Document Type : Research Article
Author
Assistant Professor of English Literature, English Department, Faculty of Humanities, University of Zanjan, Zanjan, Iran
Abstract
This article analyzes Orhan Pamuk’s The Red-Haired Woman (2017) (hereafter RHW) from Alicia Helda Puleo’s ecofeminist perspective. It discusses Gülcihan’s character in RHW as a cultural figure who, standing beyond the essentialist division of culture / nature, develops a constructive interaction with the masculine world of the novel, prefiguring the reestablishment of life. The novel reviews the process of modernization in Türkiye through detailing the confrontation of the old and new via references to the mythological stories of Oedipus Rex, and Rostam and Sohrab. The references highlight the notions of patricide and filicide, pointing to rising tension between Eastern and Western aspects of Turkish cultural identity. This investigation challenges the dominant reviews of the references as pessimistic illustrations of the disappearance of historical Türkiye along with her environment and argues that RHW offers an alternative vision of modernization via Gülcihan’s narration as an optimistic stand toward industrial formation through enhancing self-awareness and intercultural understanding.
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
«زن مو قرمز»: تحلیلی زیستمحیطی بر اساس دیدگاه زنانه
Author [Persian]
- دکتر الهام محمدی آچاچلویی
استادیار ادبیات انگلیسی، گروه انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
Abstract [Persian]
این مقاله تحلیلی است زیستمحیطی از رمان «زن مو قرمز» اثر اورهان پاموک (2017) بر اساس دیدگاه زنانه آلیشیا هیلدا پولئو. در این تحلیل، گلجهان به عنوان شخصیتی فرهنگی بحث میشود که با ایستادن بیرون تقسیمبندی ذاتگرایانه فرهنگ / طبیعت، تعاملی سازنده با دنیای مردانه داستان برقرار میکند و بدینسان زندگی را به شهر تاریخی استانبول داستان که در حال محو شدن زیر فشار مدرنسازی است، برمیگرداند. رمان این فرآیند مدرنسازی را با نشان دادن مواجهه ابعاد شرقی و غربی فرهنگ ترکی، در قالب مواجهه گذشته و حال با اشاره به داستانهای اسطوره ای رستم و سهراب و اودیپوس که مفاهیم فرزندکشی و پدرکشی را پررنگ میکنند، ارایه میکند. مقاله حاضر خوانش دیگری از مدرنسازی ارائه میکند که تحلیل های موجود از داستان زن مو قرمز را به عنوان داستانی بدبینانه در مورد محو شدن ترکیه تاریخی همراه با تخریب محیط زیستی به چالش میکشد. «زن مو قرمز» به عنوان رمانی بحث میشود که روند خودآگاهی و فهم بینافرهنگی شخصیت گلجهان تلاشی خوشبینانه از باور به تغییری مثبت در صنعتی سازی مدرن را تداعی میکند.
Keywords [Persian]
- آلیشیا هیلدا پولئو
- اورهان پاموک
- صنعتی سازی
- خود آگاهی
- فهم بینا فرهنگی