چکیده
یادگیری«همایند ها»به عنوان یکی از حوزه های مشکل ساز در آموزش زبان دوم به شمار می رود و اگر فردی متمایل به تقویت توانایی هایش در یک زبان خارجی باشد، دقت در استفاده از همایند یکی از مسائل مهم می باشد. این تحقیق نقش تقویت ضمنیدرونداد در همایند های های گرامری بر زبان آموزان ایرانی را مورد مطالعه قرار داده است. دو گروه ...
بیشتر
یادگیری«همایند ها»به عنوان یکی از حوزه های مشکل ساز در آموزش زبان دوم به شمار می رود و اگر فردی متمایل به تقویت توانایی هایش در یک زبان خارجی باشد، دقت در استفاده از همایند یکی از مسائل مهم می باشد. این تحقیق نقش تقویت ضمنیدرونداد در همایند های های گرامری بر زبان آموزان ایرانی را مورد مطالعه قرار داده است. دو گروه زبان آموز دبیرستانی سطح متوسط در یک موسسه آموزش زبان خارجی در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند. یکی از گروه ها به عنوان گروه کنترل و دیگری به عنوان گروه آزمایشی. ابتدا یک پیش آزمون چهار گزینه ای برای هر دو گروه در نظر گرفته شد. سپس ده جلسه تدریس به گروه آزمایش با برجسته کردن همایند های گرامری در متن ها صورت گرفت. در وهله ی آخر «پس آزمون»بر روی هر دو گروه انجام شد و نتایج آن به وسیله ی تی تست، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت قابل توجهی میان دو گروه وجود ندارد. یافته ها حاکی از آن است که تقویت ضمنی همایند ها مزیت چندانی برای زبان آموزان ندارد.
چکیده
در این مطالعه از فراگیرندگان انگلیسی خواسته شد بر اساس تجربهشان، تصاویری را که در مورد یادگیری زبان انگلیسی دارند ارایه دهند. دویست و ده زبانآموز دختر و 90 زبان آموز پسر تصاویر و استعارههایی را برگزیدند یا ارایه دادند. از پسران 781 و از دختران 1903 تصویر و استعاره دریافت شد. پژوهشگر، این تصاویر را بررسی کرد و پس از خلاصه تر کردن، آنها ...
بیشتر
در این مطالعه از فراگیرندگان انگلیسی خواسته شد بر اساس تجربهشان، تصاویری را که در مورد یادگیری زبان انگلیسی دارند ارایه دهند. دویست و ده زبانآموز دختر و 90 زبان آموز پسر تصاویر و استعارههایی را برگزیدند یا ارایه دادند. از پسران 781 و از دختران 1903 تصویر و استعاره دریافت شد. پژوهشگر، این تصاویر را بررسی کرد و پس از خلاصه تر کردن، آنها را ذیل عنوانهای کلیتری قرار داد. درصد دخترانو پسرانی که در هر عنوان سهم داشتند، رتبه فراوانی هر مقوله، و نیز تفاوت رتبه ها محاسبه شد و در جداولی نمایش داده شد. بررسی و مطالعه نوع تصویرهای ذهنی دختران و پسران و فراوانی آنها نشاندهنده تفکر و برداشت این دو دسته از زبان آموزاناز ماهیت یادگیری زبان است. در این مقاله، به تعدادی از نتیجه گیریهایی که میتوان از این تصاویر و فراوانی آنها کرد اشاره میشود، ولی شاید ارزش بیشتر مقاله به خاطر عرضه منظم تصاویر ذهنی دختران و پسران به خوانندگان باشد تا خود نتایجی را که میتواند بر تدریس و تعامل با فراگیرنده موثر باشد برداشت کنند.
چکیده
هدف اصلی مطالعه حاضر که در راستای برنامه های آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه در ایران است پر کردن شکاف بین دانش درک عمومی زبان دانش آموزان و توانایی آنها در خواندن متنهای تخصصی ومنظم است. هدف این مطالعه، بررسی نیازهای حاضر و آینده مهارت خواندنِ (درک مطلب) دانشجویان زبان فارسی دانشگاه یاسوج با روش ترکیبی (کمی و کیفی) در دروس زبان تخصصی ...
بیشتر
هدف اصلی مطالعه حاضر که در راستای برنامه های آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه در ایران است پر کردن شکاف بین دانش درک عمومی زبان دانش آموزان و توانایی آنها در خواندن متنهای تخصصی ومنظم است. هدف این مطالعه، بررسی نیازهای حاضر و آینده مهارت خواندنِ (درک مطلب) دانشجویان زبان فارسی دانشگاه یاسوج با روش ترکیبی (کمی و کیفی) در دروس زبان تخصصی است. این مطالعه که در آن ۳۰ دانشجوی لیسانس– که دروس زبان تخصصی را پاس کرده بودند –به همراه ۱۰ دانشجوی فارغ التحصیل ودو مدرس زبان تخصصی همرشته ای ودو مدرس زبان تخصص رشته زبان انگلیسی شرکت کردند، برپایه روش ترکیبی با استفاده از ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه بود. نتایج حاکی ازآن بود که مرور اجمالی کلمتن، استفاده ازدیکشنری های دوزبانه، بررسی عنوانها و زیرعنوانها، دانش کلمات تخصصی ادبیات انگلیسی، حدس معنای کلمات، وگرفتن ایده اصلی متن به عنوان مهارتهای مهم یا خیلی مهم به حساب می آیند. بهعلاوه، نتایج نشان داد که سطح زبان عمومی دانشجویان به طور کلی پایین است. دانشجویان لیسانس بر این باور بودند که آنه ابیشتر به دانش عمومی زبان نیازمندند تا دانش زبان تخصصی. دستاوردهای این مطالعه میتواند برای بهبود وضعیت درسهای درک مطلب زبان تخصصی رشته زبان وادبیات فارسی به کار گرفته شوند.
