Document Type : Research Article
Authors
1 Associate Prtofessor of TEFL, Department of English Language Teaching, Faculty of Literature and Humanities, Imam Khomeini International University, Qazvin Iran
2 PhD in TEFL, Department of English Language, Faculty of Humanities, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
Abstract
This study sought to explore how personality traits (extroverts and introverts) affect EFL learners' utilization of interactional metadiscourse markers (IMMs) in expository writing when they use two AI chatbots, Gemini and Microsoft Copilot. Additionally, the study analyzed learners' experiences and preferences when the learners interact with these chatbots to understand their perceptions and overall satisfaction. The participants consisted of 150 advanced language learners randomly assigned to four experimental groups: Gemini extroverted learners, Gemini introverted learners, Microsoft Copilot extroverted learners, Microsoft Copilot introverted learners, and a control group. Throughout eight sessions, the participants in the Gemini group utilized the Gemini AI platform on their computer monitors to investigate IMMs, while the Microsoft Copilot groups were exposed to IMMs through Microsoft Copilot AI companion. The control group was taught using traditional methods, which involved reading the designated instructional materials. The results of a one-way analysis of covariance (ANCOVA) procedure revealed that the introverted advanced participants in the Gemini group surpassed the other groups in the posttest focused on recognizing and identifying IMMs, with statistically significant differences among the groups. In the posttest, there was also an improvement in both Microsoft Copilot advanced introverted and extroverted learners in realizing IMMs in expository writing. The Gemini advanced extroverted group and the control group performed poorly compared to the other groups. Semi-structured interview results analyzed through MAXQDA (version 2022) suggested that Microsoft Copilot adeptly supports both advanced extroverted and introverted learners in refining their expository writing skills by facilitating metadiscourse development.
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
تفاوت های فردی و چتباتهای هوش مصنوعی: نقش آنها در تحقق متاخطاب در نوشتار توضیحی زبانآموزان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی
Author [Persian]
- دکتر رجب اسفندیاری 1
1 دانشیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
2 دکتری آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
Abstract [Persian]
هدف این پژوهش بررسی چگونگی تأثیر ویژگیهای شخصیتی (برونگرایان و درونگرایان) بر استفاده از نشانگرهای متاخطاب در نویسندگی توضیحی زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) است؛ به طور خاص در استفاده از دو چتبات هوش مصنوعی، جمینی و مایکروسافت کاپایلوت. علاوه بر این، در این پژوهش به تجزیه و تحلیل تجربیات و ترجیحات زبانآموزان در تعامل با این چتباتها برای درک ادراکات و رضایت کلی آنها پرداخته شد. شرکتکنندگان شامل 150 زبانآموز زن و مرد پیشرفته بودند که به صورت تصادفی به چهار گروه آزمایشی تقسیم شدند: زبانآموزان برونگرای جمینی، زبانآموزان درونگرای جمینی، زبانآموزان برونگرای مایکروسافت کاپایلوت، زبانآموزان درونگرای مایکروسافت کاپایلوت و یک گروه کنترل. در طول مدت درمان که هشت جلسه به طول انجامید، دو گروه جمینی از هوش مصنوعی جمینی برای بحث و بررسی نشانگرهای متاخطاب بر روی یک صفحه کامپیوتر استفاده کردند و دو گروه مایکروسافت کاپایلوت از نشانگرهای متاخطاب از طریق هوش مصنوعی مایکروسافت کاپایلوت بهرهمند شدند. گروه کنترل روشهای آموزش مرسوم شامل خواندن مطالب درسی مشخص را دریافت کرد. نتایج تحلیل کوواریانس یکطرفه نشان داد که گروه درونگرای جمینی در آزمون پایانی شناسایی و تحقق نشانگرهای متاخطاب نسبت به سه گروه دیگر عملکرد بهتری داشتند. با این حال، مقایسههای پساهاوک تفاوتهای معناداری بین گروههای مختلف در شناسایی نشانگرهای متاخطاب نشان داد. علاوه بر این، در آزمون پس از درمان، پیشرفت در هر دو گروه زبانآموزان درونگرا و برونگرای مایکروسافت کاپایلوت در تحقق نشانگرهای متاخطاب در نویسندگی توضیحی مشاهده شد. گروه برونگرای جمینی و گروه کنترل نسبت به دیگر گروهها عملکرد ضعیفتری داشتند. نتایج مصاحبه نیمهساختاریافته از طریق نرمافزار MAXQDA (نسخه 2022) تحلیل شد. نتایج این مطالعه نشان میدهد که استفاده از مایکروسافت کاپایلوت به طور همزمان به زبانآموزان درونگرا و برونگرا کمک میکند تا عملکرد نویسندگی توضیحی خود را از طریق تحقق متاخطاب توسعه دهند.
Keywords [Persian]
- نوشتار توضیحی
- جمینی
- متاخطاب
- مایکروسافت کاپایلوت