دوره 11 (1402)
دوره 10 (1401)
دوره 9 (1400)
دوره 8 (1399)
دوره 7 (1398)
دوره 6 (1397)
دوره 5 (1396)
دوره 4 (1395)
دوره 3 (1394)
دوره 2 (1393)
دوره 1 (1392)

    آمار و ارقام مجله  JALDA  تا کنون

تعداد دوره‌ها 12
تعداد شماره‌ها 23
تعداد مقالات 276
تعداد نویسندگان 380
تعداد مشاهده مقاله 210,373
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 183,546
نسبت مشاهده بر مقاله 762.22
نسبت دریافت فایل بر مقاله 665.02
 
تعداد مقالات ارسال شده 683
تعداد مقالات رد شده 399
تعداد مقالات پذیرفته شده 206
درصد پذیرش 30
زمان پذیرش (روز) 129
تعداد پایگاه های نمایه شده 17
تعداد داوران 210

 

این مجله در ارزیابی سال 1400 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موفق به اخذ درجه مجله علمی با رتبه الف شده است و هم اکنون در فهرست اصلی نشریات پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) قرار دارد. 

 

برای کسب اطلاعات در مورد شیوۀ ارسال مقاله، بر روی راهنمای نویسندگان یا  اینجا کلیک کنید.

 

                               جلدا از نرم افزار مشابهت یاب (iThenticate) استفاده می­ کند.

 

 

 

قبل از ارسال به داوری، کلیۀ مقالات دریافتی در جلدا  توسط چک کننده نرم افزار سرقت ادبی با ارسال به سایت iThenticate بررسی می­ شوند.
صفحات پیشین و فهرست مندرجات
صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره اول، جلد دوازدهم
دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402

چکیده
   لطفا برای مشاهدۀ صفحات پیشین و فهرست مقالات شماره اول از جلد دوازدهم فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.   بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل بین فرهنگی پیکره محور از ارجاعات متنی در دو گروه نویسنده در دو محل انتشار: تفاوت های رشته ای

دکتر رجب اسفندیاری؛ سحر صالح

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، صفحه 1-23

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28656.1549

چکیده
  در دو دهه گذشته، ارجاعات درون متنی در انگلیسی با اهداف ویژه از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی ارجاعات درون متنی در مقالات تحقیقی چاپ شده نویسندگان انگلیسی زبان و فارس زبان در مجلات معتبر انگلیسی زبان ایرانی و بین المللی در دو رشته اقتصاد و مهندسی صنایع بوده است. به همین منظور، چهار پیکره از مقالات تحقیقی در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رونمایی از گوهر نامرئی: شناسایی موانع بر سر راه اجرای فرآیند سواد انتقادی در کلاس‌های آنلاین درایران

دکتر اسمعیل علی سلیمی؛ امید استاد

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، صفحه 25-50

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28312.1521

چکیده
  در اوضاع و شرایط کنونی، سواد انتقادی تبدیل به حوزه‌ای شده است که بیش از هر زمان دیگری شتاب گرفته و در حکم « گوهر نامرئی» است، چرا که تقریباً بسیاری از سیستم‌های آموزشی کوشیده اند آن را در برنامه‌های درسی خود جای دهند. به منظور بررسی این مفهوم،این پژوهش بر آن است تا معضلات احتمالی، چالش‌ها، محدودیت‌ها، به ویژه محدودیت‌هایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقدمه نحوی: آیا محتوای معنایی مشترک یک الزام است؟

دکتر علی اکبر انصارین؛ دکتر مسعود یعقوبی نوتاش؛ شلاله جوادی

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، صفحه 51-62

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28639.1547

چکیده
  آمادگی ساختاری به عنوان یک سیستم کارآمد در مطالعه  نمایه های ذهنی زبان  پیشنهاد شده است. با این حال، برای کشف مکانیسم های زیربنایی این سیستم به تحقیق نیاز است. این مطالعه تلاشی برای بررسی اینکه آیا جملاتی که محتوای معنایی مشترک ندارند، اما ساختار نحوی مشابهی دارند می‌توانند یکدیگر را پرایم کنند یا خیر بود. 90 نفر از دانشجویان دانشگاه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ادراکات و چالش‌های دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی در یادگیری محتوای مشارکتی بر اساس جنسیت

رقیه اسلامی؛ دکتر مهناز سعیدی؛ دکتر توران آهور

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، صفحه 63-86

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.27975.1456

چکیده
  این تحقیق ترکیبی، سهم یادگیری مشارکتی محتوا (CCL)  را برای دانشجویان دختر و پسر ایرانی رشتۀ آموزش زبان انگلیسی با تمرکز بر ادراک آنها، از نظر موفقیت‌های بالا و پایین، تفاوت‌های جنسیتی و چالش‌های آنها در یادگیری مشارکتی محتوا  در نظر گرفت. برای دستیابی به اهداف این مطالعه، 60 شرکت کننده مرد و زن که محدوده سنی آنها از 23 تا 35 سال در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تعامل پویا بین تفکر انتقادی و راهبردهای یادگیری واژگان در زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی با نقش تعدیل کننده جنسیت