چکیده
زبان آموزان خوب از یک سری استراتژیها استفاده میکنند و زمانیکه آزمون های زبانی مد نظر میباشند این استراتژیها همراه با نوعی آزمون آگاهی میتواند نتایج بهتری برایشان داشته باشد. ازمیان چنین آزمونهایی، آزمون تافل اینترنتی کابوسی برای زبان آموزان ایرانی میباشد، چرا که برای ادامه تحصیل نیازمند نتایجی مطلوب میباشند. بنابراین در این تحقیق ...
بیشتر
زبان آموزان خوب از یک سری استراتژیها استفاده میکنند و زمانیکه آزمون های زبانی مد نظر میباشند این استراتژیها همراه با نوعی آزمون آگاهی میتواند نتایج بهتری برایشان داشته باشد. ازمیان چنین آزمونهایی، آزمون تافل اینترنتی کابوسی برای زبان آموزان ایرانی میباشد، چرا که برای ادامه تحصیل نیازمند نتایجی مطلوب میباشند. بنابراین در این تحقیق بر آن شدیم تا نوعی آگاهی درباره نوع سوالات تافل اینترنتی به وجود آوریم تا همراه با یادگیری همبسته مهارتها و استفاده از استراتژیهای مناسب راه را برای بدست آوردن نتایج مطلوب هموار کنیم. علاوه بر این بر آن شدیم تا دریابیم که آیا سطح دانش زبان به تنهایی کفایت می نمود یا استراتژیها نقش مهمتری ایفاد می کرد. بنابراین 34 داوطلب آزمون تافل اینترنتی(18 نفر سطح متوسط و16 نفر سطح پیشرفته) یکباردر امتحان آزمایشی شرکت کردند و سپس در یک دوره یادگیری استراتژیهای مربوط به بخشهای مختلف تافل حضور یافتند بدون اینکه آموزشی درباره خود زبان انگلیسی داشته باشند. سپس هرکدام مصاحبه شدند تا درباره استراتژیهای مورد استفاده خود توضیح بدهند و بعد از اتمام دوره در امتحان آزمایشی دیگری شرکت کردند. نتایج بدست آمده حاکی از مفید بودن آموزش استراتژی است که وابسته به سطح زبانی نمیباشد. از میان استراتژیهای دوازده گانه، هدف گذاری، روشهای پوششی، در نظر گرفتن متن، همراه با تمارین دوره ای و روشهای جبرانی از بهترین استراتژیهای مورد استفاده بودند.
چکیده
برنامه های آموزش ضمن خدمت معلمان زبان انگلیسی در تقویت روش های تدریس و هدایت تدریس آنها به سمت برآوره سازی هر چه بیشتر نیازهای دانش آموزان اهمیت بسزایی دارد. بنابراین، با گذشت زمان نیاز به یک برنامه پویای آموزش ضمن خدمت احساس میشود. مقاله حاضر میکوشد نقش سابقه و تجربه معلمان زبان انگلیسی را در رضایتمندی آنان از دوره های ...
بیشتر
برنامه های آموزش ضمن خدمت معلمان زبان انگلیسی در تقویت روش های تدریس و هدایت تدریس آنها به سمت برآوره سازی هر چه بیشتر نیازهای دانش آموزان اهمیت بسزایی دارد. بنابراین، با گذشت زمان نیاز به یک برنامه پویای آموزش ضمن خدمت احساس میشود. مقاله حاضر میکوشد نقش سابقه و تجربه معلمان زبان انگلیسی را در رضایتمندی آنان از دوره های آموزش ضمن خدمت شهر زنجان بررسی نماید.تعداد 200 معلم زبان از نواحی 1 و 2 شهر زنجان در این تحقیق مشارکت داشتند. دادهها از طریق پرسشنامه ارزیابی دوره که از طریق مقیاس 5 سطحی لیکرت بود، جمع آوری گردید.نتایج از طریق آمارهای توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها حاکی از آن بود که تفاوت معناداری بین تجارب معلمان و میزان رضایتمندی آنان از دورههای ضمن خدمت وجود دارد.بنابراین معلمان تازه کار و با سابقه انتظارات متفاوتی از دوره های ضمن خدمت معلمان دارند.
چکیده
نرم افزارکامپیوتری Mnemosyne نوعی فلش کارت است که فرایند یادگیری فراگیران را بهینه میکند. مطالعه حاضربه منظور بررسی میزان استفاده از Mnemosyne برای کمک به زبان آموزانEFL انگلیسی به عنوان زبان خارجی در سطح کالج برای بهبود یادگیری واژگان با استفاده از تکرار فاصله دار انجام شد. برای این منظور، 60 نفرازدانش آموزان سطح متوسط براساس عملکرد ...
