نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

با توجه به ارتباط ویژه عوامل عاطفی نظیر اضطراب، بازداری، انگیزش، و خودباوری با فرآیندهای شناختی مرتبط با کاربرد زبان دوم، نقش تعیین کننده این عوامل همواره در حوزه فراگیری زبان دوم مورد توجه بوده است. پژوهش حاضر به مطالعه رابطۀ بین خودباوری در فراگیران ایرانی زبان انگلیسی با چیرگی در مکالمه از حیث تعداد کلمات تولید شده در مکالمه، تعداد دفعات بدست گرفتن رشته کلام در مکالمه، و تعداد دفعات قطع کلام طرف مکالمه در این فراگیران پرداخته است. شرکت کنندگان پژوهش، زبان­آموزان دختر در سطوح متوسط و پیشرفته فراگیری زبان انگلیسی در کانون زبان ایران- شعبه تبریز بوده­اند. داده­های تحقیق به کمک پرسشنامه خودباوری کاپراسمیت و نیز ضبط و پیاده­سازی مکالمات کلاسی جمع­آوری گردید. ضریب همبستگی پیرسون برای محاسبه همبستگی آماری بین عامل خودباوری و هریک از اجزای سه­گانه چیرگی در مکالمه مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تحلیل حاکی از رابطه مثبت بین خودباوری و چیرگی در مکالمه در گفتار زبان آموزان مورد مطالعه بود. یافته­های تحقیق مؤید نقش محوری عوامل عاطفی در عملکرد زبان آموزان بوده و بر توجه هرچه بیشتر به عامل خودباوری در فرآیندهای آموزش زبان انگلیسی تاکید می­ورزد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Alexander, L. G. (1982). For and against. Harlow: Pearson Education Ltd.
Amini, D. (2014). Teacher and Learner in Humanistic Language Teaching.The Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances, 2(1), 13-24. doi: 10.22049/jalda.2014.13515
Apter, T. (1998).The Confident Child. New York: Bantam Books.
Aran, O., &Gatica-Perez, D. (2010).Fusing audio-visual nonverbal cues to detect dominant people in conversations.In Proceedings of the International Conference on Pattern Recognition (ICPR), Istanbul, Turkey, pp. 3687-3690.
Bagheri, M. S., &Faghih, M. (2012).The Relationship between Self-esteem, Personality Type and Reading Comprehension of Iranian EFL Students.Theory and Practice in Language Studies, 2(8), 1641-1650.
Bandura, A. (1987). Pensamiento y accion.Fundamentossociales. Barcelona: Martinez Roca.
Branden, N. (1999). The Art of Living Consciously. New York: Bantam Books.
Caselman, T. D. (2007). Adolescent Perception of Self as a Close Friend: Culture and Gendered Contexts.SocialPsychologyof Education10, 353-73.
Coopersmith, S. (1967).The antecedents of self-esteem. San Francisco: W. H. Freeman & Co.
Dunbar, N. E., &Burgoon, J. K.(2005). Perceptions of power and interactional dominance in inter-personal relationships.Journal of Social and Personal Relationships, 22(2), 207-233.
Egertson, H. (2006). In Praise of Butterflies: Linking Self-Esteem and Learning. Young Children,61(6), 58-60.
El-Anzi, F. (2005).Academic achievement and its relationship with anxiety, self-esteem, optimism, and pessimism in Kuwaiti students.Social Behavior Personality, 33(1), 95-104.
Hisken, L. (2011). The correlation between self-esteem and students reading ability, reading level and academic achievement.Unpublished MSc thesis, University of Central Missouri. Retrieved March, 14, 2018 from http://www.centralspace.ucmo.edu/xmlui/bitstream/LHisken_LibraryScience.pdf?.
Hughes, K., &Coplan, R. (2010).Exploring Processes Linking Shyness and Academic Achievement in Childhood.School Psychology Quarterly, 25(4), 213-22.
Jayagopi, D., Hung, H., Yeo, C., &Gatica-Perez, D. (2009).Modeling dominance in group conversations using nonverbal activity cues.IEEE Transactions on Audio, Speech, and Language Processing, Special issue on multimodal processing in speech-based interactions, 17(3), 501-513.
KuroshKhanshan, S., &Yousefi, M. (2015).The Relationship between Tertiary Level EFL Teachers’ Self-Efficacy Perceptions and Their Level of Linguistic Proficiency.The Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances, 3(2), 73-89. doi: 10.22049/jalda.2015.13698
Lawrence, D. (2000). Building self-esteem with adult learners. California: California.
Leary, M. R. (1999). Making Sense of Self-Esteem.American Psychological Society, 8(1), 32-35.
Mast, S. (2002). Dominance as expressed and inferred through speaking time: A meta-analysis. Human Communication Research, 28(3), 420–450.
Murk, C. (1999).Self-esteem research, theory and practice. New York: Springer.
Redenbach, S. (1991).Self-Esteem, the Necessary Ingredient for Success. Esteem Seminar programs and Publications, USA.
Stern, H.H. (1983).Fundamental concepts of language teaching. Oxford: Oxford University Press.
Walwork, A. (2012). Discussion A-Z: A resource book of speaking activity. Cambridge: Cambridge University Press.
Ouertani, Y. (2015). Gender in Interruptive Turns.Retrieved March, 14, 2018 from http://www.docslide.net/documents/gender-in-interruptive-turns.html.