Document Type : Research Article

Authors

1 : Assistant Professor of English Literature, Department of English Language and Literature, Faculty of Letters and Languages, Arak University, Arak, Iran

2 MA in English Language and Literature, Arak University, Arak, Iran

Abstract

In the wake of WWII, how far science and technology may advance and the ethical responsibilities they bring became prominent problematics in philosophy and literature, including Kurt Vonnegut’s novels, particularly Cat’s Cradle (1963), a work of post-apocalyptic science fiction that intriguingly displays the dual nature of science as both creative and destructive. Since the novel deals with the catastrophic potentials of scientific inventions, it provides fertile ground for an ethical analysis based on Gilles Deleuze and Félix Guattari’s Poststructuralist thought, which has not previously been employed to analyze the concept of science in this novel. Considering this and using a descriptive-critical method, this qualitative, library-based study explores how in Cat’s Cradle science actualizes virtual possibilities, comparing it with artistic creation. Based on Deleuzeoguattarian theory, the analysis delves into the ethical implications of scientific knowledge as truth and the (im)morality of science. The results suggest that in Vonnegut’s narrative science is essentially neither moral nor immoral, but rather virtually amoral, since Dr. Hoenikker is depicted as a scientist who, unaffected by morality, recognizes the virtual power of creation in science and represents what Deleuze terms active science. The findings of the study, thus, elucidate the virtual potentials underlying science in the novel, the way it affects the characters’ deterritorialization, its relation to ethics, and its capacity not only to extract functions but also create presubjective concepts and affects. The findings of the study carry significant implications for investigating the nature of science in (post-)apocalyptic science fiction, not least Vonnegut’s other novels.

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

«هیچ‌چیز ارزش ساختن ندارد، هیچ‌چیز ارزش دانستن ندارد»: خوانشی از مفاهیم علم و اخلاق در گهوارۀ گربه اثر کرت وانه‌گات بر اساس نظریۀ ژیل دولوز و فلیکس گاتاری

Authors [Persian]

  • دکتر محمد غفاری 1
  • سارا کریمی 2

1 استادیار ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات و زبان‌ها، دانشگاه اراک، اراک، ایران

2 کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

Abstract [Persian]

پس از جنگ جهانی دوم، حدومرز پیش‌رفت علم و فناوری و مسئولیت‌های اخلاقی متعاقب آن به مسائلی عمده در فلسفه و ادبیات بدل شدند، از جمله در رمان‌های کرت وانه‌گات، به‌خصوص گهوارۀ گربه (1963)، رمانی علمی-تخیلی و پساآخرزمانی که سرشت دوگانۀ علم به‌مثابه نیرویی توأمان سازنده و مخرب را نمایش می‌دهد. این رمان چون به توان فاجعه‌بار اختراع‌های علمی می‌پردازد، بستر مناسبی برای تحلیل اخلاق‌محور بر مبنای تفکر پساساختارنگرانۀ ژیل دولوز و فلیکس گاتاری فراهم می‌کند، که پیش از این در بررسی مفهوم علم در این رمان به‌کار نرفته است. پژوهش کیفی و کتاب‌خانه‌ای حاضر با استفاده از روش توصیفی-نقادانه و ضمن مقایسۀ علم با هنر به این مسئله می‌پردازد که در گهوارۀ گربه علم چگونه امکان‌های بالقوه را بالفعل می‌کند. این خوانش با نظریۀ دولوز و گاتاری پیامدهای اخلاقی معرفت علمی در حکم حقیقت و (نا)اخلاقی‌بودن علم در این رمان را وامی‌کاود. نتایج حاکی از آن‌اند که در روایت وانه‌گات علم ذاتاً نه اخلاقی و نه نااخلاقی بلکه به‌طور بالقوه غیراخلاقی است، زیرا در آن دکتر هونیکر دانشمندی است که بدون التفات به اخلاقیات نیروی بالقوۀ آفرینندگیِ علم را ارج می‌نهد و نمایندۀ تعریفی از علم است که دولوز از آن را علم فعال می‌نامد. یافته‌های این پژوهش توان بالقوۀ علم در این رمان، تأثیر آن بر قلمروزدایی شخصیت‌ها، رابطۀ آن با اخلاق، و توانایی آن هم در استنباط کارکردها و هم در آفرینش مفهوم‌ها و عاطفه‌های پیشاسوژگانی را تبیین می‌کنند و پیامدهای مهمی برای بررسی سرشت علم در آثار علمی-تخیلی (پسا)آخرزمانی خواهند داشت، به‌ویژه در رمان‌های دیگر وانه‌گات.

Keywords [Persian]

  • تفکر دولوز و گاتاری
  • علم
  • ساحت بالقوه
  • اخلاق
  • گهوارۀ گربه اثر وانه‌گات
Babaei, A., & Wan Yahya, W. R. (2013). Exposing social constructions in Vonnegut’s Cat’s Cradle through metareligion. Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities, 21(S), 227-238.
Bloom, H. (2009). Introduction. In H. Bloom (Ed.), Bloom’s modern critical views: Kurt Vonnegut (pp. 1-2). Infobase Publishing.
Colebrook, C. (2002). Gilles Deleuze. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203029923
Davis, M. (2003). Re-examining Vonnegut: Existential and naturalistic influences on the author’s work [Unpublished master’s thesis]. Longwood University.
Deleuze, G. (1983). Nietzsche and philosophy. (H. Tomlinson, Trans.). Continuum.
Deleuze, G., & Guattari, F. (1987). A thousand plateaus: Capitalism and schizophrenia (B. Massumi, Trans.). University of Minnesota Press
Deleuze, G., & Guattari, F. (1994). What is philosophy? (G. Burchell & H. Tomlinson, Trans.). Columbia University Press.
Hanuman, A. R. N. (2011). Hope and despair: A Carnivalesque study of Kurt Vonnegut’s Cat’s Cradle. The Criterion: An International Journal in English, 2(1), 15-21.
Hume, K. (2009). Vonnegut’s melancholy. In H. Bloom (Ed.), Bloom’s modern critical views: Kurt Vonnegut (pp. 3-17). Infobase Publishing.
Marks, J. (2006). Introduction. In J. Marks (Ed.), Deleuze and science (pp. 1-18). Edinburgh University Press. https://doi.org/10.1515/9781474470698
May, T. (2005) Gilles Deleuze: An introduction. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139165419
Mengouchi, M. (2016). Bokononism, fisherfolks, and madness as becomings in Kurt Vonnegut’s Cat’s Cradle and Galápagos. In K. G. Kallay (Ed.), The arts of attention (pp. 373-382). L’Harmattan Press.
Nagar, S. (2016). No cat and no cradle: Religion and lies as cultural necessity. Journal of Higher Education and Research Society, 2(4), 531-538.
Rhodes, R. (1986). The making of the atomic bomb. Simon & Schuster.
Sagan, C., & Druyan, A. (1995). The demon-haunted world: Science as a candle in the dark. Random House.
Vonnegut, K. (1963). Cat’s cradle. Dial Press Trade Paperback.
Zins, D. L. (1986). Rescuing science from technology: Cat’s Cradle and the play of apocalypse. Science-Fiction Studies, 13(2), 170-181.