الیزابت کیسلینگ
چکیده
آموزش زبان مبتنی بر مفهوم (C-BLI) ریشه در نظریه یادگیری اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی (SCT) دارد و بر اساس آموزش نظری سیستمی مدلسازی شده است. مطالعات بر روی آموزش زبان مبتنی بر مفهوم حاکی از اثرات آموزشی مثبتی مانند افزایش آگاهی مفهومی و تسلط بر انواع مفاهیم هدف در زبان های مختلف، از جمله نگره در زبان اسپانیایی است. با هدف یافتن شواهدی ...
بیشتر
آموزش زبان مبتنی بر مفهوم (C-BLI) ریشه در نظریه یادگیری اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی (SCT) دارد و بر اساس آموزش نظری سیستمی مدلسازی شده است. مطالعات بر روی آموزش زبان مبتنی بر مفهوم حاکی از اثرات آموزشی مثبتی مانند افزایش آگاهی مفهومی و تسلط بر انواع مفاهیم هدف در زبان های مختلف، از جمله نگره در زبان اسپانیایی است. با هدف یافتن شواهدی در این زمینه، در تحقیق حاضر زبانآموزان مبتدی زبان اسپانیایی (تعداد 26 نفر) با مفهوم نگرۀ دیدگاه به عنوان یک مفهوم دستوری مربوط به بیکرانگی آموزش داده شدند. همچنین توانایی فراگیران برای ایجاد ارتباطهای غیرمعمول بین ریختشناسی تقدم-ناکامل و مقولههای نگره واژگانی بطور مستقیم مورد سنجش قرار گرفت. این نوع از یادگیری بیشتر مورد علاقۀ محققانی است که عمدتاً قائل به دیدگاههای نظری معناشناختی خارج از حوزۀ نظریه یادگیری اجتماعی-فرهنگی همچون «فرضیه نگره» (AH) هستند. مقایسه دادههای پیکره (75 = n) نشان داد که زبانآموزان آموزش دیده بر اساس آموزش زبان مبتنی بر مفهوم بر خلاف انتظار توانستند مفاهیم دستوری پیش سویگی و ناکاملی را بیشتر شبیه کاربران پیشرفته زبان اسپانیایی استفاده کنند تا زبان آموزان مبتدی. نتایج نشان میدهد که آموزش زبان مبتنی بر مفهوم موجب تسهیل یادگیری آن بخش از مفهوم نگره میگردد که در تفکیک نگرۀ دیدگاه و نگرۀ واژگانی کاربرد دارد. چنین برداشت میشود که تلفیق آموزش زبان مبتنی بر مفهوم و سایر رویکردهایی که ریشه در نظریۀ اجتماعی-فرهنگی دارند، با روشهای نوین یادگیری موجب غنای این نظریه و در نتیجه جلب علاقۀ محققان خارج از نظریه فرهنگی-اجتماعی شود. همچنین استدلال میشود که تحقیقات پیرامون فرضیۀ نگره را میتوان با در نظر گرفتن دادههایی که اثرات رویکردهای آموزشی خاص را روشن میکند، غنیتر نمود.
بهروز مرزبان؛ دکتر سید محمد رضا عادل؛ دکتر احمد رضا اقتصادی؛ دکتر محمود الیاسی
چکیده
این مطالعه قصد داشت تا تاثیر انواع هویت بر میزان درگیری با یادگیری، درک، و نمرات فراگیران زبان انگلیسی را از طریق پرسشنامه معتبر چهار قطبی تیلور (2010)، در محیط انگلیسی بعنوان زبان خارجی در ایران و در میان فراگیران بزرگسال زبان انگلیسی بررسی کند. بدین منظور 170 شرکت کننده شامل 69 زن و 101 مرد از روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. اطلاعات کسب ...
بیشتر
این مطالعه قصد داشت تا تاثیر انواع هویت بر میزان درگیری با یادگیری، درک، و نمرات فراگیران زبان انگلیسی را از طریق پرسشنامه معتبر چهار قطبی تیلور (2010)، در محیط انگلیسی بعنوان زبان خارجی در ایران و در میان فراگیران بزرگسال زبان انگلیسی بررسی کند. بدین منظور 170 شرکت کننده شامل 69 زن و 101 مرد از روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. اطلاعات کسب شده از روش تحلیل واریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. بررسی رابطه ی بین 4 ساخت اصلی مدل و 2 ساخت فرعی یعنی درگیری با یادگیری و درک، رابطه ی معنا دار و میانجی گرایانه ای بین این فاکتورها و نمرات پایانی نشان داد. علاوه براین، نتایج تحقیق نشان داد که فراگیران با سطح بالایی از «خود عمومی» و «خود تحمیل شده»، سطح پایینی از «خود شخصی» دارند. همچنین زیر ساخت ها تحت تاثیر عوال دیگری از جمله سن و سال های یادگیری زبان، قرار می گیرند. هویت در زنان نیز وابستگی بیشتری نسبت به عوامل زیرساخت مدل از خود نشان داد.
دکتر جواد غلامی؛ مهسا علی نسب؛ سعید ایوبی؛ محمد نسیم فر
چکیده
امروزه، تحصیل در آموزش عالی به ویژه در برنامه های دکترا به همان اندازه که به نظر می رسد عارضه ندارد. با توجه به تداخل پیچیده متغیرهای متعدد مؤثر بر تجربه شخص در چنین برنامه هایی، نیاز به بررسی بیشتر روشهایی که زندگی دانشجویان دکتری تحت تأثیر این عوامل و چگونگی پیدایش مسیر انتقال آنها قرار دارد، ضروری است. پژوهش حاضر به بررسی عناصر تشکیل ...
بیشتر
امروزه، تحصیل در آموزش عالی به ویژه در برنامه های دکترا به همان اندازه که به نظر می رسد عارضه ندارد. با توجه به تداخل پیچیده متغیرهای متعدد مؤثر بر تجربه شخص در چنین برنامه هایی، نیاز به بررسی بیشتر روشهایی که زندگی دانشجویان دکتری تحت تأثیر این عوامل و چگونگی پیدایش مسیر انتقال آنها قرار دارد، ضروری است. پژوهش حاضر به بررسی عناصر تشکیل دهنده زندگی دانشجویان دکتری و نحوه تعامل آنها با یکدیگر پرداخته است. این مطالعه مقطعی با استفاده از یک چارچوب الگوی اکولوژیکی، بررسی کرده است که چگونه زندگی و دانش آموزان تحصیلات تکمیلی در مراحل مختلف برنامه تحت تأثیر قرار گرفته اند. برای این منظور، ده نفر از دانشجویان دکترا یا فارغ التحصیلان آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی، که مراحل اولیه، میانی، و پایان برنامه را نشان می دهد، مصاحبه شدند تا از نظر کیفی دیدگاه هایی که نسبت به این برنامه دارند، استخدام شوند. یافته های حاصل از تحلیل محتوای نسخه های مصاحبه نشان داد که عوامل متعددی در ادراک دانش آموزان از برنامه وجود دارد. قابل توجه ترین مضامین استخراج شده، نارضایتی از رویه های دانشگاهی، رضایت از اساتید دانشگاه، و چالش های مربوط به زندگی خصوصی دانشجویان را در بر می گیرد.