بیشتر
نرم افزارکامپیوتری Mnemosyne نوعی فلش کارت است که فرایند یادگیری فراگیران را بهینه میکند. مطالعه حاضربه منظور بررسی میزان استفاده از Mnemosyne برای کمک به زبان آموزانEFL انگلیسی به عنوان زبان خارجی در سطح کالج برای بهبود یادگیری واژگان با استفاده از تکرار فاصله دار انجام شد. برای این منظور، 60 نفرازدانش آموزان سطح متوسط براساس عملکرد آنها در آزمون مهارت انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل (هرگروه شامل 30 نفر) تقسیم شدند. از شرکت کنندگان گروه آزمایش خواسته شد ازMnemosyne در رایانه ها، تلفنهای همراه، یا سایر دستگاههای خوداستفاده کنند. آنها فرصت استفاده ازتعداد زیادی از فلشکارت های رایگان درموضوعات مختلف داشتند وکاربران میتوانستند براساس موضوعات مختلف فلشکارت خود را بسازند. گروه کنترل دستورالعملها را از طریق روش آموزش متداول دریافت کرد. پس آزمون برای شرکت کنندگان هردوگروه به منظور بررسی یادگیری واژگان ارائه شد. نتایج آزمون مستقلt روی نمرات پسآزمون دوگروه اختلاف معنیداری رابین نمرات گروه آزمایش وگروه کنترل نشان داد. Mnemosyneدر این مطالعه باعث بهبود قابل توجه عملکرد دانش آموزان در یادگیری واژگان گردید.
چکیده
در این مطالعه، تاثیر گوش دادن متمرکز و غیر متمرکز بر روی استفاده ی درست از زمان فعل ها در بین یادگیرندگان ایرانی زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت. تحقیق حاضر بر اساس روش پیش آزمون – پس آزمون با کلاس های دست نخورده بود. بر اساس هدف این مطالعه، یک نمونه ی 60 نفری ازشرکت کنندگان همگن انتخاب شد. از میان 6 کلاس دست نخورده، یک گروه آزمایشی ...
بیشتر
در این مطالعه، تاثیر گوش دادن متمرکز و غیر متمرکز بر روی استفاده ی درست از زمان فعل ها در بین یادگیرندگان ایرانی زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت. تحقیق حاضر بر اساس روش پیش آزمون – پس آزمون با کلاس های دست نخورده بود. بر اساس هدف این مطالعه، یک نمونه ی 60 نفری ازشرکت کنندگان همگن انتخاب شد. از میان 6 کلاس دست نخورده، یک گروه آزمایشی (19 نفر، 9 مردو 10 زنشرکتکننده) انتخاب شد تا مهارت شنیداری متمرکز به عنوان رویه ی این کلاس مورد آزمایش قرار بگیرد. یک گروه تجربی دیگر (20 نفر، 12 مردو 8 زن شرکت کننده) انتخاب شد تا مهارت شنیداری غیر متمرکز به عنوان رویه ی این کلاس مورد آزمایش قرار بگیرد؛ و گروه کنترل (21 نفر، 9 مردو 12 زن شرکت کننده) انتخاب شد که هیچ کدام از مهارت های شنیداری متمرکز یا غیر متمرکز در این کلاس به یادگیرندگان ارائه نشد. به تمامی این گروه ها پیش تستی در مورد استفاده از زمان فعل ها داده شد تا دانش گرامری آنها در حوزه ی زمان فعل ها قبل از شروع مطالعه اندازه گیری شود. پس ازاتمام بیست وپنج جلسه ازرویه ی کلاسی برای هر یک ازگروهها، یک پس آزمون که شامل زمان فعل ها هم می شد به شرکت کنندگان داده شد. داده های جمع آوری شده از این مطالعه، بااستفاده ازنرم افزارآماری SPSSمورد مقایسه قرارگرفت. یافته ها نشان داد که گوش دادن متمرکز و غیر متمرکز، تاثیر مثبتی بر روی استفاده ی درست از زمان فعل ها در میان یادگیرندگان ایرانی زبان انگلیسی دارد. علاوه بر این، مشخص شد که هیچ یک ازگروه های شنیداری متمرکز و غیر متمرکز بر یکدیگر برتری نداشتندواختلاف معناداری بین عملکرد این دوگروه وجود نداشت.
چکیده
در گذشته برای یادگیری هر مهارتی، از جمله مهارت زبانی، بهترین روش تکرار و تمرین مداوم و بیش از حد بود. اما با این روش فرد فقط مهارت تکرار بدون فکر یک عمل و یا ادای یک جمله را به دست می آورد. اکنون روش یادگیری در لحظه (Mindful Learning) در یادگیری زبان دوم و تدریس آن بسیار کاربرد دارد. بر اساس این روش، زبان آموز باید توانایی های خود را بشناسد، تفکر ...
