Document Type : Research Article

Author

PhD Candidate in English Language and Literature, Department of English, Faculty of Letters and Humanities, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

Abstract

Differently formed bodies are treated as negatively marginalized in ableist, normative societies that intend to homogenize them. This study explores the intersection of postcolonial theory and disability studies through an analysis of Octavia E. Butler’s (1991) short story entitled “The Evening and the Morning and the Night” (2001). The main objective of this study is to address the problem of societal marginalization and control mechanisms applied to disabled individuals, analogous to colonial oppression. The research methodically develops the argument by first outlining the societal unease and stigmatization of disabled bodies, comparing it to racism and colonialism. It then examines Lynn’s journey and her experiences at Dilg, highlighting how the facility’s operation mirrors colonial control systems. The findings suggest that Butler’s narrative deconstructs the binary opposition between healthy (non-DGD) and unhealthy (DGD), presenting a hybrid identity that challenges dominant societal norms. Major conclusions show that the story critiques the social structures that label and control differently formed bodies, emphasizing the fluidity of disability and the complex interactions between power, identity, and autonomy. Finally, the results contribute to the broader discourse by demonstrating how science fiction can be a powerful medium for social commentary, indicating the dynamic nature of disability that resists a static, limiting definition.

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

مفهوم منِ هنجارمند در ناتوانی پسااستعماری در داستان کوتاه «غروب و صبح و شب» اثر اوکتاویا ای. باتلر

Author [Persian]

  • ملیکا رمزی

دانشجوی دکتری زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

Abstract [Persian]

جامعه‌های توانمندگرا و هنجارمند به دنبال یک‌دست‌کردن بدن‌های اقلیتی و متفاوت با خود هستند. پژوهش حاضر به بررسی نقش هم‌آمدن نظریۀ پسااستعماری و مطالعات ناتوانی در داستان کوتاه «غروب و صبح و شب» اثر اوکتاویا ای. باتلر می‌پردازد. هدف اصلی این مقاله واکاوی مسئلۀ اقلیتی‌بودن در اجتماع و رویکرد‌های کنترلی است که - مشابه سرکوب استعماری - در این داستان کوتاه بر افراد ناتوان اعمال می‌شود. ابتدا، ناامنی اجتماعی و بدنامی بدن‌های ناتوان آن‌ها با نژادپرستی و استعمار مقایسه می‌شوند. سپس، بررسی بازدید لین و تجربه‌های او در دیلگ نشان می‌دهند که چگونه کارکرد این مرکز نمایان‌گر نظام‌های کنترلی استعمارگر است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که روایت باتلر ساختار دوگانه میان سالم (غیر دی. جی. دی) و ناسالم (دی. جی. دی) را تجزیه می‌کند و هویتی دوگانه را ارائه می‌دهد که ساختار غالب جامعه را متزلزل می‌کند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که این داستان ساختارهای اجتماعی که بدن‌های متفاوت را کدگذاری می‌کنند نقد می‌کند و بر سیال‌بودن ناتوانی و تعامل‌های پیچیده میان قدرت، هویت، و خودمختاری تأکید دارد. در نهایت، یافته‌ها نشان می‌دهند که چگونه داستانی علمی-تخیلی می‌تواند رسانه‌ای تأثیرگزار برای تفسیر دغدغه‌های اجتماعی باشد، تا به گفتمان‌های گسترده‌تر و ذات پویای ناتوانی - که در برابر تعریف ثابت و محدود مقاومت می‌کند - کمک ‌کند.

