Document Type : Research Article
Author
Assistant Professor, Department of English for Sciences, Center for Preparatory Studies, Sultan Qaboos University, Muscat, Oman
Abstract
This study examines whether the use of directives in academic writing, esp. research articles (RAs) written in social and natural sciences, should be considered as an impoliteness strategy or engagement marker. Eighty RAs from four disciplines (two social sciences and two natural sciences) were analyzed, and 429 directives were identified. Two informants from each discipline assigned functions to the directives, and then rated them on a scale of impoliteness. Findings suggest except for text-external Implication/Suggestion directives in social sciences and Cognitive Warning directives in both social and natural sciences, which may carry shades of impoliteness, the other functions should be viewed as engagement markers. Thus, directives are not impolite strategies in this conservative genre. Furthermore, no significant differences in directive functions were observed between the two branches of science. RA authors often follow the prescriptive rules conventionalized in their fields; however, they also tend to use elements that are less legitimized in academic writing.
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
ادراک مصاحبهشوندگان از دستورات در مقالات پژوهشی در رشتههای مختلف: راهبردهای بیادبی یا نشانگرهای تعامل؟
Author [Persian]
- دکتر صالح عریضاوی
استادیار، گروه زبان انگلیسی برای علوم، مرکز مطالعات مقدماتی، دانشگاه سلطان قابوس، مسقط، عمان
Abstract [Persian]
این مطالعه بررسی میکند که آیا استفاده از دستورات در نوشتار آکادمیک، بهویژه مقالات پژوهشی (RAs) نوشتهشده در علوم اجتماعی و طبیعی، باید به عنوان یک راهبرد بیادبی در نظر گرفته شود یا یک نشانگر تعامل. هشتاد مقاله پژوهشی از چهار رشته (دو علوم اجتماعی و دو علوم طبیعی) تحلیل شدند و 429 دستور شناسایی شد. دو مصاحبهشونده از هر رشته، کارکردهایی را به دستورات اختصاص دادند و سپس آنها را در مقیاسی از بیادبی رتبهبندی کردند. یافتهها نشان میدهد که به جز دستورات تلویحی/پیشنهادی برونمتنی در علوم اجتماعی و دستورات هشدار شناختی در هر دو علوم اجتماعی و طبیعی، که ممکن است سایههایی از بیادبی را به همراه داشته باشند، سایر کارکردها باید به عنوان نشانگرهای تعامل در نظر گرفته شوند. بنابراین، دستورات در این ژانر محافظهکارانه، راهبردهای بیادبانه نیستند. علاوه بر این، هیچ تفاوت معناداری در کارکردهای دستوری بین دو شاخه علم مشاهده نشد. نویسندگان مقالات پژوهشی اغلب از قوانین تجویزی متعارف در زمینههای خود پیروی میکنند؛ با این حال، آنها همچنین تمایل دارند از عناصری استفاده کنند که در نوشتار آکادمیک کمتر مشروعیت دارند.
Keywords [Persian]
- نوشتار آکادمیک
- دستورات
- نشانگر تعامل
- راهبرد بیادبی
- مقاله پژوهشی
https://doi.org/10.1080/13613320902995475