Document Type : Research Article

Authors

1 PhD Candidate in English Literature, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

2 Assistant Professor of English Literature, Department of English Language, Marand Branch, Islamic Azad University, Marand, Iran

3 Assistant Professor of Translation Studies, Department of English, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

Abstract

 Guin’s (1972) The Word for the World Is Forest was written when the social awareness against all forms of dystopian values such as rational dualistic values, patriarchal hierarchy, anthropocentric instrumentality, and all forms of oppression and exploitation was promoted by modern ecological movements and the new wave of feminism in the 1960s and 1970s. Guin’s speculative novella challenges the above-mentioned dystopian values and suggests an ecological ethics which include principles such as  respect, care, love, mutuality, friendship, interdependency, equality, freedom, solidarity , responsibility, and the interrelationship between man and nature; it recognizes the differences and diversity of all the living and nonliving members of nature. To reach these ethical principles human beings need undergo a fundamental change and transformation in their way of thinking and their belief system all in all, which will result in a healthy society and ecosystem and a better place for life for the members of nature. This paper is a study of such a strategy in Guin’s (1972) The Word for the World Is Forest by benefiting from the theories set forth by ecofeminist philosophers Warren (2000), Plumwood (1993), and Merchant (1990) to show how the writer manifests the patterns of domination and oppression of nature and what kind of ecological ethics are emphasized in order to help man save life on Earth.

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

بررسی اخلاق زیست محیطی در رمان واژه برای جهان جنگل است اثر اورسولا لو گوین

Authors [Persian]

  • علیرضا سلیمانی 1
  • دکتر مقصود اسمعیلی کردلر 2
  • دکتر بهلول سلمانی 3

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات انگلیسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

2 استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند، مرند، ایران

3 استادیار مطالعات ترجمه، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

Abstract [Persian]

رمان «واژه برای جهان جنگل است» (1972) اثر اورسولا لو گوین زمانی نوشته شد که به سبب ظهور جنبش­های محیط­زیستی و موج نوین فمینیستی  آگاهی برای مقابله با ارزش های ویرانشهری از قبیل دوگانه­ گرایی عقلائی، سلسله مراتب پدرسالارانه، استفاده ابزاری انسان­ محور و هرگونه استضعاف و استثمار  که از دهه شصت شروع شده بود روز به روز در حال افزایش بود. اثر گمانه­ زن لو گوین ارزشهای فوق را به چالش کشیده و یک چهارچوب اخلاقی اکولوژیکی پیشنهاد می­کند که بر احترام، مراقبت، عشق، ارتباطات دو طرفه، دوستی، همبستگی، همگرائی، برابریی، آزادی، مسئولیت­ پذیری و ارتباط بین انسان و طبیعت تاکید داشته و تفاوت­ها و تنوع­ های زیستی انسان­ها و سایر باشنده­ ها را به رسمیت می­شناسد. لو گوین در این اثر نشان می­دهد که برای رسیدن به این فرهنگ اخلاقی انسان بایستی در نوع تفکر و باورهای خود تغییر و تحول بنیادین ایجاد کند و این تحول فکری منجر به ایجاد یک جامعه و اکوسیستم سالم گردیده و مکانی بهتر برای زیست موجودات روی زمین فراهم می­کند. این مقاله تحقیقی است درباره این روش فکری لو گوین در اثر ماندگار او یعنی «واژه برای جهان جنگل» است. در این مقاله از فلسفه اکوفمینیستی کارن جی. وارن، وال پلاموود و کارولین مرچنت بهره برده ­ایم.

Keywords [Persian]

  • دوگانگی
  • پدرسالاری
  • تغییر
  • اخلاق زیست محیطی
  • جنگل‌زدایی
Fancourt, D. (2004). Alternate States Women's Utopian Literature. Leicester University.
Guin, U. K. L. (1972). The Language of the Night: Essays on Science Fiction and Fantasy. The Harper Collins Corp.
Guin, U. K. L. (1979). The Word for the World Is Forest. Publishing Corporation.
Hovanec, P. C. (1984). Visualizations of Nature in The Word for World is Forest: A Reflection of American Mind. Extrapolation, 30(1), 84-92.
King Y. (1983). Toward an ecological feminism and a feminist ecology. In Rothschild J. (Ed.), Machina ex dea: Feminist perspectives on technology (pp. 118–128). Pergamon.
Medlicott, S. (2020). "Conceiving an Ecofeminist Utopia: Genre, Gender, and Ecology in Ursula K. Le Guin's Always Coming Home". Interdisciplinary Studies in Literature and Environment, 29(3), 821-834. https://doi.org/10.1093/isle/isaa177 
Merchant, C. (1990). The Death of Nature: Women, Ecology, and the Scientific Revolution. Harper & Row Publishers.
Moylan, T., & Raffaella, B. (Eds.). (2014). Demand the Impossible: Science Fiction and the Utopia Imagination. Peter Lang.
Olander, D. J., & Greenberg, D. M. H. (Eds.). (1979). Ursula Le Guin. Taplinger Publishing Company.
Otto, E. C. (2006). The Ecological Conscience and Science Fiction. [Doctoral dissertation, University of Florida].  https://ufdcimages.uflib.ufl.edu/UF/E0/01/34/81/00001/otto_e.pdf 
Payne, L. T. (2001). “Home is a place where you have never been”: Connections with the other in Urusla Le Guin’s fiction. Journal of the Australian Universities Language and Literature Association, 96(1), 189-206.
Plumwood, V. (1993). Feminism and the Mastery of Nature. Routledge.
Warren, J. K. (2000). Ecofeminist Philosophy: A Western Perspective on What It Is and Why It Matters. Rowman & Littlefield Publishers Inc.