ما نیازمند افق های نو هستیم: در جستجوی گزینه هایی جهت سه‌سویه‌سازی مطالعات گفتمانهای آکادمیک

دکتر داود کوهی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 251-268

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28292.1517

چکیده
  مقاله حاضر بر این استدلال تاکید می­ورزد که ایجاد الگوهای جامع و کارآمد تحلیل گفتمان­های آکادمیک صرفا از طریق توسعه  نظریه­های گفتمان محور ممکن نیست و برای حصول به چنین چهارچوبی باید میان حوزه پژوهش گفتمان­های آکادمیک و حوزه گسترده­تر پژوهش در زبانشناسی کاربردی تعامل بیشتری صورت گیرد. به نظر محقق، این مکالمه مفهومی بین ...  بیشتر

تحلیل بین فرهنگی پیکره محور از ارجاعات متنی در دو گروه نویسنده در دو محل انتشار: تفاوت های رشته ای

دکتر رجب اسفندیاری؛ سحر صالح

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 1-23

https://doi.org/10.22049/jalda.2023.28656.1549

چکیده
  در دو دهه گذشته، ارجاعات درون متنی در انگلیسی با اهداف ویژه از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی ارجاعات درون متنی در مقالات تحقیقی چاپ شده نویسندگان انگلیسی زبان و فارس زبان در مجلات معتبر انگلیسی زبان ایرانی و بین المللی در دو رشته اقتصاد و مهندسی صنایع بوده است. به همین منظور، چهار پیکره از مقالات تحقیقی در ...  بیشتر

نقش روش خواندن هدایت شده در بهبود درک مطلب مهندسین صنعت نفت و گاز ایران

دکتر لیلا دوبختی؛ مهشید پناهی

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، ، صفحه 53-70

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27785.1417

چکیده
  یکی از ضروریات یادگیری زبان­های خارجی، درک مطلب به خصوص برای زبان آموزان بزرگسال است. همچنین،  افزایش علاقه­مندی زبان­آموزان به خواندن با در نظر گرفتن زمان صرف شده برای یادگیری دانش­های مختلف خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی درک مطلب به عنوان یک عامل کمک کننده در زمانی که زبان آموزان درگیر درک و خواندن هستند انجام پذیرفته ...  بیشتر

مواجهه با چالش پیوندخوردگی ژانری در پژوهش و آموزش انگلیسی برای اهداف آکادمیک

دکتر داود کوهی

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، ، صفحه 23-37

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26894.1187

چکیده
  از زمان معرفی مفهوم ژانر به حوزه انگلیسی برای اهداف ویژه در دهه 1980 میلادی، این مفهوم به عنوان یک سازه ی تئوریک منسجم در خدمت درک هرچه بیشتر ماهیت ارتباطات آکادمیک قرار گرفته است. با­این­حال، پتانسیل ذاتی این مفهوم به عنوان ابزار طبقه بندی متون آکادمیک همواره به نوعی کج فهمی درباره همگن بودن ژانرهای آکادمیک نیز دامن زده است. مقاله ...  بیشتر

بررسی اثربخشی ترکیب اطلاعات در مقایسه با تصویرسازی (زیمرمان و هاچینز، 2003) بر پیشرفت زبان تخصصی دانشجویان کارشناسی حسابداری با لحاظ جنسیت

سمیه شیخ پورآهندانی؛ محمد رضا خددارضا

دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 93-109

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26730.1160

چکیده
  این تحقیق به بررسی اثربخشی ترکیب اطلاعات در مقایسه با تصویرسازی (زیمرمان و هاچینز، 2003) بر پیشرفت زبان تخصصی دانشجویان کارشناسی حسابداری با لحاظ جنسیت پرداخته است. 120 دانشجوی رشته حسابداری در ایران در این تحقیق مشارکت داشتند که به 4 گروه همگن 30 مذکر و 30 مونث در گروه آزمایش و 30 مذکر و30 مونث در گروه دیگر تقسیم شدند. پیش آزمون به عمل آمده ...  بیشتر

گفتمان علمی و نفوذ عناصر غیر رسمی
دوره 6، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 49-97

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26353.1090

چکیده
  با تحمیل گردشهای ساختاری اجتماعی مان، ما بعد اجتماعی، فرهنگی، و تاریخی که در گفتمان علمی انجام می شود را توسعه داده ایم. این نظرهای اجمالی به ما نشان می دهد که چقدر گفتمان علمی جزئی از وب های پیچیده ی ارتباطات اجتماعی انسان است. با تشخیص این خاصیت اجتماعی، فرهنگی، و تاریخی، این مقاله به عناصر غیر رسمی که در گفتمان های علمی هستند، نگاه ...  بیشتر

بررسی نیازهای درک مطلب زبان تخصصی دانشجویان ادبیات فارسی دانشگاه یاسوج
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 89-98

https://doi.org/10.22049/jalda.2018.26244.1065

چکیده
  هدف اصلی مطالعه حاضر که در راستای برنامه های آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه در ایران است پر کردن شکاف بین دانش درک عمومی زبان دانش آموزان و توانایی آنها در خواندن متنهای تخصصی ومنظم است. هدف این مطالعه، بررسی نیازهای حاضر و آینده مهارت خواندنِ (درک مطلب) دانشجویان زبان فارسی دانشگاه یاسوج با روش ترکیبی (کمی و کیفی) در دروس زبان تخصصی ...  بیشتر

به کار بردن فراگفتمان در علم عام و حرفه ای: موردهای طفره ها و تشدیدها

دکتر داود کوهی؛ مینا باباپور

دوره 7، شماره 2 ، آبان 1398، ، صفحه 99-120

https://doi.org/10.22049/jalda.2019.26654.1144

چکیده
  مقاله حاضر نشان می دهد که تمامی متن های علمی مندرج شده در ژورنال ها، مجله ها، و روزنامه ها  به نفوذ طفره ها و تشدیدها آسیب پذیر هستند. اما، تشخیص داده شد که تمامی متن های علمی در سه مجموعه گرایش داشتند که احتمال های بیان های جایگزین را به جای محدود کردن آنها آشکار کنند. نسبت فراوانی بیشتر مورد طفره در مقایسه با مورد تشدید نشان می دهد ...  بیشتر