دکتر مریم سلیمانی؛ دکتر زهرا آقازاده؛ امین بلورچی

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، صفحه 87-106

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29043.1618

چکیده
  تفکر انتقادی به طور گسترده به عنوان یک مفهوم رایج در فرآیندهای آموزش و یادگیری در نظر گرفته می شود. بنابراین، این مقاله قصد دارد تا ارتباط بین قابلیت‌های تفکر انتقادی زبان آموزان و همچنین استراتژی‌های یادگیری واژگان  آنها را در بین جنسیت بررسی کند. بدین منظور 140 زبان آموز ایرانی دختر و پسر مقطع متوسطه شاغل به تحصیل در موسسه زبان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
آگاهی معنایی و آگاهی دستوری در درک جملات توسط زبان آموزان انگلیسی

محمدرضا خاکسار؛ دکتر محمد صابر خاقانی نژاد

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، صفحه 107-128

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28603.1543

چکیده
  این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر دانش نحوی و  دانش معناشناسی در فهم جملات انگلیسی توسط زبان ­آموزان ایرانی در سطوح مختلف انجام شده است. یکصد و نود زبان­ آموز ایرانی از طریق نمونه­ گیری آسان در سه گروه مبتدی، متوسط، و پیشرفته جهت این مطالعه به کار گرفته شدند. جهت انجام مقایسه بین تأثیرات احتمالی دانش نحوی و معناشناسی بین سطوح مختلف ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تطبیقی تاثیر آموزش صریح، درونداد ارتقا یافته و روش اکتشافی هدایت شده در تولید افعال مجهول بین زبان آموزان ایرانی: رویکرد یادگیری زبان به کمک رایانه

سپیده رفیعی سخایی؛ دکتر بیوک بهنام؛ دکتر زهره سیفوری

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، صفحه 129-153

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28567.1539

چکیده
  امروزه همگان پذیرفته ­اند که دستور زبان آن­قدر مهم است که  نباید نادیده انگاشته شود. افعال مجهول انگلیسی می­تواند به­ عنوان یک بخش گرامری دشوار برای زبان­آموزان ایرانی به حساب آید. این مطالعه با هدف بررسی تطبیقی ​​و تجربی تاثیر آموزش صریح، تکنیک درونداد ارتقا یافته و رویکرد اکتشفافی هدایت‌ شده بر تولید افعال مجهول بین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ساکنین اردوگاه: هومو ساکر و رژیم های بیوسیاسی در رمان خانه ای برای آقای بیسواس اثر وی. اس. نایپل

امیرحسین نعمتی زیارتی؛ دکتر مهدی جاویدشاد

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، صفحه 155-174

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28398.1533

چکیده
  این پژوهش اساساً به بررسی فرآیند سیاسی‌سازی[1] و بیوسیاسی‌سازی[2] زندگی انسان‌ها، بالاخص آنان که توسط حکومت بی‌ارزش و مصرف‌شدنی تلقی می‌شوند می‌پردازد.  هدف این نوشتار مطالعه و واکاوی روش‌های نامحسوسی است که نظام حاکم با بهره‌گیری از آن‌ها سعی در بی‌هویت‌سازی و نهایتاً سرکوب و منکوب‌سازی مردم دارد. از طریق کاوش و فهم این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
«زن مو قرمز»: تحلیلی زیست‌محیطی بر اساس دیدگاه زنانه

دکتر الهام محمدی آچاچلویی

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، صفحه 175-191

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28731.1564

چکیده
  این مقاله تحلیلی است زیست­محیطی از رمان «زن مو قرمز» اثر اورهان پاموک (2017) بر اساس دیدگاه زنانه آلیشیا هیلدا پولئو. در این تحلیل، گل­جهان به عنوان شخصیتی فرهنگی بحث می­شود که با ایستادن بیرون تقسیم­بندی ذات­گرایانه فرهنگ / طبیعت، تعاملی سازنده با دنیای مردانه داستان برقرار می­کند و بدین­سان زندگی را به شهر تاریخی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر سلسله مراتب طبقاتی در تغییر اجسام افراد در رمان زیر پوست