بیشتر
در گذشته برای یادگیری هر مهارتی، از جمله مهارت زبانی، بهترین روش تکرار و تمرین مداوم و بیش از حد بود. اما با این روش فرد فقط مهارت تکرار بدون فکر یک عمل و یا ادای یک جمله را به دست می آورد. اکنون روش یادگیری در لحظه (Mindful Learning) در یادگیری زبان دوم و تدریس آن بسیار کاربرد دارد. بر اساس این روش، زبان آموز باید توانایی های خود را بشناسد، تفکر و جستجو کند تا از جنبه های مختلف به فرآیند آموزش بنگرد، راههای گوناگون یادگیری را پیدا کند و بهترین آن را برای هر مکان و زمان خاص استفاده کند. بنا به گفته لنگر (2016) هدف اصلی این روش این است که استعدادهای نهفته زبان آموزان را برای یادگیری "چگونه یادگرفتن" شکوفا کند. لنگر در کتاب خود با نام "قدرت یادگیری در لحظه" (The Power of Mindful Learning) روشهای متداول زبان آموزی را به چالش میکشد، روشهایی که طی سالها بدون بحث و بررسی مجدد به عنوان اصل پذیرفته شده ولی درعمل آن طور که تصور میرود مفید نیست. او در هر یک از هفت فصل کتاب خود جنبه جدیدی از یادگیری را مورد بحث قرار می دهد.
سجاد شرافتی؛ دکتر نرجس غفورنیا
چکیده
مطالعه حاضر تلاشی در جهت بررسی ارتباط بین سیستم خودکار انگیزشی، توانایی درک مطلب، و جنسیت زبان آموزان انگلیسی در ایران میباشد. 70 شرکت کننده مذکر و مونث در سطح متوسط در موسسه شکوه در کاشمر–ایران به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه یک پرسشنامه مربوط به سیستم خودکار انگیزشی مستخرج از کارYan (2011) و یک آزمون درک ...
بیشتر
مطالعه حاضر تلاشی در جهت بررسی ارتباط بین سیستم خودکار انگیزشی، توانایی درک مطلب، و جنسیت زبان آموزان انگلیسی در ایران میباشد. 70 شرکت کننده مذکر و مونث در سطح متوسط در موسسه شکوه در کاشمر–ایران به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه یک پرسشنامه مربوط به سیستم خودکار انگیزشی مستخرج از کارYan (2011) و یک آزمون درک مطلب زبان انگلیسی میباشد. این پرسشنامه شامل 61 سوال بر اساس مقیاس 6 گانه Likert میباشد که از گزینه های کاملا موافقم تا کاملا مخالفم را دربرمیگیرد. آزمون درک مطلب زبان انگلیسی از چندین متن در وب سایت مخصوصVOA مستخرج شده است. اطلاعات به دست آمده از طریق آنالیزهای توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده وارد برنامه SPSS 22 شد و سپس با آزمون های مختلف از قبیل Shapiro-wilk T T-test, Leven's Test مورد بررسی قرار گرفت. یافته های این تحقیق ارتباط مثبتی بین سیستم خودکار انگیزشی و توانایی خواندن و درک مطلب نشان داد و همچنین ارتباط منفی بین سیستم خودکار انگیزشی و جنسیت فراگیرنده ای زبان انگلیسی نشان داد. این یافته ها دارای پیامدهای آموزشی مفیدی برای مدرسان زبان انگلیسی و نویسندگان مطالب درسی میباشد که میتواند در برنامه های تربیت دبیر مورد نظر قرار بگیرد.
مهناز معیری؛ دکتر داود مشهدی حیدر
چکیده
در مقاله حاضر، نقش مهم فن آوری به خصوص وبلاگ نویسی در توسعه مهارت نوشتار مورد بحث قرار می گیرد. همانند آموزش معمول در کلاس درس، آموزگاران و محققان وبلاگها را به عنوان ابزاری برای بهبود گرامر و مهارت نوشتار و اشاعه ی دانش در نظر می گیرند. به رغم این واقعیت که یادگیری از طریق وبلاگ ها می تواند پیشرفت بیشتری در هویت و ایجاد همکاری و تعامل ...
بیشتر
در مقاله حاضر، نقش مهم فن آوری به خصوص وبلاگ نویسی در توسعه مهارت نوشتار مورد بحث قرار می گیرد. همانند آموزش معمول در کلاس درس، آموزگاران و محققان وبلاگها را به عنوان ابزاری برای بهبود گرامر و مهارت نوشتار و اشاعه ی دانش در نظر می گیرند. به رغم این واقعیت که یادگیری از طریق وبلاگ ها می تواند پیشرفت بیشتری در هویت و ایجاد همکاری و تعامل اجتماعی ایجاد کند، همچنین می تواند فرصت های بیشتری برای زبان آموزان فراهم کند تا مقصود خود را بیان کنند و مهارت های لازم برای توسعه و ساخت اجتماع خودشان را فراهم کنند (لاو، 2004؛ اسپنگنبرگ، 2004). وبلاگ نویسی جایگزین تعلیمات نوشتاری در کلاس درس معمولی نیست، همانطور که فقط مسئله ای مربوط به نوشتار کلاس درسی در فضای دیجیتالی قرن بیست و یکم نیز نیست؛ بلکه، نوشتار به روش نوآورانه ای است که در میان وبلاگ نویسان یادگیرنده، علاقه شدید برای اهداف ارتباطی و بیانی ایجاد میکند. مزایای استفاده از وبلاگ ها، به ویژه در مقایسه با سایر پیشرفت های تکنولوژیکی مانند انجمن های گفتگو، در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد. علاوه بر این، تحقیقات تجربی مربوط به بررسی نقش وبلاگ نویسی در رشد مهارت نوشتاری و نگرش های زبان آموزان نسبت به آن ارائه شده است.
