علی امامی پور؛ دکتر فریده پورگیو
چکیده
با افزایش تبادلات بین رشتهای امکان رد و بدل شدن ایدهها و مفاهیم بین رشتههای علوم انسانی و علوم طبیعی مهیا شده است. همواره از جان بارت بعنوان یکی از معروفترین نویسندگان که هم در آثار ادبی و مقالات غیر ادبی خود از مفاهیم بروز سایر رشتهها وام گرفته است و در نتیجه باعث جانی دوباره دادن بر پیکر ادبیات شده است یاد میشود. علیرغم ...
بیشتر
با افزایش تبادلات بین رشتهای امکان رد و بدل شدن ایدهها و مفاهیم بین رشتههای علوم انسانی و علوم طبیعی مهیا شده است. همواره از جان بارت بعنوان یکی از معروفترین نویسندگان که هم در آثار ادبی و مقالات غیر ادبی خود از مفاهیم بروز سایر رشتهها وام گرفته است و در نتیجه باعث جانی دوباره دادن بر پیکر ادبیات شده است یاد میشود. علیرغم اینکه نگارش رمان «گمشده در شهربازی» اثر جان بارت و فراگیر شدن اصول فیزیک کوانتومی در محافل علمی و اجتماعی در بازه زمانی یکسانی بوقوع پیوستند، تاثیر مفاهیم فیزیک مدرن که تصویری دقیق تر درباره حقیقت نمایان میسازد در این اثر مورد غفلت قرار گرفته و اکثر پژوهشگران مصرند تا این اثر را در چارچوب پساساختارگرایی، که مدتهاست فرسوده شده است، مطالعه کنند. این مطالعه برآنست تا با استفاده از مفاهیمی که اساس تفسیر کپنهاگی و تفسیر دنیاهای موازی مکانیک کوانتومی بر آنها بنا شده است، چشم اندازی جدید را در داستانهای حول شخصیت آمبروز ارائه داده و این اثر جذاب را از آماج تفاسیر کسل کننده فراداستانی حفظ کند.
دکتر مهدی آذری سامانی
چکیده
این مقاله، رمان «وی» (1961) نوشته توماس پینچن را از دو دیدگاه متضاد علمی مورد تحلیل قرار داده و نتیجه گیری میکند که پینچن سعی دارد با بکار گیری فرمولهای پیچیده علمی در سطح معنایی زبان به دنیای به ظاهر بی معنا هدف و معنایی نو ببخشد. رمان «وی»توسط بسیاری منتقدین به عنوان یک متافیکشن تاریخ نگارانه شناخته میشود که حول محور ایجاد ...
بیشتر
این مقاله، رمان «وی» (1961) نوشته توماس پینچن را از دو دیدگاه متضاد علمی مورد تحلیل قرار داده و نتیجه گیری میکند که پینچن سعی دارد با بکار گیری فرمولهای پیچیده علمی در سطح معنایی زبان به دنیای به ظاهر بی معنا هدف و معنایی نو ببخشد. رمان «وی»توسط بسیاری منتقدین به عنوان یک متافیکشن تاریخ نگارانه شناخته میشود که حول محور ایجاد یک خوانش جدید از استعمار ابتدای قرن 20 اروپا میگردد که تحت تاثیر روش داستانویسی پسامدرنیستی توماس پینچن به این دوران خاص تاریخی رنگ و بوی عدم قطعیت در بیان واقعیات و مسائل میبخشد. این مقاله اثبات میکند که گرچه پینچن با استفاده از تکنیکهای رمان نویسی پسامدرن شهرآشوبی عدم قطعیت و فرار از معنا را ایجاد میکند، در پس زمینه، نقشه مخفی رسیدن به معنا را نگه داشته. این نقشه مستتر، خواننده را به سمت نوعی قطعیت در ورای آشوب متن سوق میدهد. برای این منظور رویکرد اصلی این مقاله بر روی نظریه اطلاعات کلود شانون استوار گشته است.