Document Type : Research Article
Authors
1 Professor of Applied Linguistics, Department of English Language and Literature, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 Associate Professor of TEFL, Department of English Language and Literature, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, University of Tabriz, Tabriz, Iran
3 PhD Candidate in ELT, University of Tabriz, Tabriz, Iran
Abstract
Misuse of technology and lack of enough skill and knowledge about using technological devices may lead to several complications; thus, it could appear mandatory to offer citizenship education and digital knowledge. Hence, individuals are expected to gain the knowledge about their position in the world as global citizens and be able to understand intercultural issues. The aim of the current study is to inspect the effect of global digital citizenship on EFL learner’s intercultural communicative competence and examine their perceptions toward the applicability of global digital citizenship. The participants of the quantitative phase comprised 60 female EFL learners classified randomly into one experimental group and one control group. For the qualitative phase, 20 learners were interviewed. The instruments included the Oxford Quick Placement Test to ensure the homogeneity, Intercultural Communicative Competence questionnaire, and a researcher-made questionnaire to provide qualitative data. Cronbach’s alpha was used ensure the reliability. The validity of the questionnaires was ensured through content validity. The quantitative data was analyzed through MANCOVA test. The results revealed that global digital citizenship has significant effect on EFL learner’s intercultural communicative competence. The results of semi-structured interview revealed five main themes including the most important qualities of global digital citizenship, the general advantages and disadvantages of global digital citizenship, the benefits and shortcomings of digital literacy, strategies to stay safe in social media environments, and the popular applications used for learning English. The findings have significant theoretical and practical significance for teachers, teacher educators, curriculum designers and researchers.
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
تأثیر آموزش شهروندی دیجیتال جهانی بر قابلیت ارتباطی بین فرهنگی و ادراک زبان آموزان
Authors [Persian]
- دکتر پرویز آژیده 1
- دکتر محمد ظهرابی 2
- رقیه محمدپور 3
1 استاد زبانشناسی کاربردی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 دانشیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Abstract [Persian]
امروزه استفاده از فناوری یک عمل رفتاری متمایز در جامعه است که به محیط های آموزشی نیز گسترش یافته است. با این حال، فقدان مهارت و دانش کافی در مورد استفاده از دستگاه های تکنولوژیکی می تواند تأثیر مثبت آن را کاهش دهد. اگرچه استفاده نادرست از فناوری چندین پایه اساسی را در بر می گیرد، اما ارائه این نکته که فقدان آموزش شهروندی و دانش دیجیتال ویژگی های مسبب هستند، می تواند جامع به نظر برسد. بنابراین از افراد انتظار می رود که به عنوان یک شهروند جهانی در مورد موقعیت خود در جهان آگاهی کسب کنند و بتوانند مسائل بین فرهنگی را درک کنند. هدف بررسی تأثیر شهروندی دیجیتال جهانی بر قابلیت ارتباطی بین فرهنگی زبان آموزان زبان انگلیسی و بررسی ادراکات آنها نسبت به کاربرد شهروندی دیجیتال جهانی از طریق مرحله کیفی است. شرکتکنندگان در مرحله کمی شامل 60 زبانآموز زن بودند که بهطور تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل طبقهبندی شدند. برای مرحله کیفی با 20 فراگیر مصاحبه شد. ابزارها شامل آزمون آکسفورد برای اطمینان از همگنی، پرسشنامه شایستگی ارتباطی بین فرهنگی و پرسشنامه محقق ساخته برای ارائه داده های کیفی بود. برای اطمینان از پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. روایی پرسشنامه ها از طریق روایی محتوایی تأیید شد. داده های کمی با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که شهروندی دیجیتال جهانی تأثیر معناداری بر قابلیت ارتباطی بین فرهنگی زبان آموزان زبان انگلیسی دارد. نتایج مصاحبه نیمه ساختاریافته مهمترین ویژگیهای شهروندی دیجیتال جهانی را به طور کلی و در یادگیری زبان نشان داد.. یافته های این پژوهش برای معلمان، مربیان معلمان، طراحان برنامه درسی و محققین از اهمیت نظری و عملی قابل توجهی برخوردار است.
Keywords [Persian]
- آموزش شهروندی دیجیتال جهانی
- قابلیت ارتباطی بین فرهنگی
- ادراکات