دکتر فرزاد شریفیان؛ دکتر عزیزه چالاک؛ زینب دهکردی
چکیده
مطالعه زبانشناسی فرهنگی در عصر جدید ارتباطات میتواند مسایل انتقال طرحواره های فرهنگی در ارتباطات آنلاین را مورد خطاب قرار دهد. علیرغم وجود مطالعات گسترده در باره تعریف و تمجید این رفتار زبانشناسی در حوزه ی ارتباطات آنلاین مانند سایت های شبکه های اجتماعی که در آنها تعریف و تمجید به طور گسترده ای میان کاربران رد و بدل می شود، مورد بررسی ...
بیشتر
مطالعه زبانشناسی فرهنگی در عصر جدید ارتباطات میتواند مسایل انتقال طرحواره های فرهنگی در ارتباطات آنلاین را مورد خطاب قرار دهد. علیرغم وجود مطالعات گسترده در باره تعریف و تمجید این رفتار زبانشناسی در حوزه ی ارتباطات آنلاین مانند سایت های شبکه های اجتماعی که در آنها تعریف و تمجید به طور گسترده ای میان کاربران رد و بدل می شود، مورد بررسی قرار نگرفته است. در این مطالعه بروز، طرحواره ی فرهنگی ایرانی شکسته نفسی (شریفیان٬ ۲۰۰۵) بر راهبرد های پاسخ به تعریف و تمجید توسط زبان آموزان ایرانی بر سایت های شبکه های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور، ۳۰ زبان آموزان ایرانی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و تعریف و تمجید آنها و همچنین راهبرد های پاسخ به تعریف و تمجید به عنوان داده ثبت شدند. به منظور طبقه بندی و شناخت نوع راهبرد های پاسخ از طبقه بندی هربت (۱۹۸۶) استفاده شد. همچنین طرحواره ی فرهنگی ایرانی شکسته نفسی به عنوان مدلی برای تفسیر داده ها انتخاب شد. تفسیر داده ها نشان داد که زبان آموزان ایرانی از طرحواره ی فرهنگی ایرانی شکسته نفسی استفاده می کنند تا تواضع و در عین حال ادب خود را هنگام پاسخ به تعریف و تمجید به نمایش بگذارند. تفاسیر داده ها نشان می دهد که طرحواره ی فرهنگی و انتقال دانش کاربردی زبان فارسی در انگیسی به هنگام ارتباطات آنلاین در شبکه های اجتماعی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
دکتر جواد غلامی؛ مهسا علی نسب؛ سعید ایوبی؛ محمد نسیم فر
چکیده
امروزه، تحصیل در آموزش عالی به ویژه در برنامه های دکترا به همان اندازه که به نظر می رسد عارضه ندارد. با توجه به تداخل پیچیده متغیرهای متعدد مؤثر بر تجربه شخص در چنین برنامه هایی، نیاز به بررسی بیشتر روشهایی که زندگی دانشجویان دکتری تحت تأثیر این عوامل و چگونگی پیدایش مسیر انتقال آنها قرار دارد، ضروری است. پژوهش حاضر به بررسی عناصر تشکیل ...
بیشتر
امروزه، تحصیل در آموزش عالی به ویژه در برنامه های دکترا به همان اندازه که به نظر می رسد عارضه ندارد. با توجه به تداخل پیچیده متغیرهای متعدد مؤثر بر تجربه شخص در چنین برنامه هایی، نیاز به بررسی بیشتر روشهایی که زندگی دانشجویان دکتری تحت تأثیر این عوامل و چگونگی پیدایش مسیر انتقال آنها قرار دارد، ضروری است. پژوهش حاضر به بررسی عناصر تشکیل دهنده زندگی دانشجویان دکتری و نحوه تعامل آنها با یکدیگر پرداخته است. این مطالعه مقطعی با استفاده از یک چارچوب الگوی اکولوژیکی، بررسی کرده است که چگونه زندگی و دانش آموزان تحصیلات تکمیلی در مراحل مختلف برنامه تحت تأثیر قرار گرفته اند. برای این منظور، ده نفر از دانشجویان دکترا یا فارغ التحصیلان آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی، که مراحل اولیه، میانی، و پایان برنامه را نشان می دهد، مصاحبه شدند تا از نظر کیفی دیدگاه هایی که نسبت به این برنامه دارند، استخدام شوند. یافته های حاصل از تحلیل محتوای نسخه های مصاحبه نشان داد که عوامل متعددی در ادراک دانش آموزان از برنامه وجود دارد. قابل توجه ترین مضامین استخراج شده، نارضایتی از رویه های دانشگاهی، رضایت از اساتید دانشگاه، و چالش های مربوط به زندگی خصوصی دانشجویان را در بر می گیرد.
دکتر داود کوهی؛ مینا باباپور
چکیده
مقاله حاضر نشان می دهد که تمامی متن های علمی مندرج شده در ژورنال ها، مجله ها، و روزنامه ها به نفوذ طفره ها و تشدیدها آسیب پذیر هستند. اما، تشخیص داده شد که تمامی متن های علمی در سه مجموعه گرایش داشتند که احتمال های بیان های جایگزین را به جای محدود کردن آنها آشکار کنند. نسبت فراوانی بیشتر مورد طفره در مقایسه با مورد تشدید نشان می دهد ...
