دکتر خدیجه کریمی علویجه؛ عاطفه عبداللهی
چکیده
پژوهش حاضر واکاوی قومنگارانه اینترنتی است که در فضای پیامرسان اجتماعی تلگرام با هدف بررسی میزان آشنایی فراگیران و معلمان ایرانی زبان انگلیسی با قواعد و هنجارهای شهروندی دیجیتال، نحوه بهکاربستن آن، و چگونگی بهبود این نگرش و کاربرد صورت گرفته است. بدین منظور، هشت گروه تلگرامی مرتبط با آموزش زبان انگلیسی ویژه دانشآموزان و معلمان، ...
بیشتر
پژوهش حاضر واکاوی قومنگارانه اینترنتی است که در فضای پیامرسان اجتماعی تلگرام با هدف بررسی میزان آشنایی فراگیران و معلمان ایرانی زبان انگلیسی با قواعد و هنجارهای شهروندی دیجیتال، نحوه بهکاربستن آن، و چگونگی بهبود این نگرش و کاربرد صورت گرفته است. بدین منظور، هشت گروه تلگرامی مرتبط با آموزش زبان انگلیسی ویژه دانشآموزان و معلمان، مجموعا با 2735 عضو، به مدت یک سال، مورد مشاهده دقیق قرار گرفتند. برای تامین چندسونگری، یادداشتبرداری زمینهای، یادداشتهای کوتاه شخصی، و مصاحبههای شبه ساختارمند با اعضای این گروهها انجام شد. دادههای حاصله بهصورت 9000 صفحه متن شامل گفتگوهای مبادلهشده در گروهها، یادداشتها، و مصاحبهها بهوسیله روش تحلیل محتوای کیفی هدایت شده و بر مبنای مدل شهروندی دیجیتال ریبل (2011) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. مقولههای استخراجی حاکی از آن بودند که علیرغم اهمیت چشمگیر مفهوم شهروندی دیجیتال در دنیای آمیخته با فناوری کنونی و استفاده فراوان فراگیران و معلمان زبان انگلیسی از فناوریهایی نظیر پیامرسانها، گروههای مورد بررسی فاقد مهارتهای لازم جهت حضور مناسب و موثر در محیطهای دیجیتال، و در نتیجه در معرض خطرات و آسیبهای ناشی از آن هستند. پژوهش حاضر، متضمن نکات متعددی برای فراگیران و معلمان زبان انگلیسی، سیاستگزاران و متخصصین برنامهریزی آموزشی است که مهمترین آنها، ضرورت آموزش شهروندی دیجیتال در واحدهای آموزشی مدارس، موسسات آزاد زبان، واحدهای آموزش زبان به کمک فناوری، و دورههای تربیت معلم زبان انگلیسی است.
مهرناز جمشیدی؛ دکتر زهره محمدی زنوزق
چکیده
هدف از این تحقیق، پی بردن به تاثیر مساعدت تلفن همراه در تدریس کلمات هم آیند بر توانایی خواندن زبان آموزان انگلیسی ایرانی می باشد. برای این منظور، یک آزمون به عنوان آزمون مهارت به زبان آموز سطح متوسط داده شد. بعد از یکسان سازی، دانش آموز مونث و مذکر در محدوده سنی 14 تا 25 سال از یک آموزشگاه واقع در کرج به عنوان شرکت کنندگان در گروه آموزشی ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، پی بردن به تاثیر مساعدت تلفن همراه در تدریس کلمات هم آیند بر توانایی خواندن زبان آموزان انگلیسی ایرانی می باشد. برای این منظور، یک آزمون به عنوان آزمون مهارت به زبان آموز سطح متوسط داده شد. بعد از یکسان سازی، دانش آموز مونث و مذکر در محدوده سنی 14 تا 25 سال از یک آموزشگاه واقع در کرج به عنوان شرکت کنندگان در گروه آموزشی و دانش آموزان مونث و مذکر در محدوده سنی 16 تا 30 سال از آموزشگاه دیگری در کرج به عنوان شرکت کنندگان گروه کنترل انتخاب شدند. یک آزمون خواندن به عنوان پیش آزمون مورد استفاده قرار گرفت تا توانایی خواندن شرکت کنندگان را اندازه گیری کند. شرکت کنندگان در گروه آزمایشی، تدریس کلمات هم آیند با مساعدت تلفن همراه از طریق بازی را دریافت کردند در حالی که شرکت کنندگان در گروه کنترل تدریس کلمات هم آیند موجود در بازی را از طریق معلم و داخل کلاس دریافت کردند. برای پی بردن به تاثیر مساعدت تلفن همراه در تدریس کلمات هم آیند، یک پس آزمون، مشابه پیش آزمون به شرکت کنندگان داده شد. یک مستقل برای مقایسه میانگین گروههای کنترل و آزمایشی بر پیش آزمون و پس آزمون توانایی خواندن انجام شد. نتایج نشان داد که گروه آزمایشی پس از دریافت تدریس کلمات هم آیند با مساعدت تلفن همراه به طور قابل توجهی عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل در پس آزمون توانایی خواندن داشتند. با توجه به یافته های این مطالعه، نتایج به دست آمده به معلمان، زبان آموزان، و تدوین کنندگان مطالب درسی کمک خواهد کرد تا آگاهی بیشتری در مورد تاثیر مساعدت تلفن همراه در تدریس کلمات هم آیند بر توانایی خواندن به دست آورند. به علاوه این مطالعه چندین پیشنهاد برای مطالعات آینده ارائه میدهد.
چکیده
نرم افزارکامپیوتری Mnemosyne نوعی فلش کارت است که فرایند یادگیری فراگیران را بهینه میکند. مطالعه حاضربه منظور بررسی میزان استفاده از Mnemosyne برای کمک به زبان آموزانEFL انگلیسی به عنوان زبان خارجی در سطح کالج برای بهبود یادگیری واژگان با استفاده از تکرار فاصله دار انجام شد. برای این منظور، 60 نفرازدانش آموزان سطح متوسط براساس عملکرد ...
بیشتر
نرم افزارکامپیوتری Mnemosyne نوعی فلش کارت است که فرایند یادگیری فراگیران را بهینه میکند. مطالعه حاضربه منظور بررسی میزان استفاده از Mnemosyne برای کمک به زبان آموزانEFL انگلیسی به عنوان زبان خارجی در سطح کالج برای بهبود یادگیری واژگان با استفاده از تکرار فاصله دار انجام شد. برای این منظور، 60 نفرازدانش آموزان سطح متوسط براساس عملکرد آنها در آزمون مهارت انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل (هرگروه شامل 30 نفر) تقسیم شدند. از شرکت کنندگان گروه آزمایش خواسته شد ازMnemosyne در رایانه ها، تلفنهای همراه، یا سایر دستگاههای خوداستفاده کنند. آنها فرصت استفاده ازتعداد زیادی از فلشکارت های رایگان درموضوعات مختلف داشتند وکاربران میتوانستند براساس موضوعات مختلف فلشکارت خود را بسازند. گروه کنترل دستورالعملها را از طریق روش آموزش متداول دریافت کرد. پس آزمون برای شرکت کنندگان هردوگروه به منظور بررسی یادگیری واژگان ارائه شد. نتایج آزمون مستقلt روی نمرات پسآزمون دوگروه اختلاف معنیداری رابین نمرات گروه آزمایش وگروه کنترل نشان داد. Mnemosyneدر این مطالعه باعث بهبود قابل توجه عملکرد دانش آموزان در یادگیری واژگان گردید.