نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

2 استاد زبانشناسی کاربردی ، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

3 دانشیار آموزش زبان انگلیسی، گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

یک موضوع بحث برانگیز در آموزش زبان این است که تا چه حد درگیر کردن زبان آموزان در فرآیند یادگیری ممکن است جنبه های مختلف نوشتن زبان آموزان را افزایش دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از روبریک های ارزشیابی به عنوان ابزارهای خودارزیابی بر ویژگی های نوشتاری زبان آموزان پیشرفته زبان انگلیسی انجام شد. پژوهش حاضر تأثیر تعاملی خودارزیابی مبتنی بر معیارها و نوع تکلیف را بر صحت دستوری، منابع واژگانی و انسجام بررسی کرد. شرکت‌کنندگان شامل 60 زبان‌آموز پیشرفته زبان انگلیسی بودند که در دو گروه آزمایشی (هر کدام 30 زبان‌آموز مرد و زن) توزیع شدند. ابزارها دو تکلیف نوشتاری پیش‌آزمون و پس‌آزمون بودند که بر اساس روبریک‌های IDP ارزیابی منابع واژگانی، پاسخ تکلیف، دامنه و صحت دستوری و انسجام ارزیابی شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آنکووای دو طرفه استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که نوشتار دقیق‌تر و منسجم‌تر گروه خودارزیابی با معیارها در مقایسه با گروه معلم-ارزیابی بدون تفاوت معنادار در منابع واژگانی. علاوه بر این، یافته ها نشان داد که شرکت کنندگان در انجام وظایف مشترک به طور قابل توجهی بهتر از وظایف مستقل عمل کردند. با این حال، انواع تکلیف و ارزیابی هیچ اثر تعاملی قابل توجهی بر ویژگی‌های نوشتاری مورد نظر ندارند. یافته‌ها بر مزایای عملی خودارزیابی مبتنی بر معیارها و وظایف مشترک در ارتقای صحت دستوری و انسجام نوشتاری زبان‌آموزان پیشرفته زبان انگلیسی تأکید می‌کنند. پیامدها مورد بحث قرار خواهند گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Andrade, H. (2000). Using rubrics to promote thinking and learning. Educational Leadership, 57(5), 13-18.
Andrade, H. (2008). Self-assessment through rubrics. Educational Leadership, 65(4), 60-63.
Andrade, H., & Du, Y. (2007). Student responses to criteria‐referenced self‐assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 32(2), 159-181. https://doi.org/10.1080/02602930600801928 
Babaii, E., & Adeh, A. (2019). One, two, ... ,  many: The outcomes of paired peer assessment, group peer assessment, and teacher assessment in EFL writing. Journal of Asia TEFL 16(1), 53-66. https://doi.org/10.18823/asiatefl.2019.16.1.4.53 
Bangert-Drowns, R. L., Kulik, C.-L. C., Kulik, J. A., & Morgan, M. (1991). Instructional effect of feedback in test-like events. Review of Educational Research, 61(2), 213-238. https://doi.org/10.3102/00346543061002213 
Bloom, B. S. (1968). Learning for mastery. Evaluation Comment, 1(2), 1-12.
Bommanaboina, R. D., & Guduru, R. (2022). The impact of self-assessment of engineering students’ awareness of pre-writing strategies on writing performance. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 9(4), 42-54.
Brown, J. D., & Hudson, T. (1998). The Alternatives in Language Assessment. TESOL Quarterly, 32(4), 653-675. https://doi.org/10.5539/ijel.v1n1p173 
Butler, D., & Winne, P. (1995). Feedback and self-regulated learning: A theoretical synthesis. Review of Educational Research, 65(3), 245-281. https://doi.org/10.2307/1170684 
Comert, M., & Kutlu, O. (2018). The effect of self-assessment on achievement in writing in English. Egitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8, 107-118. https://doi.org/10.22521/jesr.2018.81.4 
De Beaugrande, R., & Dressler, W. (1981). Introduction to text linguistics. Longman.
Dyke, M. (2006). The role of the ‘other’ in reflection, knowledge formation and action in a late modernity. International Journal of Lifelong Education, 25(2), 105-123. https://doi.org/10.1080/02601370500510728 
Dyson, A. (2003). Popular literacies and the “All” children: Rethinking literacy development for contemporary childhoods. Language Arts, 81(2), 100-109.
Farooq, M., Ahmed, K., & Farooq, S. (2020). Introducing Self-Assessment for Evaluating Learners in Pakistan. Global Social Sciences Review (GSSR), 5(4), 120-136. http://doi.org/10.31703/gssr.2020 
Fathi, J., Afzali, M., & Parsa, K. (2021). Self-assessment and peer-assessment in EFL context: An investigation of writing performance and writing self-efficacy. Critical Literary Studies, 1(5), 211-232. https://doi.org/10.34785/J014.2021.172 
