Document Type : Research Article

Authors

1 Ph.D. Holder in English Language and Literature: Department of English Language and Literature, Faculty of Foreign Languages, University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Associate Professor of English Language and Literature: Department of English Language and Literature, Faculty of Foreign Languages, University of Isfahan, Isfahan, Iran

Abstract

Bessie Head's A Question of Power intricately weaves existential philosophy into the tapestry of its narrative, so that the novel becomes a suitable venue to apply Emmanuel Lévinas’ philosophy of Self-Other relationship. The novel unfolds against the tumultuous backdrop of apartheid-era South Africa, with Elizabeth's journey serving as a poignant exploration of Lévinasian concepts. Lévinas, a philosopher of profound influence, posited that true ethical growth arises from direct encounters with the Other. This exploration dissects crucial aspects of Lévinasian philosophy mirrored in Elizabeth's trajectory across interconnected parts. One part contrasts Lévinasian ethics with Kantian and Hegelian philosophies, emphasizing the transformative power of encounters with the Other, evoking a "traumatism of astonishment" and calling for the embrace of otherness. The other section delves into Elizabeth's ethical journey, scrutinizing her struggles and moments of growth through the lens of Lévinas' concept of transcendence. Finally, the last part explores Elizabeth's transformative journey to Botswana, examining her encounters with the face of the Other and the symbolic dismantling of oppressive binaries within the Lévinasian framework. This analysis unravels how Head's narrative can mirror Lévinasian philosophy, unveiling the philosophical intricacies interwoven with the novel's literary fabric. As we embark on this journey through philosophy and literature, we peel back the layers of Elizabeth's narrative to reveal how it is possible to apply Lévinasian ethics on identity, connection, and the pursuit of transcendent wisdom to her painful interpersonal maturity in a world marked by division and inequality.

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

شفای اخلاقی در برابر ترومای هستی‌شناختی در کتاب «مسئله قدرت» بِسی هِد

Authors [Persian]

  • دکتر سیده مریم حسینی 1
  • دکتر حسین پیرنجم الدین 2

1 دکتری ادبیات انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

Abstract [Persian]

کتاب «مسئله قدرت» اثر بسی هد به طرز پیچیده‌ای فلسفه وجودی را در لابه‌لای روایت خود می‌پیوندد، آنچنان که آن را موضوعی ایده­ آل برای بررسی به فلسفه رابطه خود-دیگری امانوئل لویناس می‌کند. رمان در پس­ زمینه پرفراز و نشیب آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید می­ گذرد و سفر الیزابت به عنوان کاوشی تکان­دهنده در مفاهیم لویناسی عمل می­کند. لویناس معتقد است رشد اخلاقی واقعی از برخورد مستقیم با «دیگری» ناشی می­شود. این کاوش جنبه‌های حیاتی فلسفه لویناس را که در مسیر الیزابت در بخش­های به هم پیوسته منعکس شده است، تشریح می‌کند. بخش اول اخلاق لویناسی را با فلسفه‌های کانتی و هگلی در تضاد قرار می‌دهد و با تاکید بر «ترومای حیرت­زدگی»، بر قدرت دگرگون‌کننده رویارویی با «دیگری» صحه گذاشته و بر پذیرش غیر دعوت می‌کند. قسمت دوم به سفر اخلاقی الیزابت می­پردازد و مبارزات و لحظات رشد او را از دریچه مفهوم تعالی لویناس بررسی می­ کند. در نهایت، بخش پایانی سفر دگرگون‌کننده الیزابت به بوتسوانا را بررسی می‌کند و برخوردهای او با چهره «دیگری» و برچیدن نمادین دوگانه­ های ظالمانه را بررسی می‌کند. این تحلیل نشان می‌دهد چگونه روایت هد می­تواند منعکس‌کننده فلسفه لویناسی باشد. در حالی که این سفر را در میان فلسفه و ادبیات آغاز می­ کنیم، لایه­ های روایت الیزابت را جدا می­کنیم تا دریابیم چگونه می­توان جنبه­ های اخلاق لویناسی را بر هویت، پیوند و جستجوی خرد متعالی بر بلوغ او در رابطه ­اش با غیر در جهانی که با تقسیم و نابرابری مشخص شده است، آشکار کنیم.

Keywords [Persian]

  • رمان مسئله قدرت بسی هد
  • بازیابی اخلاقی
  • لویناس
  • ترومای هستی‌شناختی منفی
  • ذهنیت بین فردی مثبت
Barthes, R., 1915-1980 & Balzac, Honore de, 1799-1850. (1990). S/Z / Roland Barthes; translated by Richard Miller; preface by Richard Howard. Oxford: Blackwell
 Bergo, B. (2015). Emanuel Lévinas. In Edward N. Zalta [Ed.], The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2019 Ed.). Stanford University. Duquesne University Press. https://plato.stanford.edu/archives/sum2015/entries/Lévinas/ 
Lévinas, E. (1991). Otherwise than Being or Beyond Essence. In Springer eBooks. https://doi.org/10.1007/978-94-015-7906-3 
Lewis, D. (1996). The cardinals and Bessie Head's allegories of self.’ World Literature Today, South African Literature in Transition 70(1), 73-77. https://doi.org/10.2307/40151855
Ludwig, K. (2009), Postsecularism and a prophetic sensibility. Christianity and Literature 58(2), 226-234. https://doi.org/10.1177/014833310905800211
Mischke Dennis. (2013). Othering otherness- Stephen Muecke's fictocriticism and the cosmopolitan vision. Cross / Cultures, 170, 323. https://doi.org/10.1163/9789401210027_018
Mkhwanazi, Ezekiel. (2013). To be human is to be responsible for the other: a critical analysis of Lévinas’ conception of “responsibility. Phronimon, 14(1), 133-149. https://hdl.handle.net/10520/EJC137419
Selden, R. (1995). The Cambridge History of Literary Criticism. In Cambridge University Press eBooks. https://doi.org/10.1017/chol9780521300131
Silko, L. M. (1996). Yellow woman and a beauty of the spirit: essays on Native American life today. New York, Simon & Schuster.
Tangyin, K. (2008). Reading Lévinas on ethical responsibility. Responsibility and Commitment: Eighteen Essays in Honor of Gerhold K. Becker, 155-172.
Young, S. (2010). Therapeutic insanity: the transformative vision of Bessie Head’s A Question of Power.’ Research in African Literatures, 41(4), 227-241. https://doi.org/10.2979/ral.2010.41.4.227
Zunshine, L. (2010). Introduction to Cognitive Cultural Studies. In Johns Hopkins University Press eBooks. https://doi.org/10.1353/book.500