نوع مقاله : مصاحبه

نویسندگان

1 دانشیار زبانشناسی کاربردی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران

2 دانشیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

چکیده

دکتر علی درخشان، دانشیار زبانشناسی کاربردی در گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گلستان است. ایشان دانش آموختۀ دکتری زبانشناسی کاربردی از دانشگاه علامه طباطبائی و کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه تهران هستند. دکتر درخشان از سال 1394 عضو بنیاد ملی نخبگان بوده و در سال 1400 از سوی انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران به عنوان پژوهشگر برگزیده سال معرفی شدند. نام ایشان در زمرۀ 2 درصد دانشمندان تأثیرگذار جهان در سال 2021 قرار گرفته است. دکتر درخشان دبیر مجلۀ جستارهای زبانی و عضو هیأت تحریریه چندین مجلۀ معتبر بین المللی است. کتاب جدید ایشان دربارۀ ماهیت رفتار میان فردی معلمان زبان دوم و نقش آن در توانمندسازی فراگیران در سال 2022 توسط انتشارات اشپرینگر منتشر شده است. دکتر علی درخشان در مصاحبه با دکتر داود امینی در خصوص جایگاه عوامل روانشناختی-تربیتی در آموزش زبان خارجی و کاربرد آن در تربیت مدرس زبان انگلیسی سخن گفته است. 

کلیدواژه‌ها

Amini. D. (2014) Teacher and learner in humanistic language teaching. Journal of Applied Linguistics and Applied literature: Dynamics and Advances, 2(1), 13-24. https://dx.doi.org/10.22049/jalda.2014.13515 
Derakhshan, A. (2022a). The “5Cs” positive teacher interpersonal behaviors: Implications for learner empowerment and learning in an L2 context. Springer. https://link.springer.com/book/9783031165276 
Derakhshan, A. (2022b). Revisiting research on positive psychology in second and foreign language education: Trends and directions. Language Related Research, 13(5), 1-43. https://doi.org/10.52547/LRR.13.5.1 
Derakhshan, A., Dewaele, J. M., & Azari Noughabi, M. (2022). Modeling the contribution of resilience, well-being, and L2 grit to foreign language teaching enjoyment among Iranian English language teachers. System, 109, Article 102890. https://doi.org/10.1016/j.system.2022.102890 
Derakhshan, A., Greenier, V., & Fathi, J. (2022). Exploring the interplay between a loving pedagogy, creativity, and work engagement among EFL/ESL teachers: A multinational study. Current Psychology. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03371-w 
Greenier, V., Derakhshan, A., & Fathi, J. (2021). Emotion regulation and psychological well-being in teacher work engagement: A case of British and Iranian English language teachers. System, 97. https://doi.org/10.1016/j.system.2020.102446 
Wang, Y., Derakhshan, A., & Azari Noughabi, M. (2022). The interplay of EFL teachers’ immunity, work engagement, and psychological well-being: Evidence from four Asian countries. Journal of Multilingual and Multicultural Development. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/01434632.2022.2092625   
Wang, Y., & Derakhshan, A., & Rahimpour, H. (2022). Developing resilience among Chinese and Iranian EFL teachers: A multi-dimensional cross-cultural study. Journal of Multilingual and Multicultural Development. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/01434632.2022.2042540  
Wang, Y., L., Derakhshan, A., & Zhang, L. J. (2021). Researching and practicing positive psychology in second/foreign language learning and teaching: The past, current status and future directions. Frontiers in Psychology, 12, Article 731721. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.731721  
Xie, F., & Derakhshan, A. (2021). A conceptual review of positive teacher interpersonal communication behaviors in the instructional context. Frontiers in Psychology, 12, Article 708490. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.708490 
Zhang, L. J., Saeedian, A., & Fathi, J. (2022). Testing a model of growth mindset, ideal L2 self, boredom, and WTC in an EFL context. Journal of Multilingual and Multicultural Development. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/01434632.2022.2100893