Document Type : Research Article
Authors
1 PhD candidate in ELT, University of Guilan, Rasht, Iran
2 Associate Professor of ELT, Department of English Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
3 3Professor of ELT, Department of Foreign Languages and Linguistics, Faculty of Literature and Humanities, Shiraz University, Shiraz, Iran
Abstract
Critical Pedagogy (CP) has gained increasing recognition as an educational approach that fosters critical thinking, social awareness, and transformative learning. However, its integration into English language teaching (ELT) in the Iraqi Kurdistan context remains underexplored, where traditional pedagogical methods dominate. This study examines the awareness of CP among EFL teachers in Iraqi Kurdistan, investigating whether academic degree, teaching setting, and gender influence CP awareness levels. Using a cross-sectional survey design, data were collected from 397 EFL teachers employed in high schools, secondary schools, and universities across the region. A newly developed Critical Pedagogy Questionnaire (CPQ) was administered, and the responses were analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA). The results revealed significant differences in CP awareness across academic degrees and teaching settings, with BA holders and high school teachers exhibiting the highest awareness levels. Gender-based differences were also observed, with female teachers displaying greater awareness in co-construction of knowledge and adapted content, while male teachers showed higher awareness in agency and praxis. These findings underscore the need for practice-based teacher training programs and institutional support to facilitate CP’s practical implementation in ELT.
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
آموزش انتقادی در کردستان عراق: آگاهی مدرسان زبان انگلیسی و نقش بافت و تفاوت های فردی
Authors [Persian]
- هیزا عبداللە 1
- دکتر عبدالرضا تحریری 2
- دکتر سید آیت اله رزمجو 3
- دکتر مسعود خلیلی ثابت 2
1 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2 دانشیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3 استاد آموزش زبان انگلیسی، گروه زبانهای خارجی و زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
Abstract [Persian]
آموزش انتقادی به عنوان یک رویکرد آموزشی که تفکر انتقادی، آگاهی اجتماعی و یادگیری تحول آفرین را تقویت می کند، به رسمیت شناخته شده است. با این حال، تلفیق آن در آموزش زبان انگلیسی در بافت کردستان عراق، جایی که روشهای آموزشی سنتی غالب است، هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. این پژوهش، آگاهی از آموزش انتقادی در میان مدرسان زبان انگلیسی در کردستان عراق و این که آیا مدرک تحصیلی مدرسان، محیط تدریس و جنسیت بر سطوح آگاهی ایشان نسبت به آموزش انتقادی تأثیر میگذارد را بررسی میکند. با استفاده از یک طرح پیمایشی مقطعی، دادهها از 397 مدرس زبان انگلیسی شاغل در دبیرستانها و دانشگاههای سراسر منطقه مورد بررسی جمعآوری شد. برای این منظور، از یک پرسشنامه آموزشی انتقادی محقق ساخته استفاده شد و پاسخ ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تفاوتهای قابلتوجهی را در آگاهی از آموزش انتقادی در سطوح تحصیلی و محیطهای آموزشی متفاوت نشان داد. دارندگان مدرک کارشناسی و مدرسان دبیرستان بالاترین سطح آگاهی نسبت به آموزش انتقادی را دارا بودند. تفاوتهای مبتنی بر جنسیت نیز مشاهده شد و مدرسان زن آگاهی بیشتری در تولید مشترک دانش و محتوای اقتباس شده داشتند در حالی که مدرسان مرد آگاهی بالاتری نسبت به عاملیت و عمل نشان دادند. این یافتهها بر نیاز به برنامههای آموزش مدرسان مبتنی بر تمرین و حمایت نهادی برای تسهیل تحقق عملی آموزش انتقادی در آموزش زبان انگلیسی تاکید میکند.
Keywords [Persian]
- آموزش انتقادی
- آگاهی مدرس زبان
- بافت آموزشی
correlations. Psychometrika, 41(3), 321–327. http://dx.doi.org/10.1007/BF02293557