Document Type : Research Article

Authors

1 M.A. in English Language and Literature, Malayer University, Malayer, Iran

2 Associate Professor of Applied Linguistics, Department of English Language and Literature, Faculty of Humanities, University of Qom, Qom, Iran

3 PhD Candidate in English Language Teaching, Torbat-e Heydarieh Branch, Islamic Azad University, Torbat-e Heydarieh, Iran

Abstract

Many critics have read David Mamet’s (1993) Oleanna as a locale for issues of gender, misogyny, and sexual harassment. Another group, however, believe that it is the potentials of language and its manipulation which are central to the play, which need to be delved into. In line with the latter view, the present article assumes that the interactions of both John and Carol in this two-character play exemplify an interview in which they constantly attempt to preserve their faces through adopting a number of linguistic avoidance strategies. Therefore, by drawing upon linguistic avoidance frameworks suggested by Janney (1999) and Anchimbe (2009), the present article links up linguistic avoidance to Spencer-Oatey’s (2000) notion of rapport management and shows to what extent John and Carol adopt these strategies to attend to their personal and professional face needs at the cost of further alienation and frustration. The findings of this paper are also an affirmation of Žegarac and Spencer-Oatey (2013) who argue that participants’ self-oriented perspective due to face concerns may cause difficulties within joint projects, which is a barricade to spirit of cooperation and reciprocity.

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

”تسلط بر اصول حرفه“: اجتناب زبانی در نمایشنامه اولئانا اثر دیوید ممت

Authors [Persian]

  • محمد حسین مهدوی نژاد 1
  • دکتر رضا باقری نویسی 2
  • آرزو بهادری مقدم 3

1 کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران

2 دانشیار زبانشناسی کاربردی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران

3 مدرس گروه زبان و ترجمه دانشگاه امام رضا دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد تربت حیدریه

Abstract [Persian]

بسیاری از منتقدان، نمایشنامه اولئانا (١٩٩٣) اثر دیوید ممت را به عنوان محلی برای بررسی مسائلی نظیر جنسیت، زن ستیزی، آزار جنسی و غیره قلمداد کرده اند. با این حال، گروهی دیگر بر این باورهستند که پتانسیل های زبانی و نحوه استفاده از آن ها در این اثر هستند که می بایستی مورد بررسی قرار گیرند. در این راستا، مقاله حاضر پذیرفته است که تعامل میان جان و کارول نمونه ای از مصاحبه می باشد که در آن طرفین دائما تلاش می کنند تا وجهه خود را از طریق اتخاد راهبرد های اجتناب زبانی حفظ نمایند. بنابراین، مقاله حاضر با استفاده از چهارچوب های اجتناب زبانی پیشنهاد شده توسط جانی (١٩٩٩) و آنچیمب (٢٠٠٩)، اجتناب زبانی را به مفهوم مدیریت ارتباط اسپنسر- اوتی (٢٠٠٠) پیوند می دهد و نشان می دهد جان و کارول تا چه حدی با اتخاد این راهبرد ها تلاش می کنند تا وجهه شخصی و حرفه ای خود را به قیمت بیگانگی و سرخوردگی از یکدیگر حفظ نمایند. تحلیل ما نشان می دهد که چگونه جان و کارول هر دو از پرخاشگری لفظی برای توجه به نیاز های وجهه شخصی و حرفه ای خود بهره می گیرند. نتایج تحلیل در این مقاله همچنین تاییدی بر تحقیق انجام شده توسط ژکاراک و اسپنسر- اوتی (٢٠١٣) می باشد که نشان دادند که چگونه نگرانی های وجهه ای منجر به اتخاذ رفتار خود محور می شود که خود مانعی در پیشبرد روحیه مشارکت و تعامل می باشد.

Keywords [Persian]

