Document Type : Research Article
Authors
1 Professor of Applied Linguistics, Department of English Language and Literature, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 Ph.D. Candidate in ELT, University of Tabriz, Tabriz, Iran
Abstract
Fundamental changes and novel ideas have been brought into the field of English Language Teaching through introduction of postmethod and critical pedagogy. Postmethod as an alternative to methods aimed at fulfilling its triple principles of particularity, practicality, and possibility. The well-known sub-branch of postmethod, critical pedagogy, aimed at empowerment of instructors and learners, and establishment of social justice through education. Unlike theoretical aspects of these movements, practical dimensions have not received due attention, especially in eastern contexts. This qualitative investigation sought the extent EFL instructors practically adhere to the principles of these inherently western concepts in Iran, as a sample of eastern context with its own social, cultural, and academic norms. Qualitative data collection techniques were used to obtain data from the intended instructors. Qualitative data analysis laid bare the findings that postmethod and critical pedagogy are practically adopted, to a great extent, by the Iranian EFL instructors, and the pertinent principles are being put into practice enthusiastically. Powerful communication with western communities blurring cultural boundaries was deemed to be the chief reason of such strong adoption. Ironically enough, it was revealed that in general, the Iranian EFL instructors’ theoretical knowledge suffered greatly concerning postmethod and critical pedagogy. In other words, although haziness of cultural boundaries has made the room for smoothened practical realization of these trends, due attention should be paid to development of theoretical knowledge in these regards in Iranian EFL teacher training courses so as to take the utmost advantages from postmethod and critical pedagogy.
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
پایبندی عملی مدرسان ایرانی زبان انگلیسی به پسامتد و آموزش منتقدانه
Authors [Persian]
- دکتر فرهمن فرخی 1
- لیلا محمد باقرب پروین 2
1 استاد زبانشناسی کاربردی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Abstract [Persian]
تغییرات بنیادین و ایده های نوینی از طریق معرفی پسامتد و آموزش منتقدانه در حوزه آموزش زبان انگلیسی ایجاد گشته اند. پسامتد به عنوان جایگزینی برای متدها، در صدد دستیابی به اصول سه گانه اش بود: تخصیص، عملیت داشتن، و امکانپذیری. زیرشاخه معروف پسامتد، یعنی آموزش منتقدانه، در صدد قدرت بخشی به مدرسان و فراگیران، و ایجاد عدالت اجتماعی از طریق تعلیم و تربیت بود. برخلاف جنبه های نظری این جنبش ها، ابعاد عملی توجه لازم را دریافت ننموده اند، به خصوص در بافتهای شرقی. تحقیق کیفی حاضر به بررسی میزان پایبندی عملی مدرسان زبان انگلیسی به اصول این مفاهیم ذاتا" غربی در ایران پرداخت، نمونه ای از بافت شرقی دارای معیارهای اجتماعی، فرهنگی، و آموزشی مختص به خود. از روش های کیفی گردآوری اطلاعات جهت جمع آوری داده ها از مدرسان موردنظر استفاده گردید. تحلیل کیفی اطلاعات، این یافته ها را به دست داد که پسامتد و آموزش منتقدانه به میزان قابل توجهی توسط مدرسان ایرانی زبان انگلیسی در عمل پذیرفته شده اند، و اصول مربوط به آنها مشتاقانه مورد استفاده قرار میگیرند. کمرنگ شدن مرزهای فرهنگی از طریق ارتباط قدرتمند با جوامع غربی، دلیل اصلی چنین پذیرش قابل توجهی تصور گشت. بر خلاف انتظار، ضعف قابل توجه مدرسان ایرانی زبان انگلیسی در حیطه دانش نظری پسامتد و آموزش منتقدانه آشکار گشت. به بیان دیگر، اگرچه کمرنگ شدن مرزهای فرهنگی زمینه را برای تحقق عملی این مفاهیم فراهم نموده است، جهت بهره گیری بهینه از پسامتد و آموزش منتقدانه، رشد دانش نظری در این راستا نیازمند توجه لازم در دوره های تربیت مدرسان زبان انگلیسی در ایران میباشد.
Keywords [Persian]
- آموزش زبان انگلیسی
- پسامتد
- آموزش منتقدانه
- مدرسان ایرانی زبان انگلیسی
- پایبندی عملی