Document Type : Research Article

Authors

1 Ph.D. Candidate in English Literature, Shiraz University, Shiraz, Iran

2 Associate Professor of English Literature, Department of Foreign Languages and Linguistics, Faculty of Literature and Humanities, Shiraz University, Shiraz, Iran

Abstract

Exposing the concealed truth beneath the ideological appearance lies at the heart of the anti-capitalist plays written in the 20th century. Hare (1978) aspired to fulfil this social function by writing one of his masterpieces, Plenty. In this play, Hare creates a milieu of the clash between the main rebellious female characters and the overwhelming stains of a patriarchal context. He shows the interaction of the characters and the repressive context which changes the characters’ consciousness and identity. The present article offers a dialectical analysis to delineate the changes that occur both in the characters and the context in three successive decades (1943-1962). It is argued that such developments are viewed both as positive and negative because the rebellious characters of this play exhibit progression and degradation simultaneously. This paper aims to demonstrate how, as a social critique and committed writer, Hare reveals the true state of post-war England. The writer’s goal is to change the audience’s consciousness. He dispels the illusion of post-war peace and abundance which was believed by conservative, idealistic, and reactionary men. To do so, Hare contrasts male figures with rebellious and progressive women who act as history makers and represent the future of England.

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

خوانش دیالکتیکی نمایشنامه فراوانی اثر دیوید هر

Authors [Persian]

  • حسین داوری 1
  • دکتر سمیرا ساسانی 2

1 دانشجوی دکتری ادبیات انگلیسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 دانشیار ادبیات انگلیسی، گروه زبانهای خارجی و زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

Abstract [Persian]

جوهره­‌ی نمایشنامه‌­های ضد سرمایه­‌داری قرن بیستم، افشای حقیقتی پنهان در پس ظاهری ایدئولوژیک است. دیوید هر، در یکی از شاهکار­های ادبی­‌اش، نمایشنامه «فراوانی»، کوشیده تا این کارکرد اجتماعی را محقق کند. در این نمایشنامه، هر، از کشمکش‌­های میان شخصیت­های اصلی، که زنانی عصیانگر­اند و فشارهای شدیدی که در بافت مردسالارانه متحمل می­شوند، پرده­‌برداری می­‌کند. او تعامل میان شخصیت­‌ها و بافت سرکوبگری که تغییر دهنده­‌ی آگاهی و هویت آنان است را به تصویر می­‌کشد. به منظور معین کردن تغییراتی که در شخصیت­ها و بافت طی سه دهه متوالی رخ داده است، مقاله­‌ی حاضر تحلیلی دیالکتیکی به خواننده ارائه می‌­دهد. از آنجا که شخصیت­‌های عصیانگر در این نمایشنامه پیشرفت و تنزل را هم زمان به نمایش می­‌گذارند، این گونه استدلال شده است که این تغییرات می­توانند مطلوب و یا ناخوشایند باشند. مقصود از این مقاله، نشان دادن این است که چگونه هر، در مقام منتقدی اجتماعی و نویسنده‌­ای متعهد و به منظور متحول کردن آگاهی بیننده، قصد دارد از تصویر واقعی انگلستان فروپاشیده پس از جنگ پرده برداری کند. او از ظاهر گمراه کننده­‌ی آرامش و فراوانی پس از جنگ، که معتقدین آن  مردان محافظه‌­کار، ایده­‌آل­‌نگر و مرتجعی که نقطه­‌ی مقابل زنان عصیانگر و پیشرو هستند، پا فراتر می­‌گذارد. به این منظور، هر ستیز میان زنان تاریخ­‌ساز که نشانگر آینده انگلستان­‌اند را در بافتی فاسد که در آن ایده‌آل‌­نگری­‌های شخصی و سیاسی کاملا نابود گشته و سرخوردگی، از خود بیگانگی، شکست، از هم پاشیدگی و فساد در همه چیز رخنه کرده را به تصویر می‌کشد.     

