Document Type : Research Article

Author

Associate Professor of Spanish and Applied Linguistics, Department of Latin American, Latino & Iberian Studies, University of Richmond, Richmond, Virginia, United States of America, https://orcid.org/0000-0003-0359-496X

Abstract

Concept-Based Language Instruction (C-BLI) is rooted in Vygotskian sociocultural theories (SCT) of learning and modeled after Systemic Theoretical Instruction. Investigations of C-BLI have reported positive instructional outcomes such as increased conceptual awareness and control for a variety of targeted concepts in a variety of languages, including aspect in Spanish. This study followed suit, by exposing novice Spanish learners (n = 26) to the concept of viewpoint aspect as a matter of boundedness. It also directly tested the learners’ ability to form nonprototypical associations between preterite-imperfect morphology and lexical aspectual categories, which is the kind of learner development most of interest to scholars working in semantic theoretical perspectives outside of SCT such as the Aspect Hypothesis (AH). Comparisons with corpus data (n = 75) suggested that the C-BLI learners were able to use the Spanish preterite and imperfect non-prototypically, more like advanced learners than novices. The results suggest that C-BLI can facilitate aspectual development applied to disassociating viewpoint aspect from lexical aspect. It is argued that C-BLI and other approaches rooted in SCT principles could be enriched by engaging with new ways of examining learner development, and thereby perhaps garner the interest of scholars working outside of SCT. It is further argued that research on the AH could be enriched by considering data that elucidates effects of specific instructional approaches.

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

اثر آموزش زبان مبتنی بر مفهوم بر یادگیری «نگره» توسط زبان‌آموزان مبتدی: شواهد تجربی مقدماتی مبنی بر اثرپذیری کمتر آموزش مفهوم «بی‌کرانگی» به زبان‌آموزان مبتدی از نگرۀ واژگانی

Author [Persian]

  • الیزابت کیسلینگ

دانشیار زبان اسپانیایی و زبانشناسی کاربردی، گروه مطالعات آمریکای لاتین، دانشگاه ریچموند، ویرجینیا، ایالات متحده آمریکا

Abstract [Persian]

آموزش زبان مبتنی بر مفهوم (C-BLI) ریشه در نظریه یادگیری اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی (SCT) دارد و بر اساس آموزش نظری سیستمی مدل­سازی شده است. مطالعات بر روی آموزش زبان مبتنی بر مفهوم حاکی از اثرات آموزشی مثبتی مانند افزایش آگاهی مفهومی و  تسلط بر انواع مفاهیم هدف در زبان های مختلف، از جمله نگره در  زبان اسپانیایی است. با هدف یافتن شواهدی در این زمینه، در تحقیق حاضر زبان­آموزان مبتدی زبان اسپانیایی (تعداد 26 نفر) با مفهوم نگرۀ دیدگاه به عنوان یک مفهوم دستوری مربوط به بی­کرانگی آموزش داده شدند. همچنین توانایی فراگیران برای ایجاد ارتباط‌های غیرمعمول بین ریخت‌شناسی تقدم-ناکامل و مقوله‌های نگره واژگانی بطور مستقیم مورد سنجش قرار گرفت. این نوع از یادگیری بیشتر مورد علاقۀ محققانی است که عمدتاً قائل به دیدگاه‌های نظری معناشناختی خارج از حوزۀ  نظریه یادگیری اجتماعی-فرهنگی همچون «فرضیه نگره» (AH) هستند. مقایسه داده‌های پیکره (75 = n) نشان داد که زبان‌آموزان آموزش دیده بر اساس آموزش زبان مبتنی بر مفهوم بر خلاف انتظار ‌توانستند مفاهیم دستوری پیش سویگی و ناکاملی را بیشتر شبیه کاربران پیشرفته زبان اسپانیایی استفاده کنند تا زبان آموزان مبتدی.  نتایج نشان می‌دهد که آموزش زبان مبتنی بر مفهوم  موجب تسهیل یادگیری آن بخش از مفهوم نگره می­گردد که در تفکیک نگرۀ دیدگاه و نگرۀ واژگانی کاربرد دارد. چنین برداشت می­شود که تلفیق آموزش زبان مبتنی بر مفهوم و سایر رویکردهایی که ریشه در نظریۀ اجتماعی-فرهنگی دارند، با روش­های نوین یادگیری موجب غنای این نظریه و در نتیجه جلب علاقۀ محققان خارج از نظریه فرهنگی-اجتماعی شود. همچنین استدلال می‌شود که تحقیقات پیرامون فرضیۀ نگره را می‌توان با در نظر گرفتن داده‌هایی که اثرات رویکردهای آموزشی خاص را روشن می‌کند، غنی‌تر نمود.