علی منتظرزاده

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، صفحه 193-206

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28875.1585

چکیده
  در این مقاله من سعی در تحلیل نقش پیچیده سرمایه­ داری در شکل­ گیری و تحول جسم­ ها در میان سیستم خود با کمک و الهام از اثر میشل فابر به نام زیر پوست را دارم. بعد اول، تمایز بین عادی و نرمال بودن و فاصله گرفتن از آن به عنوان دو بدن در شخصیت های اصلی داستان به نام های اسرلی و آملیس. بعد دوم، تاثیر سلسله مراتب طبقاتی مختلف در داستان و چگونگی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شفای اخلاقی در برابر ترومای هستی‌شناختی در کتاب «مسئله قدرت» بِسی هِد

دکتر سیده مریم حسینی؛ دکتر حسین پیرنجم الدین

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، صفحه 207-225

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28985.1608

چکیده
  کتاب «مسئله قدرت» اثر بسی هد به طرز پیچیده‌ای فلسفه وجودی را در لابه‌لای روایت خود می‌پیوندد، آنچنان که آن را موضوعی ایده­ آل برای بررسی به فلسفه رابطه خود-دیگری امانوئل لویناس می‌کند. رمان در پس­ زمینه پرفراز و نشیب آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید می­ گذرد و سفر الیزابت به عنوان کاوشی تکان­دهنده در مفاهیم لویناسی عمل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نظریه روابطِ اشیا در رمان «خدا به کودک کمک کند» اثرِ موریسون:‌ خوانش روانشناختی

دکتر حسین صبوری؛ علی زارع زاده؛ دکتر ابوالفضل رمضانی؛ رقیه لطفی متنق

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، صفحه 227-244

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.29346.1651

چکیده
  هدف این مقاله بررسی تأثیر مخرب رفتار خصومت ­آمیز و خشونت­ آمیز یک مادر روشن ­پوست - که از تربیت دختر سیاه­پوست خود اجتناب می­کند - در رمان تخیلیِ «خدا به کودک کمک کند» (۲۰۱۵) اثرِ تونی موریسون است. نظریه روابط اشیا نانسی چودروف به ما کمک می‌کند تا بفهمیم که چگونه الگوهای فرزند­پروری جنسیتی و رشد دوران کودکی به بازتولید ...  بیشتر

چکیده های فارسی
چکید، مقالات به زبان فارسی
دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، صفحه 249-260

چکیده
  لطفا برای مشاهدۀ چکیدۀ مقالات به زبان فارسی فایل ضمیمه را بارگیری فرمایید.   بیشتر

تعلل در فرآیند زبان آموزی: راهکاری سازنده یا فقط زمان سوزی مخرب؟

صابر خوئی اسکوئی؛ دکتر سعیده آهنگری؛ دکتر زهره سیفوری

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 243-259

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.26939.1202

چکیده
  افراد بسیاری قادر نیستند مسئولیتهایی که برعهده آنها گذاشته شده را در موعد مقرر انجام دهند یا حداقل آن را در لحظه‌ی آخر فرجه تعیین شده انجام می دهند. آنچه اصطلاحاً تعلل نامیده می‌شود، در انجام فعالیت‌های آکادمیک معمولا پدیده‌ای ناامید کننده محسوب می‌شود که اکثرا منجر به نتایج ناخوشایندی می‌گردد. با وجود این، برخی از دانشجویان ...  بیشتر

پژوهشی در زبان و جنسیت در رمان‌های «شب‌های تهران» و «عزاداران بیل»

دکتر شیرزاد طایفی

دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 227-241

https://doi.org/10.22049/jalda.2021.26979.1219

چکیده
  بسیاری از صاحب­نظران معتقدند میان زبان و نوشتار زنان و زبان و نوشتار مردان، تفاوت وجود دارد. در این مقاله زبان زنانه و مردانه در رمان «شب‏های تهران» نوشتة غزاله علیزاده و «عزاداران بیل» نوشتۀ غلامحسین ساعدی بر اساس نظریه­های زبان­شناسان اجتماعی از منظر دستور زبان مقایسه شده است تا میزان تأثیر جنسیت نویسنده بر زبان ...  بیشتر

درام سینک آشپزخانه و طبیعت گرایی: تئاتر انگلیس پس از جنگ

دکتر نازیلا حیدرزادگان؛ زینب کورت ییلدیز

دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 139-149

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26818.1172

چکیده
  مقاله حاضر، درام سینک آشپزخانه و طبیعت گرایی، به بررسی یک جنبش فرهنگی می پردازد که ابراز سرخوردگی هنرمندانی چون آرنولد وسکر، جان آزبورن، و شلا دلانی در دوره پس از جنگاز طریق تئاتر را نشان می دهد که واقعیت زندگی آنهاست. دوره ۱۹۵۶-۱۹۶۵ را می توان دوره ای دانست که تئاتر انگلیس پس از جنگ را بررسی می کند که مربوط به تحولات فرهنگی، اجتماعی، ...  بیشتر

