies in Second Language Learning and Teaching, 5(1), 65-85. http://dx.doi.org/10.14746/ssllt.2015.5.1.4
Macalister, J. (2014). Teaching reading: Research into practice. Language Teaching, 47(3), 387-397. https://doi.org/10.1017/S026144481400007X
Miller, S. D., & Smith, D. E. P. (1985). Differences in literal and inferential comprehension after reading orally and silently. Journal of Educational Psychology, 77(3), 341-348. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-0663.77.3.341
Ministry of Education of New Zealand. (1996, April). The learner as a reader: Developing reading programs. Wellington, NZ: Learning Media Limited
Morgan, D., Williams, J., Clark, B., Hatteberg, S., Hauptman, G., Kozel, C., & Paris, J. (2013). Guided readers in the middle grades. Middle School Journal, 44(3) 16-24. https://doi.org/10.1080/00940771.2013.11461851  
Swain, C. (2010). ‘It looked like one thing but when we went in more depth, it turned out to be completely different’: Reflections on the discourse of guided reading and its role in fostering critical response to magazines. The United Kingdom Literacy Association, 44(3), 131–136. https://doi.org/10.1111/j.1741-4369.2010.00565.x   
Perkins, M. (2015). Becoming a teacher of reading. London Sage Publications. https://dx.doi.org/10.4135/9781529714890
Pitcher, B., & Fang, Z. (2007). Can we trust levelled texts? An examination of their reliability and quality from a linguistic perspective. The United Kingdom Literacy Association, 41(1), 43–51. https://doi.org/10.1111/J.1467-9345.2007.00454.X
Rog, L. J. (2003). Guided reading basics: Organizing, managing, and implementing a balanced literacy program in K–3. Stenhouse Publishers.
Routman, R. (2000). Conversations: Strategies for teaching, learning and evaluating. Heinemann.
Saiegh-Haddad, E. (2003). Bilingual oral reading fluency and reading comprehension: The case of Arabic/Hebrew (L1) -; English (L2) readers. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 16(8), 717-736. https://doi.org/10.1023/A:1027310220036  
Sainsbury, M., & Clarkson, R. (2008). Attitudes to reading at ages nine and eleven: Full report. National Foundation for Educational Research. https://www.nfer.ac.uk/media/2106/raq01.pdf
Teng, Y. (2009). The Relationship of reading methods and learning styles to Taiwanese 12th Grade male students’ reading comprehension in English. A dissertation presented to The Faculty of the School of Education International and Multicultural Education Department. The University of San Francisco. https://repository.usfca.edu/diss/165   
Yamashita, J. & Kan, K. N. (2011). Examining effects of L2 extensive reading in the cognitive and affective domains. Applied Linguistics, Global and Local: Proceedings of the BAAL Annual Conference 2010. 375-385. http://orca.cardiff.ac.uk/id/eprint/39305
Whitehead, D., & de Jonge, S. (2013–14). Using guided reading to help students navigate science texts. Journal of Content Area Reading, 10(1), 29–55.