Document Type : Research Article
Authors
1 MA Student in TEFL, Chabahar Maritime University, Chabahar, Iran
2 Assistant Professor of Translation Studies, English Language Department, Faculty of Management and Humanities, Chabahar Maritime University, Chabahar, Iran
Abstract
Textbooks play a crucial role in language learning and the development of intercultural communicative competence (ICC). However, few studies have compared local and international English writing textbooks in terms of overall quality and ICC integration. In response, this study evaluates Effective Academic Writing 2 (EAW2), an international textbook, and Essay Writing (EW), an Iranian one, in terms of overall quality, ICC attributes, and potential areas for improvement. Using a convergent parallel mixed-methods design, data were collected from 27 purposively selected Iranian university teachers. Specifically, a 61-item Textbook Evaluation Checklist was administered, employing a five-point Likert scale (5 = Strongly Agree, 1 = Strongly Disagree), and analyzed by calculating means and standard deviations for both EAW2 and EW. Additionally, responses to five open-ended questions were collected and examined through thematic content analysis to identify qualitative themes. Findings show EAW2 excels in practicality (M = 4.0) and ICC attributes (M = 3.6), promoting global cultural exposure, but lacks local relevance (M = 3.1). Conversely, EW aligns with local contexts (M = 3.7) but neglects global perspectives (M = 2.9). Both textbooks exhibit weak multimedia integration and fail to provide interactive platforms to support writing instruction (M = 3.0). The small sample size limits generalizability, necessitating caution in broader application. In light of the findings, authors and designers of English writing textbooks should create materials that balance local cultural contexts with global perspectives to foster both linguistic proficiency and ICC in diverse English Language Teaching (ELT) settings. Furthermore, they should integrate innovative multimedia tools, interactive platforms, and AI-driven tools to enhance cultural exposure, engagement, and dynamic interaction.
Keywords
- English academic wariting textbook
- textbook evaluation
- intercultural communicative competence (ICC)
- overall quality
Main Subjects
Article Title [Persian]
ارزیابی کیفیت کلی و توانش ارتباطات بینافرهنگی در کتابهای درسی نگارش متون دانشگاهی انگلیسی: مطالعه تطبیقی منابع ایرانی و بینالمللی
Authors [Persian]
- حامد بادپا 1
- دکتر علی بیکیان 2
1 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، چابهار، ایران
2 استادیار مطالعات ترجمه، گروه زبان انگلیسی، دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، چابهار، ایران
Abstract [Persian]
کتابهای درسی نقش محوری در یادگیری زبان ایفا میکنند و نهتنها بهعنوان ابزار آموزشی، بلکه بهعنوان رسانههای فرهنگی عمل میکنند. پژوهش حاضر دو کتابدرسی نگارش متون دانشگاهی انگلیسی، یعنی Effective Academic Writing 2 (EAW2) و Essay Writing (EW)، را از حیث کیفیت کلی و ویژگیهای توانش ارتباطات بینافرهنگی، مقایسه میکند. با استفاده از طرح توصیفی-مقایسهای و رویکرد ترکیبی، دادهها از ۲۷ استاد دانشگاه ایرانی جمعآوری شدند. ابزار اصلی شامل فهرست مقابلهای ارزیابی کتابهای درسی و پنج پرسش باز بود. دادههای کمی با استفاده از نرمافزارSPSS (نسخه ۲۶) و دادههای کیفی از طریق تحلیل محتوا بررسی شدند. یافتهها نشان داد که EAW2 در ابعادی مختلف مانند کاربردپذیری، تنوع فرهنگی، و تأکید بر توانش ارتباطات بینافرهنگی بر EW برتری دارد. بااینحال، کمبود محتوای محلی و استفاده ناکافی از محتوای چندرسانهای و فناوریهای نوین از نقاط ضعف آن بود. در مقابل، EW از حیث انطباق با زمینههای محلی ایرانی موفقتر بود، اما در پوشش تنوع فرهنگی و توسعه توانش ارتباطات بینافرهنگی ناتوان بود. هر دو کتاب در ارائه کمکهای آموزشی و پلتفرمهای دیجیتال مشابه عمل کردند و نقاط ضعفی مشترک داشتند. مشارکتکنندگان پیشنهاداتی مانند افزودن محتوای محلی، استفاده از محتوای چندرسانهای و فناوریهای نوین، و تمرکز بر موقعیتهای واقعی زندگی ارائه کردند. این پژوهش ضمن تأکید بر نقش کتابهای درسی در ارتقای توانش ارتباطات بینافرهنگی، نیاز به بازنگری در طراحی آنها را برجسته میکند. پیامدهای نظری و عملی این پژوهش شامل تأکید بر تعادل بین فرهنگ محلی و جهانی و استفاده از محتوای چندرسانهای و فناوریهای نوین است.
Keywords [Persian]
- توانش ارتباطات بینافرهنگی
- کتابدرسی
- کیفیت کلی
- نگارش انگلیسی دانشگاهی