نور عزتی آزمان؛ دکتر منصور امینی؛ دکتر لین سیو انگ؛ دکتر معصومه علوی
چکیده
انواع مختلف استراتژی های خواندن در زمینه انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) مدرسان و فراگیران را با چالش مواجه می کند. این مطالعه با هدف شناسایی و مقایسه استراتژی های خواندن مورد استفاده توسط مربیان و دانشجویان در برخورد با سوالات درک مطلب، سازماندهی مجدد و درک مطلب استنباطی انجام شده است. شرکت کنندگان پنج مربی EFL و 27 دانشجو از برنامه ...
بیشتر
انواع مختلف استراتژی های خواندن در زمینه انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) مدرسان و فراگیران را با چالش مواجه می کند. این مطالعه با هدف شناسایی و مقایسه استراتژی های خواندن مورد استفاده توسط مربیان و دانشجویان در برخورد با سوالات درک مطلب، سازماندهی مجدد و درک مطلب استنباطی انجام شده است. شرکت کنندگان پنج مربی EFL و 27 دانشجو از برنامه مهارت زبان انگلیسی (ELPP) در دانشگاه مالایا، مالزی بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. این مطالعه کیفی شامل مشاهدات در کلاس و مصاحبه با مربیان و پرسشنامه هایی است که برای دانشجویان ارائه شده است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که هر دو مربی و دانشجویان هنگام برخورد با سوالات درک مطلب استراتژی های مختلف خواندن را انجام می دهند و برخی از استراتژی های مربیان به ندرت مورد استفاده دانشجویان قرار می گیرند و یا هرگز استفاده نمی شوند. راهبردهایی مانند "خواندن قبل از خواندن متن" ، "اسکن کردن" و "یافتن سرنخ های زمینه ای" توسط مربیان و دانشجویان مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها نشان داد که اجرای انواع راهبردهای خواندن توسط مربیان بر میزان درک دانشجویان از مطالب مطالعه تأثیر می گذارد. بنابراین، این مطالعه می تواند رهنمودهای روشنی برای مربیان EFL ارائه دهد تا به دنبال پیشرفت مهارت خواندن دانشجویان خود باشند. این می تواند در نهایت به پیشرفت تحصیلی و انگیزه یادگیری بهتر دانشجویان منجر شود.
چکیده
یادگیری«همایند ها»به عنوان یکی از حوزه های مشکل ساز در آموزش زبان دوم به شمار می رود و اگر فردی متمایل به تقویت توانایی هایش در یک زبان خارجی باشد، دقت در استفاده از همایند یکی از مسائل مهم می باشد. این تحقیق نقش تقویت ضمنیدرونداد در همایند های های گرامری بر زبان آموزان ایرانی را مورد مطالعه قرار داده است. دو گروه ...
بیشتر
یادگیری«همایند ها»به عنوان یکی از حوزه های مشکل ساز در آموزش زبان دوم به شمار می رود و اگر فردی متمایل به تقویت توانایی هایش در یک زبان خارجی باشد، دقت در استفاده از همایند یکی از مسائل مهم می باشد. این تحقیق نقش تقویت ضمنیدرونداد در همایند های های گرامری بر زبان آموزان ایرانی را مورد مطالعه قرار داده است. دو گروه زبان آموز دبیرستانی سطح متوسط در یک موسسه آموزش زبان خارجی در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند. یکی از گروه ها به عنوان گروه کنترل و دیگری به عنوان گروه آزمایشی. ابتدا یک پیش آزمون چهار گزینه ای برای هر دو گروه در نظر گرفته شد. سپس ده جلسه تدریس به گروه آزمایش با برجسته کردن همایند های گرامری در متن ها صورت گرفت. در وهله ی آخر «پس آزمون»بر روی هر دو گروه انجام شد و نتایج آن به وسیله ی تی تست، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت قابل توجهی میان دو گروه وجود ندارد. یافته ها حاکی از آن است که تقویت ضمنی همایند ها مزیت چندانی برای زبان آموزان ندارد.
