Document Type : Research Article

Authors

1 MA in English Literature, Razi University, Kermanshah, Iran

2 Assistant Professor of English Literature, English Department, Faculty of Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran

3 Associate Professor of English Literature, English Department, Faculty of Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran

Abstract

Encouraging a transformative perspective that nurtures a harmonious bond between humans and Nature has been the most important concern in ecocriticism and among its proponents. One enduring concept throughout human history, and the subject of harsh criticism in this regard, is “anthropocentrism”, which prioritizes human welfare over nature. Aldo Leopold’s “land ethic” theory vehemently rejects this human-centered stance and advocates for the moral inclusion of non-human natural beings in all human-made decisions about nature. In this light, as a literary call to active environmentalism, Richard Powers’ Bewilderment (2021) directly challenges anthropocentric ideologies by arguing for environmental equity and underscoring the inherent worth of all living entities. Drawing upon the anthropocosmic ethical approach of the “land ethic” theory, this study adopts an interdisciplinary approach to question anti-environmental behaviors that build upon the so-called anthropocentric human supremacy over non-humans. It argues that Bewilderment vividly criticizes the ethos of industrialized societies that exploit the Earth for immediate gain, ignoring the long-term consequences of anthropocentrism and degrading the natural rights of animals as co-architects of the human realm.

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

«مهربانی به هر آنچه زنده است»: بررسی مفهوم «اخلاق سرزمین» در اندیشه آلدو لئوپولد در داستان بلند سرگشتگی اثر ریچارد پاورز

Authors [Persian]

  • مریم عزیزی 1
  • دکتر محمد جواد حجاری 2
  • دکتر ناصر ملکی 3

1 کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 استادیار ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

3 دانشیار زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

Abstract [Persian]

ترویج دیدگاهی دگرگون‌کننده که پیوندی هماهنگ میان انسان و طبیعت را پرورش دهد همواره از مهم‌ترین دغدغه‌ها در حوزه بوم‌نقد و ​​در میان طرفداران آن بوده است. در این میان، مسالة «انسان‌محوری» در طول تاریخ بشر به طور دائم موضوع انتقاد شدید بوده است، چرا که رفاه انسان را بر حفظ طبیعت اولویت قرار داده است. نظریه «اخلاق سرزمین» از آلدو لئوپولد به شدت با مواضع انسان‌محوری مخالف بوده و از گنجاندن حقوق اخلاقی سایر موجودات در تمام تصمیمات انسانی درباره طبیعت حمایت می‌کند. در این پرتو، به ‌عنوان ندایی ادبی در امر محیط‌گرایی فعال، داستان بلند «سرگشتگی» (2021) از ریچارد پاورز مستقیماً ایدئولوژی‌ انسان‌محور را در بحث در برابری‌های زیست‌محیطی میان انسان و سایر موجودات به چالش می‌کشد و بر ارزش ذاتی همه موجودات زنده تأکید می‌ورزد. این مطالعه با تکیه بر نظریة «اخلاق سرزمین»، رویکردی میان‌رشته‌ای را در به چالش کشیدن رفتارهای ضد محیطی انسان در داستان مذکور به کار می‌گیرد. بر این اساس، بحث اصلی این مقاله بر آن است که داستان سرگشتگی به وضوح از اخلاق جوامع صنعتی که با نادیده گرفتن پیامدهای درازمدت انسان‌محوری و تحقیر حقوق طبیعی حیوانات به عنوان معماران قلمرو انسانی، از طبیعت برای سودآوری بهره‌برداری فرسایشی دارند انتقاد کرده و خواستار روشنگری‌های زیست‌محیطی در این زمینه است.

Keywords [Persian]