بیشتر
مقاله حاضر نشان می دهد که تمامی متن های علمی مندرج شده در ژورنال ها، مجله ها، و روزنامه ها به نفوذ طفره ها و تشدیدها آسیب پذیر هستند. اما، تشخیص داده شد که تمامی متن های علمی در سه مجموعه گرایش داشتند که احتمال های بیان های جایگزین را به جای محدود کردن آنها آشکار کنند. نسبت فراوانی بیشتر مورد طفره در مقایسه با مورد تشدید نشان می دهد صرفنظر از اینکه آیا مخاطب متخصص یا غیر متخصص است، مشاهده شد که بیان آنها در متن های علمی رعایت شده است. همچنین، تشدیدها به معنی محدود کردن موقعیت های جایگزین و گسترش دادن بیان های پرقدرت و نویسنده خاص، به طور برابر در متن های تخصصی و غیر تخصصی محبوب نیست.علیرغم این الگوی مشابه استفاده از طفره ها و تشدیدها در مجموعه های بررسی شده، روش ها برای رسیدن به هدف های اشاره شده اندکی متفاوت بود و سبک غیر رسمی کاربرد زبان با نوع های عام غالب بر تحقق های متنی این کاربردها تاثیر گذاشته است.
دکتر مینو عالمی؛ ندا خانلرزاده
چکیده
کسب مهارت در ژانر آکادمیکیک عامل مهم در جامعه محققین است. از بین ژانرهای مختلف در گفتمان جامعه آکادمیک، ژانر گفتاری، مخصوصاً ارائه کنفرانس، اهمیت بالایی در جامعه محققین دارد، اگرچه مطالعه این ژانر هنوز در مراحل ابتدایی است و تحقیقات کمی در این راستا انجام شده است. بنابراین، تحقیق حاضر سعی در بررسی دو ساختار مهم در ارائه کنفرانس- ساختار ...
بیشتر
کسب مهارت در ژانر آکادمیکیک عامل مهم در جامعه محققین است. از بین ژانرهای مختلف در گفتمان جامعه آکادمیک، ژانر گفتاری، مخصوصاً ارائه کنفرانس، اهمیت بالایی در جامعه محققین دارد، اگرچه مطالعه این ژانر هنوز در مراحل ابتدایی است و تحقیقات کمی در این راستا انجام شده است. بنابراین، تحقیق حاضر سعی در بررسی دو ساختار مهم در ارائه کنفرانس- ساختار شبه گسسته و مجهول- داشته است. بدین منظور ششصد دقیقه از ارائه های کنفرانس ایرانیان در یک کنفرانس بین المللی ضبط ونوشته شده است و میزان استفاده از این ساختارها و ارتباط آنها با جنسیت و سطح تحصیلات ارائه دهندگان بررسی شده است. نتایج حاصل از مربع خی داده ها حاکی از آن بود که علیرغم استفاده بیشتر ساختار مجهول نسبت به ساختار شبه گسسته، سطح تحصیلات و جنسیت افراد تاثیر چندانی در استفاده از این ساختارها نداشته است. از آنجاییکه این دو ساختار از مهمترین ساختارهای ژانرهای آکادمیک می باشند، نتیجه این تحقیق اهمیت بسزایی در افزایش آگاهی سخنران ها در کنفرانس های آکادمیک نسبت به استفاده درست از چنین ساختارهایی دارد.
فرشته اسدزادیان؛ دکتر قادر اسدزادیان
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مطالعۀ تحلیل متعارف ویژگیهای شخصیتی و نگرش زبانآموزان ایرانی زبان انگلیسی در ارتباط با انگیزش و مهارت نوشتن آنهاست. از حیث روش جمعآوری و تحلیل داده، تحقیق حاضر از نوع مطالعۀ همبستگی بوده است. جمعیت آماری آن شامل زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی و نمونۀ آماری مربوطه به شیوه نمونهبرداری خوشهای انتخاب ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مطالعۀ تحلیل متعارف ویژگیهای شخصیتی و نگرش زبانآموزان ایرانی زبان انگلیسی در ارتباط با انگیزش و مهارت نوشتن آنهاست. از حیث روش جمعآوری و تحلیل داده، تحقیق حاضر از نوع مطالعۀ همبستگی بوده است. جمعیت آماری آن شامل زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی و نمونۀ آماری مربوطه به شیوه نمونهبرداری خوشهای انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد ویژگیهای شخصیتی، نگرش و انگیزش به همراه تکالیف مهارت نوشتاری استفاده گردید. تحلیل همبستگی بین متغیرها نشان داد که رابطۀ همبستگی معناداری از نوع مثبت مابین ویژگیهای شخصیتی، انگیزش و مهارت نوشتاری زبانآموزان وجود دارد. همچنین نگرش زبانآموزان رابطۀ مثبت و معناداری با انگیزش و مهارت نوشتاری آنان داشت. نتایج تحقیق حاوی پیامهایی در زمینه تدوینکنندگان و برگزارکنندگان دورههای آموزش معلمان در خصوص لزوم توجه به ابعاد غیرشناختی زبانآموزان ازجمله انگیزش، نگرش و ویژگیهای شخصیتی آنها در توسعۀ مهارت نوشتن در زبان خارجی است.