Keywords [Persian]

  • ظاهر ایدئولوژیک
  • حقیقت
  • زنان عصیانگر
  • آگاهی
  • تغییر
Althusser, L. (1971). A Letter on Art in Reply to Andre Daspre. Lenin and Philosophy and Other Essays (pp. 221-227). (B. Brewster, Trans.; 1st ed.). Monthly Review Press. (Original work published 1968)
Boon, R. (Ed.). (2007). The Cambridge Companion to David Hare. Cambridge University Press.
Bull, J. (1984). David Hare: The State of the Nation. New British Political Dramatists (pp.60-94). Macmillan.
Coates, S. (1989). Alien Nation: David Hare’s History Plays. [Doctoral dissertation, University of Canterbury]
Deeney, J. (2006). Left in front: David Edgar's political theatre. In Mary Luckhurs (Ed.), Companion to Modern British and Irish Drama 1880–2005, (pp. 429-440). Cambridge University Press.
Eagleton, T. (1976). Marxism and Literary Criticism. Routledge.
Engels, F. (1894). Herr Eugen Dühring’s Revolution in Science. (C. Dutt, Trans.). International Publishers. (Original work published 1878)
Fischer, E. (1963). The Necessity of Art: A Marxist Approach. (A. Bostock, Trans.; 1st ed.). Penguin Books. (Original work published 1959)
Hare, D. (1978). Plenty. Samuel French.
Hare, D. (1991). Writing left-handed. https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA13558225 
Hare, D. (2005). Obedience, Struggle & Revolt: Lectures on Theater. Faber and Faber.
Hare, D. (2013). Introduction. Plays One. Faber and Faber.
Homden, C. (1995). The Plays of David Hare. Cambridge University Press.
Lukacs, G. (1996). The Ideology of Modernism. In T. Eagleton, & D. Milne (Eds.), Marxist Literary Theory (pp. 141-162). Blackwell.
Marx, K. (1907). The 18th Brumaire of Louis Bonaparte. (D. De Leon, Trans.). Charles H. Kerr& Company. (Original work published 1852)
Marx, K., & Engels, F. (1956). The Holy Family or Critique of Critical Critique. (R. Dixon, Trans.). Foreign Language Publishing House. (Original work published 1845)
Marx, K. (1998). Theses on Feuerbach. The German Ideology. (Prometheus Books, Trans.). Prometheus Books. (Original work published 1932)
Marx, K., & Engels, F. (1908). Manifesto of the Communist Party. (F. Engels, Trans.). Charles H Kerr & Company. (Original work published 1848)
Marx, K., & Engels, F. (1998). The German Ideology. (Prometheus Books, Trans.). Prometheus Books. (Original work published 1932)
Mayer, S. (2019). Making Mischief: David Hare and the Celebrity Playwright’s Political Persona. Persona Studies, 5(2), 38-52.
Petrovic, I. (2016). Strategies of Social Criticism on the Plays of Harold Pinter and David Hare. In R. Nastić, & V. Bratić (Eds.), Highlights in Anglo American Drama (pp. 29-44). Cambridge Scholar Publishing.
Reinelt, J. (2007). Performing histories: Plenty and A Map of the World. In R. Boon (Ed.), The Cambridge Companion to David Hare (pp. 200-219). Cambridge University Press.
Taylor, L. (2007).  In Opposition: Hare’s response to Thatcherism. In R. Boon (Ed.), The Cambridge Companion to David Hare (pp. 49-63). Cambridge University Press.
Thane, P. (2010). Happy Families?: History and Family Policy. The British Academy.
Tse-Tung, M. (1965). On Practice: On the Relation between Knowledge and Practice, Between Knowing and Doing. Selected Works of Mao Tse-tung. (Foreign Language Pres, Trans., Vol. 1, pp. 295-309). Foreign Languages Press. (Original work published 1937)