  • آلدو لئوپولد
  • اخلاقیات زمین
  • انسان‌محوری
  • ریچارد پاورز
  • سرگشتگی
Bentham, J. (1907). An introduction to the principles of morals and legislation. Clarendon Press. (Original work published 1789). https://archive.org/details/introductiontoth033476mbp
Byers, T. B. (2009). The crumbling two-story architecture of Richard Powers’ fictions. Transatlantica, http://dx.doi.org/10.4000/transatlantica.4510
DesJardins, J. R. (2013). Environmental ethics: An introduction to environmental philosophy (5th ed.). Wadsworth.  https://digitalcommons.csbsju.edu/academic_books/5/
Di Leo, J. (2023). Contemporary literary and cultural theory: An overview. Bloomsbury Academic. https://www.amazon.com/Contemporary-Literary-Cultural-Theory-Overview/dp/1350366161
Glikson, A. (2013). Fire and human evolution: The deep-time blueprints of the Anthropocene. Anthropocene, 3, 89–92. https://doi.org/10.1016/j.ancene.2014.02.002
Grayling, A. C. (2010). Ideas that matter: The Concepts that shape the 21st century. Basic. https://archive.org/details/ideasthatmatterc0000gray
Hailwood, S. (2015). Alienation and nature in environmental philosophy. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139976749
Heil, J. (2016). Walking the Möbius Strip: An inquiry into knowing in Richard Powers’s fiction. De Gruyter.
Heise, U. K. (1997). Science and ecocriticism. American Book Review, 18(5), 4-6. https://www.asle.org/wp-content/uploads/ASLE_Primer_Heise.pdf
Keyes, D. (1965). FLOWERS FOR ALGERNON. https://www.sdfo.org/gj/stories/flowersforalgernon.pdf
Krabbe, E. C. (2010). Arne Næss (1912–2009). Argumentation, 24(4), 527–530. https://doi.org/10.1007/s10503-010-9188-1
Leopold, A. (1968). A Sand County Almanac. Oxford University Press. (Original work published 1949).
Leopold, A. (1992). Some fundamentals of conservation in the southwest. In S. L. Flader & J. B. Callicott (Eds.), River of the mother of God and other essays (pp. 47–48). University of Wisconsin Press. (Original work published 1923).
Levine, R. S., Elliot, M. A., Gustafason, S. M., Hungerford, A., & Leoffelholz, M. (Eds.). (2017). The Norton anthology of American literature, Volume B (9th ed.). W. W. Norton & Company.
Mickey, S. (2007). Contributions to anthropocosmic environmental ethics. Worldviews, 11(2), 226-247. https://www.jstor.org/stable/43809353
Mirza, K. F., & Ahmad, R. (2024). Solastalgia in Richard Powers’ Bewilderment: Exploring eco-anxiety through a biophilic lens. Qlantic Journal of Social Sciences and Humanities, 5(1), 78-88. http://dx.doi.org/10.55737/qjssh.867089367
Moore, B. L. (2017). Ecological literature and the critique of anthropocentrism. Palgrave Macmillan. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-60738-2
Naess, A. (1973). The shallow and the deep, long-range ecology movement. A summary. Inquiry, 16(1–4), 95–100. https://doi.org/10.1080/00201747308601682
O’Brien, C.-M. M. (2022, January 20). Review: In a dystopian future, a family navigates grief in the midst of political and environmental upheaval. America Magazine. https://www.americamagazine.org/arts-culture/2022/01/20/richard-powers-bewilderment-review-novel-242228
Ouderkirk, W., & Hill, J. (2002). Land, value, community: Callicott and environmental philosophy. State University of New York Press. https://sunypress.edu/Books/L/Land-Value-Community
Plumwood, V. (1994). Feminism and the Mastery of Nature. Routledge.
Powers, R. (2019). The Overstory. W. W. Norton & Company.
Powers, R. (2021). Bewilderment. W. W. Norton & Company.
Powers, R., & Fuller, R. (2003). An interview with Richard Powers. The Missouri Review, 26(1), 97-114. https://doi.org/10.1353/mis.2003.0070
Reno, S. T. (Ed.). (2022). The Anthropocene: Approaches and contexts for literature and the humanities. Routledge.
Ruddiman, W. (2003). The Anthropogenic greenhouse era began thousands of years ago. Climate Change, 61(3), 261-293. https://doi.org/10.1023/b:clim.0000004577.17928.fa
Salami, A., & Asaadi, H. (2022). An ecocritical reading of neurodiversity in Richard Powers’ Bewilderment [Conference presentation]. 23rd Annual International Conference: Disaster Discourse: Representations of Catastrophe, University of Bucharest, Romania.
Schultz, P. W. (2002). Inclusion with nature: The psychology of human-nature relations. In P. Schmuck & P. W. Schultz (Eds.), Psychology of Sustainable Development (pp. 61-78). Springer. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4615-0995-0_4
Song, H. M. (2023). Ecstasy and posthuman community in Richard Powers's Bewilderment. Sae-Korean English Literature, 65(1), 107-128. https://doi.org/10.25151/nkje.2023.65.1.005
Steffen, W., Crutzen, P. J., & McNeill, J. R. (2007). The Anthropocene: Are humans now overwhelming the great forces of nature? Ambio, 36(8), 614–621.
Taylor, M. C. (2013). Rewiring the real: In conversation with William Gaddis, Richard Powers, Mark Danielewski, and Don DeLillo. Columbia University Press.
Taylor, P. W. (1986). Respect for nature: A theory of environmental ethics. Princeton University Press. https://philpapers.org/rec/TAYRFN-2
Thoreau, H. D. (1854). Walden; or, Life in the Woods. Ticknor and Fields. https://archive.org/details/waldenorlifeinwo1854thor/page/n3/mode/1up
Trexler, A. (2015). Anthropocene Fictions: The Novel in A Time of Climate Change. University of Virginia Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt13x1r99
Tucker, M. E. (1998). Confucianism and Ecology. The Center for the Study of World Religions.
Varner, G. E. (2002). In Nature’s Interests? Interests, Animal Rights, and Environmental Ethics. Oxford University Press.
Wolfson, E. (2021, September 15). Richard Powers on his latest book, Bewilderment—and why children are the ones to call out climate change evasion. TIME. https://time.com/6100785/richard-powers-bewilderment-q-and-a/