دکتر حمیدرضا مهبودی
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی وجود تفاوت معنی دار بین دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های علوم زیستی و انسانی موسسه آموزش عالی ربع رشید واقع در تبریز انجام گردیده است. طرح این مطالعه تحلیلی-توصیفی می باشد. در راستای اجرای این پژوهش، تعداد ۱۸۸ دانشجو (از هر گروه علوم زیستی و انسانی، ۹۴ نفر) شرکت کردند. شرکت کنندگان از طریق روش نمونه گیری تصادفی ...
بیشتر
این مطالعه با هدف بررسی وجود تفاوت معنی دار بین دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های علوم زیستی و انسانی موسسه آموزش عالی ربع رشید واقع در تبریز انجام گردیده است. طرح این مطالعه تحلیلی-توصیفی می باشد. در راستای اجرای این پژوهش، تعداد ۱۸۸ دانشجو (از هر گروه علوم زیستی و انسانی، ۹۴ نفر) شرکت کردند. شرکت کنندگان از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه اضطراب ساراسون به منظور جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS 25 مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت. میانگین میزان استرس بین دانشجویان علوم انسانی در پیش و پس آزمون به ترتیب ۱.۸۴ و ۲.۰۵ بود و میانگین اندازه گیری شده برای دانشجویان علوم زیستی در پیش آزمون 1.89 و پس آزمون 2.15 به دست آمد. نتایج نشان داد که بین دانشجویان علوم زیستی و انسانی در هر دو مرحله تفاوت معنی داری وجود دارد، اما بین گروه تجربی و آزمایشی از لحاظ جنسیت و میزان اضطراب (p < 0.05) تفاوت معنی داری وجود ندارد. علاوه بر این، نتایج آزمون خی دو هیچگونه تفاوتی را بین این دو گروه از دانشجویان در پس آزمون ( p > 0.05 ) نشان نداد. در گروه های مورد مطالعه، آزمون اضطراب پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون افزایش یافته بود. همچنین بر اساس نتایج اخذ شده، آزمون اضطراب دانشجویان علوم زیستی در مرحله دوم به میزان دانشجویان انسانی بود. به طور مشابه، هیچگونه تفاوت معنیداری بین دانشجویان دختر و پسر در پس آزمون مشاهده نشد. در پایان، پند هایی برای غلبه بر اضطراب امتحان ارایه میشود. این تحقیق پیامد های آموزشی مفیدی برای دانشگاهیان و طراحان آزمون دارد.
دکتر فرناز صاحب خیر
چکیده
در این مطالعه، محقق سه روش واژگان مختلف (بازنمایی بصری، تقویت متن، و حاشیه سازی واژگان) را انتخاب کرده و آنها را با روش سنتی آموزش واژگان مقایسه کرده است. با استفاده از آزمون مهارت و مهارت واژگان به عنوان پیش آزمون، 80 زبان آموز EFL به چهار گروه (سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل) اختصاص داده شدند. در گروه بصری، دانش آموزان از کارتهای ...
بیشتر
در این مطالعه، محقق سه روش واژگان مختلف (بازنمایی بصری، تقویت متن، و حاشیه سازی واژگان) را انتخاب کرده و آنها را با روش سنتی آموزش واژگان مقایسه کرده است. با استفاده از آزمون مهارت و مهارت واژگان به عنوان پیش آزمون، 80 زبان آموز EFL به چهار گروه (سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل) اختصاص داده شدند. در گروه بصری، دانش آموزان از کارتهای مرتب سازی استفاده می کردند؛ در افزونه متن هرکلمه مترادف و متضاد برجسته و شماره گذاری می شد؛ و در گروه حاشیه سازی واژگان جدید شماره گذاری می شدند و توضیحات آنها در حاشیه ها یا پاورقی ها ارائه می شد. دانش آموزان گروه کنترل، واژگان را از طریق روش سنتی با معنی توضیح، ترجمه، یا ارائه مترادف و متضاد فرا گرفتند. هر سه گروه دیگر رویه مشابه گروه کنترل داشتند؛ اما علاوه بر این مراحل، آنها به تکنیک های تصویری، متنی، یا حاشیه سازی نیز دسترسی داشتند. نتایج نشان داد که در پس آزمون، هر سه گروه آزمایش از گروه کنترل بهتر بودند. با این حال، بیشترین پیشرفت در پس آزمون و پس آزمون با تاخیر در گروه حاشیه سازی بود. به طور کلی، می توان گفت پیشرفت در یادگیری واژگان به ترتیب برای حاشیه سازی، سپس بصری و بالاخره تقویت متن بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که استفاده از نشانه های متن و حاشیه سازی باعث تقویت سیستم بین زبانی آنها می شود.
منا حسینی
چکیده
کتاب «خلق تخصص از راه تجربه» مشتمل بر بیست فصل توسط گروهی از اساتید رشته تعلیم و تربیت به نگارش درآمده است. تدوین و ویراستاری کتاب را آلن میلی بر عهده داشته است. مؤلفین فصول کتاب هرکدام روایت ها و تجارب خود را در زمینۀ فراگیری زبان انگلیسی و به عنوان متخصصین آموزش زبان در ارتباط با مفهوم «حس باورپذیری» پرابو به اشتراک گذارده ...
