Document Type : Research Article
Authors
1 Professor of Applied Linguistics, Department of English Language and Literature, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 َAssociate Professor of ELT, Department of English Language and Literature, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, University of Tabriz, Tabriz, Iran
3 Assistant Professor of ELT, Department of English Language and Literature, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, University of Tabriz, Tabriz, Iran
4 PhD Candidate in ELT, University of Tabriz, Tabriz, Iran
Abstract
Vocabulary is a powerful carrier of meaning in a language, and developing vocabulary knowledge is an essential task in the process of enhancing a foreign language. The current study explores vocabulary knowledge as a multi-component construct by analyzing various vocabulary components’ relationships and acquisition order in an Iranian EFL context. Moreover, this study aims to provide a better conceptualization of EFL vocabulary knowledge. A total of 170 Iranian EFL learners were evaluated using eight vocabulary tests that assessed recall and recognition knowledge of derivatives, form-meaning link, multiple meanings, and collocations, following Nation’s (2022) framework. First, correlational analyses indicated that all measured word knowledge components were interrelated. Moreover, the Implicational Scaling analysis uncovered a uniform trend in vocabulary acquisition for these components, suggesting that recognition knowledge is obtained before recalling knowledge across all aspects. Therefore, the hierarchy pattern indicated that the participants with knowledge of higher aspects are highly likely to know the lower aspects. Furthermore, Confirmatory Factor Analysis indicated that word knowledge in this context can be conceptualized as a unidimensional construct. A comprehensive understanding of the nature of vocabulary knowledge and the interrelationships among its components can provide critical insights into the role of vocabulary acquisition in EFL contexts.
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
روابط و ترتیب مؤلفههای اکتسابی واژه در یک موقعیت ایرانی انگلیسی به عنوان زبان خارجه
Authors [Persian]
- فرهمن فرخی 1
- محمد ظهرابی 2
- نوا نورداد 3
- آیسان بلندنظر 4
1 استاد زبانشناسی کاربردی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 دانشیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3 استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
4 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Abstract [Persian]
واژگان فراهم کننده پایههای سازنده برای یادگیری و آموزش زبان خارجی میباشند. پژوهش حاضر با بررسی روابط و ترتیب اکتسابی مولفههای مختلف واژه در محیط ایرانی انگلیسی به عنوان زبان خارجی، دانش واژگان را بهعنوان یک ساختار چند جزئی واکاوی میکند. همچنان، هدف این مطالعه ارائه بهترین مفهوم سازی دانش واژگان انگلیسی به عنوان زبان خارجی میباشد. بدین منظور 170 زبان آموز ایرانی شرکت کردند و با استفاده از هشت آزمون واژگان مورد ارزیابی قرار گرفتند. این آزمونها دانش یادآوری و تشخیص مشتقات، پیوند صورت-معنا، چند معنایی و همآرایی را بر اساس مدل Nation (2013) میسنجیدند. . این پژوهش از نوع غیرآزمایشی است و از طرحهای همبستگی، پس رویدادی و اکتشافی پیروی میکند. اطلاعات کسب شده از روش تحلیل همبستگی نشان دادند که همه مؤلفه های اندازهگیری شده دانش واژه به هم مرتبط هستند. همچنان، تحلیل مقیاس ضمنی (IS) الگوی پایداری از اکتساب واژه برای این چهار مولفه نشان داد که در آن دانش تشخیص واژه قبل از دانش یادآوری یاد گرفته میشود.بنابراین، الگوی سلسله مراتبی نشان داد اکتساب و فهم جنبههای بالایی به معنای اکتساب جنبه های پایین میباشد. در آخر، تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که دانش کلمه میتواند به عنوان یک سازه تک بعدی در محیط ایرانی مفهوم سازی شود. درک جامعی درباره ماهیت دانش واژگانی و روابط متقابل بین اجزای آن میتواند بینشهای مهمی در مورد نقش اکتساب واژگان در محیط انگلیسی به عنوان زبان خارجی ارائه دهد
Keywords [Persian]
- مؤلفههای دانش واژه
- یادآوری واژه
- تشخیص واژه
- مقیاس ضمنی