Document Type : Interview
Authors
1 Associate professor of Applied Linguistics, Department of English Language and Literature, Faculty of Humanities and Social Sciences,Golestan University, Gorgan, Iran https://orcid.org/0000-0002-6639-9339
2 Associate professor of ELT, Department of English, Faculty of Literature and Humanities, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran https://orcid.org/0000-0003-0607-4919
Abstract
Ali Derakhshan is an Associate Professor of Applied Linguistics at the English Language and Literature Department, Golestan University, Gorgan, Iran. He gained his MA in TEFL from University of Tehran and his PhD in Applied Linguistics from Allameh Tabataba’i University, Iran. Dr. Derakhshan has been a member of the Iranian Elites Foundation since 2015. He has also been selected as a distinguished researcher by the Teaching English Language and Literature Society of Iran in 2021. His name appears in Stanford University’s list of world’s top 2% most influential scientists in 2021. He is the editor of Language Related Research, Associate editor of Frontiers in Psychology and Porta Linguarum and editorial member of System, Studies in Second Language Learning and Teaching, and Porta Linguarum. He has published in accredited international journals, including Computers and Education, Language Teaching Research, System, Studies in Second Language Learning and Teaching, Journal of Multilingual and Multicultural Development, ELT Journal, Current Psychology, Asia Pacific Education Researcher, Educational Studies, Porta Linguarum, Frontiers in Psychology, etc. His monograph The “5Cs” positive teacher interpersonal behaviors: Implications for learner empowerment and learning in an L2 context has appeared in 2022. His research interests are positive psychology, teacher education, learner individual differences, cross-cultural interpersonal factors in educational psychology, interlanguage pragmatics, and intercultural communication. He has joined an offline interview with Dr. Davoud Amini.
Keywords
Article Title [Persian]
مصاحبه با دکتر علی درخشان
Authors [Persian]
- دکتر علی درخشان 1
- دکتر داود امینی 2
1 دانشیار زبانشناسی کاربردی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
2 دانشیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
Abstract [Persian]
دکتر علی درخشان، دانشیار زبانشناسی کاربردی در گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گلستان است. ایشان دانش آموختۀ دکتری زبانشناسی کاربردی از دانشگاه علامه طباطبائی و کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه تهران هستند. دکتر درخشان از سال 1394 عضو بنیاد ملی نخبگان بوده و در سال 1400 از سوی انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران به عنوان پژوهشگر برگزیده سال معرفی شدند. نام ایشان در زمرۀ 2 درصد دانشمندان تأثیرگذار جهان در سال 2021 قرار گرفته است. دکتر درخشان دبیر مجلۀ جستارهای زبانی و عضو هیأت تحریریه چندین مجلۀ معتبر بین المللی است. کتاب جدید ایشان دربارۀ ماهیت رفتار میان فردی معلمان زبان دوم و نقش آن در توانمندسازی فراگیران در سال 2022 توسط انتشارات اشپرینگر منتشر شده است. دکتر علی درخشان در مصاحبه با دکتر داود امینی در خصوص جایگاه عوامل روانشناختی-تربیتی در آموزش زبان خارجی و کاربرد آن در تربیت مدرس زبان انگلیسی سخن گفته است.
Keywords [Persian]
- علی درخشان
- توانمندسازی فراگیران
- روانشناسی مثبت گرا
- رفتار میان فردی معلمان
- رابطۀ بین مدرس و فراگیر