نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

هدف اصلی مطالعه حاضر که در راستای برنامه های آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه در ایران است پر کردن شکاف بین دانش درک عمومی زبان دانش آموزان و توانایی آنها در خواندن متنهای تخصصی ومنظم است. هدف این مطالعه، بررسی نیازهای حاضر و آینده مهارت خواندنِ (درک مطلب) دانشجویان زبان فارسی دانشگاه یاسوج با روش ترکیبی (کمی و کیفی) در دروس زبان تخصصی است. این مطالعه که در آن ۳۰ دانشجوی لیسانس– که دروس زبان تخصصی را پاس کرده بودند –به همراه ۱۰ دانشجوی فارغ التحصیل ودو مدرس زبان تخصصی همرشته ای ودو مدرس زبان تخصص رشته زبان انگلیسی شرکت کردند، برپایه روش ترکیبی با استفاده از ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه بود. نتایج حاکی ازآن بود که مرور اجمالی کلمتن، استفاده ازدیکشنری های دوزبانه، بررسی عنوانها و زیرعنوانها، دانش کلمات تخصصی ادبیات انگلیسی، حدس معنای کلمات، وگرفتن ایده اصلی متن به عنوان مهارتهای مهم یا خیلی مهم به حساب می آیند. بهعلاوه، نتایج نشان داد که سطح زبان عمومی دانشجویان به طور کلی پایین است. دانشجویان لیسانس بر این باور بودند که آنه ابیشتر به دانش عمومی زبان نیازمندند تا دانش زبان تخصصی. دستاوردهای این مطالعه میتواند برای بهبود وضعیت درسهای درک مطلب زبان تخصصی رشته زبان وادبیات فارسی به کار گرفته شوند.       

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Atai, M. R. (2000). ESP revisited: a reappraisal study of discipline-based EAP programs in Iran. Unpublished Ph. D. Dissertation. Isfahan University: Isfahan.
Atai, M. R., (2002). EAP curriculum planning in Iran: an incoherent educational experience. Special Issue of the Journal of Faculty of Letters and Humanities, Teacher Training University, 9(3), pp.17-34.
Atai, M. R., & Nazari, O. (2011). Exploring reading comprehension needs of Iranian EAP students of health information management (HIM): A triangulated approach. System, 39(1), 30-43.
Atai, M. R., & Shoja, L. (2011). A triangulated study of academic language needs of Iranian students of computer engineering: Are the courses on track? RELC Journal, 42(3), 305-323.
Atai, M. R., & Tahririan, M. H. (2003). Assessment of the ESP status in the current Iranian higher education system. LSP 2000, communication, culture and knowledge, University of Surrey, Guilford, UK.
Bachman, L. F., & Palmer, A. S. (1996). Language testing in practice: Designing and developing useful language tests (Vol. 1). Oxford: Oxford University Press.
Boakye, N. A. N. Y., & Mai, M. M. (2016). A Needs Analysis for a Discipline-Specific Reading Intervention. English Language Teaching, 9(3), 235-247.
Brown, J. D. (1995). The elements of language curriculum: A systematic approach to program development. ERIC. Grabe, W. (1991). Current developments in second language reading research. TESOL Quarterly, 25(3), 375-406.
Holme, R., & Chalauisaeng, B. (2006). The learner as needs analyst: The use of participatory appraisal in the EAP reading classroom. English for Specific Purposes, 25(4), 403-419.
Hutchinson, T., & Waters, A. (1987). English for specific purposes. Cambridge: Cambridge University Press.
Jordan, R. R. (1997). English for academic purposes: A guide and resource book for teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
Kazar, S. G., & Mede, E. (2015). The Perceptions Of ESP Students’ Target Needs: A Case Study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 2526-2530. 
Kumaravadivelu, B. (2006). Understanding language teaching: From method to postmethod. New York: Routledge. 
Long, M. H. (2005). Second language needs analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
Mazdayasna, G., & Tahririan, M. H. (2008). Developing a profile of the ESP needs of Iranian students: The case of students of nursing and midwifery. Journal of English for Academic purposes, 7(4), 277-289.
Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies. New York: Newbury House Publishers.
Tomlinson, B. (2016). The importance of materials development for language learning, Issues in Materials Development (pp. 1-9). Springer.