چکیده
زبان آموزان خوب از یک سری استراتژیها استفاده میکنند و زمانیکه آزمون های زبانی مد نظر میباشند این استراتژیها همراه با نوعی آزمون آگاهی میتواند نتایج بهتری برایشان داشته باشد. ازمیان چنین آزمونهایی، آزمون تافل اینترنتی کابوسی برای زبان آموزان ایرانی میباشد، چرا که برای ادامه تحصیل نیازمند نتایجی مطلوب میباشند. بنابراین در این تحقیق ...
بیشتر
زبان آموزان خوب از یک سری استراتژیها استفاده میکنند و زمانیکه آزمون های زبانی مد نظر میباشند این استراتژیها همراه با نوعی آزمون آگاهی میتواند نتایج بهتری برایشان داشته باشد. ازمیان چنین آزمونهایی، آزمون تافل اینترنتی کابوسی برای زبان آموزان ایرانی میباشد، چرا که برای ادامه تحصیل نیازمند نتایجی مطلوب میباشند. بنابراین در این تحقیق بر آن شدیم تا نوعی آگاهی درباره نوع سوالات تافل اینترنتی به وجود آوریم تا همراه با یادگیری همبسته مهارتها و استفاده از استراتژیهای مناسب راه را برای بدست آوردن نتایج مطلوب هموار کنیم. علاوه بر این بر آن شدیم تا دریابیم که آیا سطح دانش زبان به تنهایی کفایت می نمود یا استراتژیها نقش مهمتری ایفاد می کرد. بنابراین 34 داوطلب آزمون تافل اینترنتی(18 نفر سطح متوسط و16 نفر سطح پیشرفته) یکباردر امتحان آزمایشی شرکت کردند و سپس در یک دوره یادگیری استراتژیهای مربوط به بخشهای مختلف تافل حضور یافتند بدون اینکه آموزشی درباره خود زبان انگلیسی داشته باشند. سپس هرکدام مصاحبه شدند تا درباره استراتژیهای مورد استفاده خود توضیح بدهند و بعد از اتمام دوره در امتحان آزمایشی دیگری شرکت کردند. نتایج بدست آمده حاکی از مفید بودن آموزش استراتژی است که وابسته به سطح زبانی نمیباشد. از میان استراتژیهای دوازده گانه، هدف گذاری، روشهای پوششی، در نظر گرفتن متن، همراه با تمارین دوره ای و روشهای جبرانی از بهترین استراتژیهای مورد استفاده بودند.
چکیده
در گذشته برای یادگیری هر مهارتی، از جمله مهارت زبانی، بهترین روش تکرار و تمرین مداوم و بیش از حد بود. اما با این روش فرد فقط مهارت تکرار بدون فکر یک عمل و یا ادای یک جمله را به دست می آورد. اکنون روش یادگیری در لحظه (Mindful Learning) در یادگیری زبان دوم و تدریس آن بسیار کاربرد دارد. بر اساس این روش، زبان آموز باید توانایی های خود را بشناسد، تفکر ...
بیشتر
در گذشته برای یادگیری هر مهارتی، از جمله مهارت زبانی، بهترین روش تکرار و تمرین مداوم و بیش از حد بود. اما با این روش فرد فقط مهارت تکرار بدون فکر یک عمل و یا ادای یک جمله را به دست می آورد. اکنون روش یادگیری در لحظه (Mindful Learning) در یادگیری زبان دوم و تدریس آن بسیار کاربرد دارد. بر اساس این روش، زبان آموز باید توانایی های خود را بشناسد، تفکر و جستجو کند تا از جنبه های مختلف به فرآیند آموزش بنگرد، راههای گوناگون یادگیری را پیدا کند و بهترین آن را برای هر مکان و زمان خاص استفاده کند. بنا به گفته لنگر (2016) هدف اصلی این روش این است که استعدادهای نهفته زبان آموزان را برای یادگیری "چگونه یادگرفتن" شکوفا کند. لنگر در کتاب خود با نام "قدرت یادگیری در لحظه" (The Power of Mindful Learning) روشهای متداول زبان آموزی را به چالش میکشد، روشهایی که طی سالها بدون بحث و بررسی مجدد به عنوان اصل پذیرفته شده ولی درعمل آن طور که تصور میرود مفید نیست. او در هر یک از هفت فصل کتاب خود جنبه جدیدی از یادگیری را مورد بحث قرار می دهد.