Keywords [Persian]

  • آموزش زبان مبتنی بر مفهوم
  • آموزش مبتنی بر مفهوم
  • نگره
  • فرضیه نگره
  • پیش‌سویه و ناکامل
Andersen, R. W. (1991). Developmental sequences: The emergence of aspect marking in second language acquisition. In C. A. Ferguson & T. Huebner (Eds.), Second language acquisition and linguistic theories (pp. 305–324). John Benjamins.
Kissling, E.M. (2021). From rule-based explicit instruction to explicit knowledge: A pilot study on how L1 English speakers interpret pedagogical rules about Spanish preterite and imperfect. Instructed Second Language Acquisition, 5(1), 40-68. doi: https://doi.org/10.1558/isla.18098
Kissling E.M., & Muthusamy T. (2022). Exploring ‘boundedness’ for concept-based instruction of aspect: Evidence from novice L1 English speakers learning the Spanish preterite and imperfect. The Modern Language Journal, 106, 371–392. https://doi.org/10.1111/modl.12778
Bardovi-Harlig, K. (2002). Tense and aspect in second language acquisition: Form, meaning, and use. Blackwell.
Bardovi-Harlig, K. & Comajoan-Colomé, L. (2020). The Aspect Hypothesis and the acquisition of L2 past  morphology in the last 20 years: A state of the scholarship review. Studies in Second Language Acquisition, 42(5), 1137–1167. https://doi.org/10.1017/S0272263120000194  
Camps, J. (2005). The emergence of the imperfect in Spanish as a foreign language: The association between imperfective morphology and state verbs. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 43, 163–192. http://dx.doi.org/10.1515/iral.2005.43.3.163               
Daidone, D. (2019). Preterite and imperfect in Spanish instructor oral input and Spanish language corpora. Hispania, 102(1), 45–58. https://doi.org/10.1353/HPN.2019.0010
Domínguez, L., Tracy-Ventura, N., Arche, M. J., Mitchell, R. & Myles, F. (2013). The role of dynamic contrasts in the L2 acquisition of Spanish past tense morphology. Bilingualism: Language and Cognition, 16(3), 558–577. https://doi.org/10.1017/S1366728912000363
Frantzen, D. (1995). Preterite/imperfect half-truths: Problems with Spanish textbook rules for usage. Hispania, 78(1), 145–158. https://doi.org/10.2307/345237
Gal’perin, P. I. (1989). Organization of mental activity and the effectiveness of learning. Soviet Psychology, 27, 65–82. https://doi.org/10.2753/RPO106-0405270365
Gal’perin, P. I. (1992). Linguistic consciousness and some questions of the relationships between language and thought. Journal of Russian and East European Psychology, 30, 80–92. https://doi.org/10.2753/RPO1061-0405300481
Gánem–Gutiérrez, G. A. (2016). Enhancing metalinguistic knowledge: Preterite and imperfect in L2 Spanish. Language and Sociocultural Theory, 3, 27–54. http://dx.doi.org/10.1558/lst.v3i1.28803
García, P. N. (2018). Concept-based instruction: Investigating the role of conscious conceptual manipulation in L2 development. In J. P. Lantolf, M. E. Poehner & M. Swain (Eds.), The Routledge handbook of sociocultural theory and second language development (pp.181–196). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315624747
García, P. N. (2017). A sociocultural approach to analyzing L2 development in the Spanish L2 classroom. Vigo International Journal of Applied Linguistics, 14, 99–124.
García, P. N. (2012). Verbalizing in the second language classroom: The development of the grammatical concept of aspect [Unpublished doctoral dissertation]. University of Massachusetts.
Janda, L. A. (2015). Tense, aspect and mood. In E. Dąbrowska & D. Divjak (Eds.), Handbook of cognitive linguistics (pp. 616–634). De Gruyter Mouton. https://doi.org/10.1515/9783110292022-031
Lantolf, J. P. (2010). Minding your hands: The function of gesture in L2 learning. In R. Batstone (Ed.), Sociocognitive perspectives on language use and language learning (pp. 131–150). Oxford University Press.
Liskin-Gasparro, J. (2000). The use of tense-aspect morphology in Spanish oral narratives: Exploring the perceptions of advanced leaners. Hispania, 83, 830–844. https://doi.org/10.2307/346482
Negueruela, E. (2003). A sociocultural approach to teaching and researching second languages: Systemic-theoretical instruction and second language development [Unpublished doctoral dissertation]. The Pennsylvania State University.
Negueruela, E., & Lantolf, J. (2006). Concept-based instruction and the acquisition of L2 Spanish. In M. R. Salaberry & B. Lafford (Eds.), The art of teaching Spanish: Second language acquisition from research to praxis (pp. 79–102). Georgetown University Press.
Palacio Alegre, B. (2013). Un estudio sobre la enseñanza de la oposición imperfecto-indefinido a estudiantes malteses de ELE [A study on the preterite-imperfect contrast for Maltese Spanish foreign language students]. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada, 13.
Rothman, J. (2008). Aspectual morphology use in adult L2 Spanish and the competing systems hypothesis: When pedagogical and linguistic rules conflict. Languages in Contrast, 8, 74–106. https://doi.org/10.1075/lic.8.1.05rot
Spanish Learner Language Oral Corpora (SPLLOC) project http://www.splloc.soton.ac.uk/index.html
Tracy-Ventura, N. & Cuesta Medina, J. A. (2018). Can native-speaker corpora help explain L2 acquisition of tense and aspect?: A study of the “input.” International Journal of Learner Corpus Research, 4(2), 277–300.
Tracy-Ventura, N. & Myles, F. (2015). The importance of task variability in the design of learner corpora for SLA research. International Journal of Learner Corpus Research, 1(1), 58–95.
Vendler, Z. (1967). Linguistics in Philosophy. Cornell University Press.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.
Yáñez Prieto, M. (2008). On literature and the secret art of (im)possible worlds: Teaching literature through language [Unpublished doctoral dissertation]. The Pennsylvania State University.