  • اجتناب زبانی
  • مدیریت ارتباط
  • مشارکت
  • نگرانی های وجهه ای
  • اولئانا
Anchimbe, E. (2009). “That’s a myth”: Linguistic avoidance as face-saving strategy in broadcast interviews. In F. Bargiela-Chiappini, and M. Haugh (Eds.), Face, communication and social interaction (pp. 96-114). Equinox Publishing Ltd. https://doi.org/10.1558/equinox.19068 
Baudenhausen, R. (1998). The modern academy raging in the dark: Misreading Mamet's political incorrectness in Oleanna. College Literature, 25(3), 1-19.
Bean, K. (2001). A Few good men: Collusion and violence in Oleanna. In C. Hudgins, and L. Kane (Eds.), Gender and genre: Essays on David Mamet (pp. 109-123). Palgrave. http://dx.doi.org/10.1057/9780230109209_8 
Brown, P., & Levinson, S. (1987). Politeness: Some universals in language usage. Cambridge University Press. http://dx.doi.org/10.1017/cbo9780511813085 
Culpeper, J. (1996). Towards an anatomy of impoliteness. Journal of Pragmatics, 25(3), 349-367. https://doi.org/10.1016/0378-2166(95)00014-3 
Culpeper, J. (2005). Impoliteness and entertainment in the television quiz show: The Weakest Link. Journal of Politeness Research: Language, Behaviour, Culture, 1(1), 35-72. https://doi.org/10.1515/jplr.2005.1.1.35 
Culpeper, J. (2011). Impoliteness: Using language to cause offence. Cambridge University Press.
Domenici, K., & Littlejohn, S. (2006). Facework: Bridging theory and practice. Sage Publications. https://doi.org/10.4135/9781452204222 
Gilman, S. L., Deleuze, G., Guattari, F., & Massumi, B. (1989). A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. The Journal of Interdisciplinary History, 19(4), 657. https://doi.org/10.2307/203963 
Haugh, M. (2009). Face and interaction. In F. Bargiela-Chiappini, and M. Haugh (Eds.), Face, communication and social interaction (pp. 1-30). Equinox.
Haugh, M. (2015). Impoliteness and taking offence in initial interactions. Journal of Pragmatics, 86, 36–42. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2015.05.018 
Janney, R. W. (1999). The whole truth and nothing but the truth: Linguistic avoidance in the O. J. Simpson transcripts. In W. Falkner, and H.-J. Schmid (Eds.), Words, lexemes, concepts – Approaches to the Lexicon (pp. 259–272). Gunter Narr Verlag Tubingen.
Kulmala, D. (2007). "Let's take the mysticism out of it, shall we?": Habitus as conflict in Mamet's Oleanna. The Journal of Dramatic Theory and Criticism, 21(2), 101-124. https://journals.ku.edu/jdtc/article/download/3572/3448 
Leech, G. (2014). The pragmatics of politeness. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195341386.001.0001 
Macleod, C. (1995). The politics of gender, language and hierarchy in Mamet's "Oleanna". Journal of American Studies, 29(2), 199-213. https://doi.org/10.1017/S002187580002082X 
Mamet, D. (1993). Oleanna. Vintage Books. https://archive.org/details/oleanna00mame_0/page/n7/mode/2up
Marsh, J. (2018). Why say it that way?: Evasive answers and politeness theory. Journal of Politeness Research, 15(1), 55-75. https://doi.org/10.1515/pr-2016-0047 
McIntyre, D., & Bousfield, D. (2017). (Im)politeness in fictional texts. In J. Culpeper, M. Haugh, and D. Kádár (Eds.), The Palgrave handbool of linguistic (im)politeness (pp. 759-783). Palgrave Macmillan.  https://doi.org/10.1057/978-1-137-37508-7_29 
Mills, S. (2003). Gender and politeness. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511615238 
Murphy, B. (2004). Oleanna: Language and power. In C. Bigsby (Ed.), The Cambridge companion to David Mamet (pp. 124-137). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/ccol0521815576.007 
Murphy, B. (2013). David Mamet brings film to Oleanna. In W. Bray, and R. Palmer (Eds.), Modern American drama on screen (pp. 238-254). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511843709.014 
Rossi, B. (2018). The commitment account of hypocrisy. Ethical Theory and Moral Practice, 21(3), 553–567. https://doi.org/10.1007/s10677-018-9917-3 
Ryan, S. (1996). Oleanna: David Mamet's power play. Modern Drama, 39(3), 392-403. https://doi.org/10.3138/md.39.3.392 
Silverstein, M. (1995). "We're just human": Oleanna and cultural crisis. South Atlantic Review, 60(2), 103-120. https://doi.org/10.2307/3201303 
Skloot, R. (2001). Oleanna or, the play of pedagogy. In C. Hudgins,, and L. Kane (Eds.), Gender and genre: Essays on David Mamet (pp. 95-107). Palgrave. https://doi.org/10.1057/9780230109209_7 
Spencer-Oatey, H. (2000). Face, (im)politeness and rapport. In H. Spencer-Oatey (Ed.), Culturally speaking: Culture, communication and politeness theory (pp. 11-47). Continuum. https://doi.org/10.5040/9781350934085.ch-002 
Spencer-Oatey, H. (2002). Managing rapport in talk: Using rapport sensitive incidents to explore the motivational concerns underlying the management of relations. Journal of Pragmatics, 34(5), 529-545. https://doi.org/10.1016/s0378-2166(01)00039-x 
Spencer-Oatey, H. (2008). Face, (im)politeness and rapport. In H. Spencer-Oatey (Ed.), Culturally speaking: Culture, communication and politeness theory (2nd ed., pp. 11-47). Continuum. http://www.worldcat.org/oclc/212376039 
Verschueren, J. (2009). Introduction: The pragmatic perspectiv In J. Verschueren, and J. -O. Östman (Eds.), Key notions for pragmatics: Handbook of pragmatics highlights (pp. 1-27). John Benjamins. https://repository.uantwerpen.be/link/irua/77237 
Weber, J. J. (1998). Three models of power in David Mamet’s Oleanna. In J. Culpeper, M. Short, and P. Verdonk (Eds.), Exploring the language of drama: From text to context (pp. 112-127). Routledge.
Wenger, E. (1998). Communities of practice. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/cbo9780511803932 
Žegarac, V., & Spencer-Oatey, H. (2013). Achieving mutual understanding in intercultural project partnerships: cooperation, self-orientation, and fragility. Intercultural Pragmatics, 10(3), 433–458. https://doi.org/10.1515/ip-2013-0019