Keywords [Persian]

  • توانمندگرایی
  • مطالعات ناتوانی
  • هویت دوگانه
  • نظریۀ پسااستعماری
  • کنترل اجتماعی
Bast, F. (2013). “I hugged myself”: First-person narration as an agential act in Octavia Butler’s “the evening and the morning and the night.” In M. Michlin & J. Rocchi (Eds.), Black Intersectionalities: A Critique for the 21st Century (pp. 68-82). Liverpool University Press. https://doi.org/10.5949/liverpool/9781846319389.003.0005
Bhabha, H. K. (1994). The location of culture. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203820551
Butler, O. E. (1991). The evening and the morning and the night. Callaloo, 14(2), 477-494. https://doi.org/10.2307/2931653
Butler, O. E. (2001). The evening and the morning and the night. Callaloo, 24(2), 401–418. https://doi.org/10.1353/cal.2001.0082
Du Bois, W. E. B. (2015). The souls of black folk. Yale University Press.
Eldar, D., & Jansson, D. (2023). Europe as a big house: Examining plantation logics in contemporary Europe. Social Identities, 29(3), 281-299. https://doi.org/10.1080/13504630.2023.2227576
Foucault, M. (1976). The birth of the clinic: An archaeology of medical perception (A. M. Sheridan, Trans.). Routledge.
Garland-Thomson, R. (2002). Integrating disability, transforming feminist theory. NWSA Journal, 14(3), 1-32. https://doi.org/10.2979/nws.2002.14.3.1
Garland-Thomson, R. (2017). Extraordinary bodies: Figuring physical disability in American culture and literature (20th Anniversary ed.). Columbia University Press.
Ghai, A. (2003). (Dis)embodied form: Issues of disabled women. Shakti Books.
Green, M. E. (1994). “There goes the neighborhood”: Octavia Butler’s demand for diversity in utopias. In J. L. Donawerth & C. A. Kolmerten (Eds.), Utopian and science fiction by women: Worlds of difference (pp. 166-189). Liverpool University Press.
Hall, A. (2015). Literature and disability. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315726595
Harman, G. (2012). The well-wrought broken hammer: Object-oriented literary criticism. New Literary History, 43(2), 183-203. https://doi.org/10.1353/nlh.2012.0016
Kloo, J. (2009). The architecture of the great house in the contemporary postcolonial novels [Unpublished doctoral dissertation]. Duquesne University.
Knutson, L. (2023). Rites of passage, liminality, and community in Octavia E. Butler’s science fiction novels. Lexington Books.
LaCom, C. M. (2002). Revising the subject: Disability as “third dimension” in “clear light of day and you have come back. NWSA Journal, 14(3), 138-154. https://doi.org/10.1353/nwsa.2003.0011
Lavender, I., III. (2014). Digging deep: Ailments of difference in Octavia Butler’s “the evening and the morning and the night.” In I. Lavender III (Ed.), Black and brown planets: The politics of race in science fiction (pp. 65-82). University Press of Mississippi. https://doi.org/10.14325/mississippi/9781628461237.003.0005
Leonard, E. A. (2003). Race and ethnicity in science fiction. In E. James & F. Mendelsohn (Eds.), The Cambridge companion to science fiction (pp. 253-263). Cambridge University Press. http://dx.doi.org/10.1017/CCOL0521816262.020
Link, E. C. (2013). Introduction: Naturalism and science fiction. Studies in American Naturalism, 8(1), 1–5. https://doi.org/10.1353/san.2013.0004
Loomba, A. (2015). Colonialism/postcolonialism. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315751245
Kristeva, J., & Lechte, J. (1982). Approaching Abjection. Oxford Literary Review5(1/2), 125–149. http://www.jstor.org/stable/43973647
Moore-Gilbert, B. (1997). Postcolonial Theory: Contexts, practices, politics. Verso.
Morton, T. (2010). The ecological thought. Harvard University Press.  
Oliver, M. (1990). The Politics of Disablement: A Sociological Approach. Macmillan Education.
Schalk, S. (2017). Interpreting disability metaphor and race in Octavia Butler’s “the evening and the morning and the night.” African American Review, 50(2), 139-151. https://doi.org/10.1353/afa.2017.0018
Spivak, G. C., & Morris, R. C. (2010). Can the Subaltern Speak?: Reflections on the History of an Idea. In Zenodo (CERN European Organization for Nuclear Research). https://doi.org/10.5281/zenodo.6577090