بررسی تاثیر گوش دادن متمرکز و غیر متمرکز بر روی استفاده از زمان فعل ها در میان یادگیرندگان ایرانی زبان انگلیسی
دوره 6، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 141-161

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26383.1098

چکیده
  در این مطالعه، تاثیر گوش دادن متمرکز و غیر متمرکز بر روی استفاده ی درست از زمان فعل ها در بین یادگیرندگان ایرانی زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت. تحقیق حاضر بر اساس روش پیش آزمون – پس آزمون با کلاس های دست نخورده بود. بر اساس هدف این مطالعه، یک نمونه ی 60 نفری ازشرکت کنندگان همگن انتخاب شد. از میان 6 کلاس دست نخورده، یک گروه آزمایشی ...  بیشتر

تمایل به برقراری ارتباط و تحمل ابهام زبان آموزان EFL درونگرا و برون گرا
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 27-41

https://doi.org/10.22049/jalda.2018.26268.1072

چکیده
  مدتهاست محققان علاقمند به کاوش در زمینه ی تاثیر خصیصه های شخصیتی بر یادگیری زبان خارجی یا دوم می باشند. مطالعه ی کنونی تلاشی است در جهت بررسی اینکه آیا رابطه ی آماری بامعنا میان میل به برقراری ارتباط و تحمل ابهام زبان آموزان درون گرا و برون گرا وجود دارد یا خیر. به این خاطر 150 زبان آموز، پرسشنامه های درون گرایی/برون گرایی مک کروسکی (1998)، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ترجیحات سبک تدریس به عنوان تابعی از خودکارآمدی، تنظیم هیجان، آموزش انعکاسی، و ذهن -آگاهی در تدریس: نگاهی به یک محیط آموزش زبان انگلیسی

دکتر احسان نمازیان دوست؛ دکتر طاهره حیدرنژاد؛ دکتر افشین رضایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 فروردین 1403

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28775.1568

چکیده
  سلامت روان مربیان به یک موضوع بسیار مهم برای مطالعه تبدیل شده است. با این حال، به تأثیر خودکارآمدی ­(S-E)، تنظیم هیجان­(ER)، آموزش بازتابی (RT) و ذهن­آگاهی در تدریس (MT) به عنوان میانجی ترجیحات سبک تدریس معلم (TS) توجه کافی نشده است. برای پر کردن این دانش، این مطالعه مدلی را پیشنهاد می‌کند که تعامل بین ­S-E، ER، RT  و MT را نشان می‌دهد. پرسشنامه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مداخله خودسنجی معیار-محور در توسعه صحت دستوری، منابع واژگانی و انسجام نوشتار زبان آموزان پیشرفته ایرانی: تکلیف‌های مشترک و مستقل

ساناز صابر مقدم رودسری؛ دکتر بهروز عزبدفتری؛ دکتر زهره سیفوری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 فروردین 1403

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28336.1523

چکیده
  یک موضوع بحث برانگیز در آموزش زبان این است که تا چه حد درگیر کردن زبان آموزان در فرآیند یادگیری ممکن است جنبه های مختلف نوشتن زبان آموزان را افزایش دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از روبریک های ارزشیابی به عنوان ابزارهای خودارزیابی بر ویژگی های نوشتاری زبان آموزان پیشرفته زبان انگلیسی انجام شد. پژوهش حاضر تأثیر تعاملی ...  بیشتر

Call for Papers

JALDA is publishing articles in:
Applied Linguistics
Applied Literature
Applied Studies on Dynamics between language and literature

نمونه ای از رفرانس دهی مقاله جلدا با استفاده از شناسه اشیاء دیجیتال (doi):

نمونۀ درج شناسۀ اشیاء دیجیتال (doi) در مجله زبانشناسی کاربردی و ادبیات کاربردی: پویش ها و پیشرفت ها

نمایه شده در پرتال نشریات وزارت علوم

مجله زبانشناسی کاربردی و ادبیات کاربردی: پویش ها و پیشرفت ها نشریه علمی مورد تایید وزارت علوم است.

نمایه شده در فهرست اصلی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

مجله زبانشناسی کاربردی و ادبیات کاربردی: پویش ها و پیشرفت ها در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه شده است.

DOAJ

نشریه زبانشناسی کاربردی و ادبیات کاربردی هم اکنون عضو فهرست مجلات دسترسی آزاد ( DOAJ) است.

MLA

ERIH PLUS

این مجله در فهرست مراجع علوم انسانی و اجتماعی اروپا نمایه شده است.

EuroPub

این نشریه در فهرست نشریات علمی و دانشگاهی اروپا نمایه شده است.

ابر واژگان

نشریات مرتبط