Fathi, J., Derakhshan, A., & Safdari, M. (2020). The Impact of Portfolio-Based Writing Instruction on Writing Performance and Anxiety of EFL Students. Polish Psychological Bulletin, 51(3), 226-235. http://doi.org/10.24425/ppb.2020.134729 
Fathi, J., & Khodabakhsh, M. R. (2019). The role of self-assessment and peer-assessment in improving writing performance of Iranian EFL students. International Journal of English Language and Translation Studies, 7(3), 1-10.
Halliday, M. A. K., & Hasan, R. (1976). Cohesion in English. Longman.
Heidarian, N. (2016). Investigating the effect of using self-assessment on Iranian EFL learners’ writing. Journal of Education and Practice, 7(28), 80-89.
Housen, A., & Kuiken, F. (2009). Complexity, accuracy and fluency in second language acquisition. Applied Linguistics, 3(4), 461-473. http://doi.org/10.1093/applin/amp048 
Jaidev, R. (2011). Rubrics-based writing: Liberating rather than restricting in many contexts. Retrieved from http://blog.nus.edu.sg/eltwo/2011/03/17/rubrics-based-writing-liberating-rather-than-restricting-in-many-contexts/.
Johansson, V. (2008). Lexical diversity and lexical density in speech and writing: A developmental perspective. Working Papers, 53, 61-79
Johnson, K. E., (2009). Second language teacher education: A sociocultural perspective. Routledge.
Jonsson, A., & Svingby, G. (2007). Use of rubrics: Reliability, validity and educational consequences. Educational Research Review, 2, 130-144. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2007.05.002 
Kim, J. (2019). Effects of Rubric-referenced self-assessment training on Korean high school students’ English writing. English Teaching, 74(3), 79-11. https://doi.org/10.15858/engtea.74.3.201909.79 
Larson, J. (1997). Indexing instruction: Social construction of the participation framework in kindergarten journal-writing activity. Discourse and Society, 8, 501-521. https://doi.org/10.1177/0957926597008004004 
Nation, I.S.P. (2009). Teaching ESL/EFL reading and writing. Retrieved from https://www.tesl-ej.org/ej49wp/r5.html.
Polio, C. (1997). Measures of linguistic accuracy in second language writing research. Language Learning, 47, 101-143.
Pope, N. K. L. (2005). The impact of stress in self-assessment. Studies in Higher Education, 30(1), 51-63. https://doi.org/10.1080/0260293042003243896
Nedzinskaite, I., Svencioniene, D., Zavistanaviciene, D. (2006). Achievements in language learning through students' self-assessment. Studies about Languages, 8, 84-87.
O’Malley, J. M., & Valdez, P. L. (1996). Authentic assessment for English Teachers: practical approaches for teachers. Addison-Wesley.
Orsmond, P., Merry, S., & Reiling, K. (2000). The use of student derived marking criteria in peer and self-assessment.    Assessment & Evaluation in Higher Education, 25(1), 23-38. https://doi.org/10.1080/02602930050025006 
Ratminingsih, N. M., Marhaeni, A. A. I. N., & Vigayanti, L. P. D. (2018). Self-assessment: The effect on students' independence and writing competence. International Journal of Instruction, 11(3), 277-290. https://doi.org/10.12973/iji.2018.11320a 
Richards, J. C. (2002). Teaching vocabulary. In J. C. Richards, & A. W. Renandya (Eds.), Methodology in Language teaching: An anthology of Current practice (pp. 255-257). Cambridge University Press.
Routman, R. (1994). Invitations: Changing as teachers and learners K-12. Heinemann.
Vygotsky, L. (1962). Thought and language (E. Hanf-mann & G. Vakar, Trans.). MIT Press.
Zhang, X. S., & Zhang, L. J. (2022). Sustaining learners’ writing development: Effects of using self-assessment on their foreign language writing performance and rating accuracy. Sustainability, 14, 1-25. https://doi.org/10.3390/su142214686 
Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (2011). Self-regulated learning and performance: An introduction and an overview. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/313420462_Self-regulated_learning_and_performance_An_introduction_and_an_overview