نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

هدف اصلی مقاله حاضر بررسی سه امر لاکانی در دو کتاب «آلیس» لوییس کارول در چارچوب نشانه‌شناسی سایبر است. نشانه‌شناسی سایبر (cybersemiotics) یک حوزه و چارچوب میان‌رشته‌ای برای مطالعه نشانه‌ها و نحوه کدگذاری تغییرات محیطی در سیستم‌های خودنوگر (autopoietic) است که توسط سورن بریر (Søren Brier)، نشانه‌شناس معاصر دانمارکی، پایه‌گذاری شده است. بررسی سه امر لاکانی خیالی، نماده و واقع (The Imaginary, the Symbolic, and the Real) در چارچوب نشانه‌شناسی سایبر موید این موضوع است که واقعیت زیسته یک ارگانیسم، در حقیقت، یک نسخه برساخته و نمادینه شده از امر واقعی است که کدگذاری آن میسر نبوده است. با این حال عناصر و نشانه‌هایی همچون ناممکن‌ها، بی‌معنایی‌ها، و پارادوکس‌ها  در آثار ادبی خلاقانه از جمله دو کتاب «آلیس» وجود دارد که امکان بررسی هر سه امر لاکانی را به صورت تنیده در متن فراهم می‌آورد. برای بررسی فرصت های نادر رمزگشایی از امر واقع در میان کدهای زبانی به چارچوب نظری نیاز داریم که بتواند نشانه شناسی، علوم شناختی، و زبان شناسی را با با تکیه بر جدیدترین یافته های فناوری و تأثیر آن بر پدیده­های فرهنگی و روانشناختی با یکدیگر ترکیب کند. چنین چارچوب نظری در نشانه شناسی سایبر توسط Soren Brier  و همکارانش در کتاب Cybersemiotics: Why Informantion Is Not Enough و ژورنال  Cybernetics & Human Knowing تشریح شده است. مطالعه سه امر لاکانی در بستر بی‌معنایی در کتاب‌های آلیس در چارچوب نشانه‌شناسی سایبر بیش از پیش بر اهمیت نشانه‌ها و کدهای ورودی از محیط در شکل‌گیری جهان‌بینی جمعی و فردی صحه می‌گذارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Bloom, H. (Ed.). (2006). Bloom’s modern critical interpretations: Alice’s adventures in wonderland. Chelsea House.
Brier, S. (2008). Cybersemiotics: Why information is not enough. University of Toronto.
Brier, S., & Carlos, V. (Eds.). (2021). Introduction to cybersemiotics: A transdisciplinary perspective. Springer.
Carroll, L. (2009). Alice’s adventures in wonderland and through the looking-glass and what Alice found there. Oxford University Press. (Original works published in 1865 & 1871)
Coats, K. (2004). Looking glasses and neverlands. University of Iowa.
Cuddon, J. A. (2013). A dictionary of literary terms and literary theory (5th Ed.). Wiley-Blackwell.
Deleuze, G. (1990). The logic of sense. (Mark Lester, Trans.). Athlone.
Evans, D. (2006). An introductory dictionary of Lacanian psychoanalysis. Routledge. (Original work published in 1996)
Eyers, T. (2012). Lacan and the concept of the real. Palgrave Macmillan.
Gutermann-Jacquet, D. (2015). The impossible-to-write and the unreadable: On the relationships between literature and the Lacanian real. Recherches en Psychanalyse, 19, 43-49. https://doi.org/10.3917/rep.019.0043a 
Lacan, J. (2007). Écrits. (Bruce Fink, Trans.). Norton. (Original work published in 1966a).
Lacan, J. (1966b, December 31). Lewis Carroll: Maître d’école buissonnière [Interview] Hommage rendu à Lewis Carroll. France Culture.
Lacan, J. (2007). The Mirror stage as formative of the function of the I as revealed in psychoanalytic experience. In David H. Richter (Ed.), The critical tradition (Alan Sheridan Trans.; 3rd Ed.) (pp. 1123-1129). Bedford/St. Martin’s.
Lane, C. (2011). Lewis Carroll and psychoanalysis: Why nothing adds up in wonderland. The International Journal of Psychoanalysis, 92(4), 1029-45. https://doi.org/10.1111/j.1745-8315.2011.00404.x 
Lecercle, J. (2002). Philosophy of nonsense. Routledge. (Original work published in 1994)
López-Varela, A. (2014). Metalanguage in Carroll's "Jabberwocky" and Biggs's reRead. CLCWeb: Comparative Literature and Culture, 16(5). https://doi.org/10.7771/1481-4374.2507 
Marret-Maleval, S. (2013). ‘And, as in uffish thought he stood.’ Culture/Clinic, 1, 99–120. https://doi.org/10.5749/cultclin.1.2013.0099 
Nobus, D, (Ed.). (1999). Key concepts of Lacanian psychoanalysis. Other.
Shakespeare, W. (2003). Hamlet, prince of Denmark, (Philip Edwards, Ed.). Cambridge University Press. (Original work published in 1603)
Shires, L. M. (1988). Fantasy, nonsense, parody, and the status of the Real: The example of Carroll. Victorian Poetry, 26(3), 267–283. JSTOR, www.jstor.org/stable/40001965 
Walker, B. E. (Ed.). (2001). CliffsComplete™ Alice’s adventures in wonderland. Hungry Minds.