چکیده
ادبیات کاربردی در ارتباط با استفاده های عملی از ادبیات می باشد و یکی از جنبه های این استفاده، کاربرد ادبیات در روان درمانی و خودشکوفایی است.این گونه از ادبیات به طور ویژه از روانشناسی کارل گوستاو یونگ بهره می برد، چرا که در روانشناسی یونگ تاکید برامکان تک سازی افرادوجود دارد. با این حال روانشناسی یونگ، به علت جهت گیری جهانشمولانه ...
بیشتر
ادبیات کاربردی در ارتباط با استفاده های عملی از ادبیات می باشد و یکی از جنبه های این استفاده، کاربرد ادبیات در روان درمانی و خودشکوفایی است.این گونه از ادبیات به طور ویژه از روانشناسی کارل گوستاو یونگ بهره می برد، چرا که در روانشناسی یونگ تاکید برامکان تک سازی افرادوجود دارد. با این حال روانشناسی یونگ، به علت جهت گیری جهانشمولانه وعدم حساسیت به متون وابسته به زمان و مکان خاص،در سالهای اخیر، مورد انتقاد منتقدین ادبی واقع شده است. گروه دیگری از منتقدان که به آنها لفظ "نویونگی" اطلاق می شود، با بسط و تفسیر مجدد آراء یونگ و بررسی امکان تعامل آن با نظریه های دیگر نقد، در صدد رفع این مشکل بر آمده اند. تحقیق حاضر، همسوبا نویونگیها به بررسی رمانی از کامیلا گیب با عنوان شیرینی در دل (2006)می پردازد تا ادعاهای نویونگیهابه بوته آزمایش گذاشته شود. در نتیجه و با بررسی این رمان، بر امکان بازخوانی نظریات یونگ در جهان معاصر و بر امکان تاثیر و تاثر نقد یونگی و دیگر مکاتب نقد ادبی صحه گذاشته می شود و تاکید می گردد که این بازنگری در روانشناسی یونگ، ادبیات کاربردی در حوزه خودشکوفایی را هم واجد منابع و ابزار وسیع و معتبر می گرداند.