بیشتر
کتاب «خلق تخصص از راه تجربه» مشتمل بر بیست فصل توسط گروهی از اساتید رشته تعلیم و تربیت به نگارش درآمده است. تدوین و ویراستاری کتاب را آلن میلی بر عهده داشته است. مؤلفین فصول کتاب هرکدام روایت ها و تجارب خود را در زمینۀ فراگیری زبان انگلیسی و به عنوان متخصصین آموزش زبان در ارتباط با مفهوم «حس باورپذیری» پرابو به اشتراک گذارده اند. بر اساس نظریۀ پرابو حس باورپذیری در امر آموزش به درک شهودی معلمین از یادگیری مربوط است و چنین درکی برخاسته از تجربیات آموزشی خود معلم است. این کتاب تلاشی قابل توجه در جهت تسهیم تجربه های تعدادی از متخصصین آموزش و تعلیم در نقاط مختلفی از جهان است. از اینرو به نظر می رسد هدف این کتاب نه ارائۀ یک نظر اجماعی در مورد ماهیت امر آموزش، بلکه بسط، شفاف سازی و غنابخشی به دیدگاه های شخصی افراد مختلفی است که در این کتاب به عرضۀ تجارب خود پرداخته اند.
دکتر کاظم لطفی پور ساعدی؛ دکتر داود امینی
چکیده
دکتر کاظم لطفی پور ساعدی استاد بازنشسته دانشگاه تبریز و در حال حاضر استاد ناظر در مرکز سنجش و ارزیابی زبان انگلیسی دانشگاه اوتاوا در کانادا می باشند. ایشان به عنوان سخنران اصلی در دومین کنفرانس بررسی مسائل زبان انگلیسی که 9-10 اردیبهشت سال 1397 در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برگزار گردید، حضور یافته و به ایراد سخنرانی پرداختند. متن سخنرانی ...
بیشتر
دکتر کاظم لطفی پور ساعدی استاد بازنشسته دانشگاه تبریز و در حال حاضر استاد ناظر در مرکز سنجش و ارزیابی زبان انگلیسی دانشگاه اوتاوا در کانادا می باشند. ایشان به عنوان سخنران اصلی در دومین کنفرانس بررسی مسائل زبان انگلیسی که 9-10 اردیبهشت سال 1397 در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برگزار گردید، حضور یافته و به ایراد سخنرانی پرداختند. متن سخنرانی ایشان با موضوع متنیّت: در آموزش زبان انگلیسی بر کدام «شکل زبانی« باید تکیه داشت، در این بخش از مجله زبانشناسی کاربردی و ادبیات کاربردی: پویش ها و پیشرفت ها در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. با توجه به ماهیت ویژۀ (فرآیندی) دانش مربوط به ارتباط کلامی یا همان زبان، روند حاکم در زمینۀ پژوهش های زبانشناسی کاربردی در چند دهۀ اخیر به نوعی مدافع "فراگیری" زبان دوم یا خارجی در مقابل "یادگیری" آن بوده اند. در فراگیری زبان، توجه اصلی باید بر معناها باشد؛ اما اندکی توجه به فرم های زبان هم مجاز است. لیکن به نظر می رسد سوء برداشت متداول دربارۀ فرم زبانی این بوده که آنرا مترادف "روابط دستوری" در جملات دانسته اند. این سوء برداشت ناشی از نظریۀ رایج در زبانشناسی است که زبان را متشکل از تعدادی جمله می داند که حامل معنای سپرده شده به آنها هستند بدون اینکه ماهیت واقعی مبادلات کلامی لحاظ گردد که در آنها معنا به شیوه ای گفتمانی و با مشارکت طرفین ارتباط کلامی تشکیل می گردد و آنچه که این فرایند را اداره می کند متن زبان (نشأت گرفته از متنیَت آن) است و نه جملات زبان (که متکی بر روابط دستوری صحیح در جملات باشد). استدلال مقاله حاضر این است که باید متنیَت زبان که نمایانگر گفتمان نهفته در آن است، همان "فرم زبانی" است که باید در تمرینات تسهیل کنندۀ فراگیری زبان دوم مد نظر قرار گیرد. متنیَت زبان و عوامل مربوط به "ایجاد و بیان پیام" مربوط به آن است که با ادراک آنها دریافت کننده پیام به سلسله مراتب به هم پیوسته در متنی که به صورت خطی سازمان یافته پی می برد. هر متن را می توان متشکل از واحدهایی در نظر گرفت که در بر گیرندۀ بسته های روانشناختی- اجتماعی- زبانشناختی هستند که به عرضۀ خطی سلسله مراتب متنی کمک می کنند. این واحدها در متن نوشتاری با عنوان واحدهای T شناخته می شوند و قطعه ای از زبان را شامل می شوند که بین دو نقطه قرار می گیرند. واحدهای T کانون "خلق پیام ها" هستند که در عین حال حامل برخی عناصر "بیان پیام ها" هم می باشند. تنوع موجود در پیکربندی کلَی واحدهای T از جمله انتخاب فعل اصلی (کانون) و نیز عناصر بیان کنندۀ پیام که در اطراف آن جمع شده اند و نحوۀ شکل گیری و ظهور آنها در مقاله حاضر مورد بحث قرار می گیرد. استدلال اینست که فعالیتهای "فرم – محور" در فراگیری زبان دوم که به منظور بالابردن آگاهی فراگیران از فرمهای زبانی تعبیه می شوند، لازم است در راستای ابعاد مربوط به متنیَت زبان قرار گیرند. نمونه هایی از این فعالیت ها با تمرکز بر مهارتهای خواندن و نوشتن ارائه می گردد.